The (auto)biographic narrative in research of education: a reflexive language practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1103

Keywords:

(auto)biographic narrative. Faculty qualification. Language practice. Research.

Abstract

It is of our interest, in this article, to expose reflections built during the development of the doctorate thesis in education, when the (auto)biographic narrative approach  was chosen as pathway of investigation of research on lettering agents in border schools, considering human rationality, sensible and shared (BRAGANÇA, 2011) presented by this theoretical-methodology addressing. The ideas rooted in the approach presented experimental dimensions, which allowed us to understand the faculty formation and savoir-faire from reflexive linguistic techniques. In addition, it has been observed that the knowledge construction is straight implied in the subject engagement with their biocognitive process, allowing them to integrate to their conscience, discoveries, significances and learning, which are primary in a research. We will support theses reflections in bibliographic studies that provide the formative potential of the subject in a research to the narrative, linking action and thoughts through a subjective and self-reflective movement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaína Moreira Pacheco de Souza, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora adjunta da UERJ. Membro do grupo de pesquisa Linguagem, Cognição Humana e Processos Educacionais, no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino da Faculdade de Educação.

Luiz Antonio Gomes Senna Senna, UERJ

Doutor em Linguística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professor titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Pesquisador bolsista do Programa Prociência e da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (Faperj). Líder do grupo de pesquisa Linguagem, Cognição Humana e Processos Educacionais, no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino da Faculdade de Educação.

References

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João, 2010.
BAKER, Colin. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 3rd edn. Multilingual Matters LTD, 2001.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisa-Formação (Auto)Biográfica: reflexões sobre a narrativa oral como fonte e a compreensão cênica como caminho de análise. In: ABRAÃO, M. H. M. B; BRAGANÇA, I. F. S; ARAÚJO, M. S (Org.). Pesquisa (auto)biográfica, fontes e questões. Curitiba: Editora CRV, 2014. p. 79-96.
BECKER, Fernando. Da ação à operação: o caminho da aprendizagem em J. Piaget e P. Freire. Rio de Janeiro: DP & A Editora e Palmarinca, 1997.
BERGER, Peter; L. LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. 36. ed. Tradução Floriano de Souza Fernandes. Petrópolis: Vozes, 2014.
BERTAUX, Daniel. Narrativas de vida: a pesquisa e seus métodos. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo; Paulus, 2010. p. 167.
BOLIVAR, António. A expressividade epistêmico-metológica da pesquisa (Auto)Biográfica. In: ABRAÃO, M. H. M. B; BRAGANÇA, I. F. S; ARAÚJO, M. S. (Org.) Pesquisa (auto)biográfica, fontes e questões. Curitiba: Editora CRV, 2014. p. 113-128.
CASAGRANDE, Cledes Antonio. Identidade e biografia sob a ótica da ação comunicativa de Jürgen Habermas. In: ABRAÃO, M.H.M.B. (Org.). Autobiografia e Formação Humana. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. p. 23-43.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Prefácio. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Pesquisa (auto)biográfica em rede. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012, p. 9-15. Coleção: Pesquisa (Auto)Biográfica: Temas Transversais, n. 08.
DOMINICÉ, Pierre. Learning from Our Lives: Using Educational Biographies with Adults. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.
Dominicé, Pierre (2014). O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: Finger, M. & Nóvoa, A.(Orgs.). O método (auto) biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 81-95.
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito ao sujeito da formação. In: NÓVOA, A. e FINGER, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: MS/DRHS/CFAP, 1988.
JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre, v. 63, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. 2. ed. Tradução José Cláudio, Júlia Ferreira. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo, Paulus, 2010. 341 p.
LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; GERALDI, Corinta Maria Grisolia; GERALDI, João Wanderley. O trabalho com narrativas na investigação em educação. Educação em Revista. v. 31, n.1 Belo Horizonte, jan./mar. 2015.
MARINAS, José Miguel. La escucha en la historia oral: palabra dada. Madrid: Sintesis, 2007. p.224.
MICHAUX, H. Poteaux d’angle. Paris: Gallimard, 1981.
NÓVOA, A.; FINGER, M. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014. 214 p.
PINEAU, Gaston e LE GRAND, Jean-Louis. As histórias de vida. Tradução Carlos Eduardo Galvão Braga e Maria da Conceição Passeggi. Natal, RN: EDUFRN, 2012. 181 p.
REALE, Miguel. Paradigmas da cultura contemporânea. São Paulo: Saraiva, 1999.
SENNA, L.A.G. Linguagem e Aprendizagem: do mito ao sujeito cognoscente. Disponível em: https://senna.pro.br/wp/biblioteca-eletronica/acervo/. Acesso em: 12/01/2021.
PRADO, Guilherme do Val Toledo. Da busca de ser professor: encontros e desencontros. 1992. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014. Disponível em: . Acesso em: 1 nov. 2020.
VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. Tradução Jefferson Luiz Camargo. 3. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2005.

Published

2023-03-28

How to Cite

SOUZA, J. M. P. de; SENNA, L. A. G. S. The (auto)biographic narrative in research of education: a reflexive language practice. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 8, n. 23, p. e1103, 2023. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1103. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/10785. Acesso em: 30 jun. 2024.