Physical education identities in school: autobiographical narratives between practiced spaces and occupied places
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1146Keywords:
Physical Education; Curriculum; Basic education; Teachers; IdentitiesAbstract
It aims to analyze how a group of Physical Education (PE) teachers justifies the presence and permanence of this component in the school curriculum, in light of the disputes surrounding it and the other components. Of a qualitative nature, it works with autobiographical narratives of the type research formation. The subjects were 14 Physical Eduation teachers from basic education. PE identities are defined by the practices and discourses produced by teachers in this curricular component and, at the same time, by the way they imagine it is seen by other areas. They demarcate such a construction justifying PE by the difference, by the equality and by the difference and equality with the other disciplines. As the difference in PE is noted, it is possible to contribute to the schooling project being rethought, since we present the importance of working with different languages in a perspective that aims to problematize and understand the hierarchy of school knowledge.
Downloads
References
ALMEIDA, A. B. et al. Percepção discente sobre a Educação física escolar e motivos que levam à sua prática. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, Ouro Preto, v. 10, n. 2, p. 109-116, set. 2011. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/2660. Acesso em: 28 dez. 2023.
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2014.
BASTOS, R. S.; SANTOS JUNIOR, O. G.; FERREIRA, M. P. A. Reforma do Ensino Médio e a Educação Física: um abismo para o futuro. Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 38-52, 2017. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p38
BRACHT, V. Mas, afinal, o que estamos perguntando com a pergunta “o que é Educação Física". Movimento, v. 2, n. 2, 1995. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2188
CASSANI, J. M. Da imprensa periódica de ensino e de técnicas aos livros didáticos da Educação Física: trajetórias de prescrições pedagógicas (1932-1960). 2019. 411 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Programa de Pós-graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
CHARLOT, B. Ensinar a educação física ou ajudar o aluno a aprender o seu corpo-sujeito. In: SCHNEIDER, O. et al. (org.). EF, esporte e sociedade: temas emergentes. São Cristovão: Editora da UFS, 3, 2009. p. 231-246.
CHARTIER, A. M. Um dispositivo sem autor. Cadernos e fichários na escola primária. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 3, p. 9-26, jan./jun. 2002. Disponível em: file:///C:/Users/ISRAEL/Downloads/38731-Texto%20do%20artigo-171584-1-10-20170803.pdf Acesso em: 28 dez. 2023.
DEWEY, J. Vida e educação. 10. ed. Comp. Melhoramentos de S. Paulo, 1978.
DUSSEL, I. O currículo híbrido: domesticação ou pluralização das diferenças? In: LOPES, A. C.; MACEDO, E. (org.). Currículo: debates contemporâneos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 22 – 40.
FÁVERO, A. A.; COSTA, D. R.; CENTENARO, J. B. Reforma do Ensino Médio no Brasil e crise mundial da educação: uma análise reflexiva da flexibilização das humanidades na educação básica. Ensino em Revista, v. 26, n. 3, p. 656-676, set./dez. 2019. https://doi.org/10.14393/ER-v26n3a2019-2
FERREIRA NETO, A. A pedagogia no exército e na escola: a educação física brasileira (1880-1950). Aracruz: Facha, 1999.
FREITAS, J. F. et al. A identidade da educação física escolar sob o olhar dos alunos do 5º ano do ensino fundamental I. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 396-409, abr./jun. 2016. https://doi.org/10.5216/rpp.v19i2.39482.
GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Tradução de Maria João Carvalho. Lisboa: Educa e autor, 1997.
HALL, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, T. T. da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2000. p. 73 – 93.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
JOSSO, M. C. Os relatos de histórias de vida como desvelamento dos desafios existenciais da formação e do conhecimento: destinos socioculturais e projetos de vida programados na invenção de si. 2. ed. In: Souza EC, ABRAHÃO, M. H. M. B. Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS; 2006. p. 183-202.
LANI-BAYLE, M. Quando as crianças falam de sua escola e (nos) ensinam... Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 15, p. 954-969, 11 out. 2020. 10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n15.p954-969.
LOVISOLO, H. R. Mas, afinal, o que é educação física: a favor da mediação e contra os radicalismos. Movimento, v. 2, n. 2, 1995. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/19308/000242834.pdf?sequence=1 Acesso em: 28 dez. 2023.
NAJMANOVICH, D. O sujeito encarnado: questões para pesquisa no/do cotidiano. Rio de Janeiro: DP & A, 2001.
NÓVOA, A. Entrevista com Antônio Nóvoa. Rev Olh@res 2013;1(1):416-418. https://doi.org/10.34024/olhares.2013.v1.141.
SANTOS, B. de S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
SANTOS, W dos et al., A relação dos alunos com os saberes nas aulas de Educação Física. Journal of Physical Education, v. 27, n. 1, p. e-2737, 24 jun. 2016. 10.4025/jphyseduc.v27i1.2737.
SANTOS, W. dos.; MAXIMIANO, F. de L. Memórias discentes em educação física na educação básica: práticas avaliativas. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 79-101, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1153/115326317001.pdf Acesso em: 28 dez. 2023.
SANTOS, Wagner dos et al. Avaliação na educação física escolar: construindo possibilidades para a atuação profissional. Educação em Revista, v. 30, n. 4, p. 153-179, 2014. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982014000400008.
SARMENTO, T.; OLIVEIRA, M. Investigar com as crianças: das narrativas à construção de conhecimento sobre si e sobre o outro. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 15, p. 1121-1135, 11 out. 2020. 10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n15.p1121-1135.
SILVA, L. O. Os sentidos da escola na atualidade: narrativas de docentes e de estudantes da rede municipal de ensino de Porto Alegre. 2012. 317 f. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano) – Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
SILVA, T. T. da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T. T. da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000. p. 112 – 123.
SOUZA, A. L. de et al. A base nacional comum curricular e seus desdobramentos para a educação física. Motrivivência, v. 31, n. 59, 2019. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e58123
SOUZA, E. C de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista educação em questão, v. 25, n. 11, p. 22-39, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285. Acesso em: 28 dez. 2023.
SOUZA, F. T. R. de; PAGANI, M. M. A Educação Física Escolar do Ensino Médio: A Ótica do Aluno. Educação, Cultura e Sociedade, Sinop, v. 2, n. 2, p.109-119, Jul./Dez. 2012. Disponível em: https://periodicos2.unemat.br/index.php/recs/article/view/7877. Acesso em: 28 dez. 2023.
TAFFAREL, C. N. Z.; ESCOBAR, M. O. Mas, afinal, o que é Educação Física? Um exemplo do simplismo intelectual. Movimento, v. 1, n. 1, p. 35-40, 1994. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2013.