(Re)thinking antiracist education in Brazil: an analysis
DOI:
https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i1.a16752Keywords:
Anti-Racist Education, Racism, Race, Education, Racial insultAbstract
This article aims to present a brief reflection on the possibility of an Anti-Racist Education process in Brazil. Bring some reflections and concepts about Anti-Racist Education, racism and its types, race/ethnicity and how citizens and educators, members of this process, can contribute to making this change effective. With an analysis focused on the Brazilian context, the following discussion aims to contribute to the reduction of racism in the school environment. Therefore, the proposal is to find out how the opportunity for educational growth is provided in the most needy communities. What pedagogical knowledge will be built based on equal opportunities for all? The proposal is to investigate the opportunity for educational growth in needy communities, through the construction of pedagogical knowledge and the opportunity for equality for all, all of this based on education for all, observing respect for differences, with the school being responsible for ensuring that this right be fully complied with. Law No. 10,639/2023 establishes the appreciation of Afro-Brazilian history and culture and explains its basic implications in the formation of society. Another advance was the implementation in Brazil of the Law on Racism and Racial Injury, based on the Brazilian Penal Code.
Downloads
References
Almeida, S. (2019). Racismo Estrutural. Pólen Produção Editorial LTDA.
Batista, I. Y. O. da S.; Paula, E. M. A. T. Por Uma Educação Antirracista: Cartas Sobre A Formação De Professores/As Negros/As. Anais. SENPE - Seminário Nacional de Pesquisa em Educação (ISSN 2675-8970), 3(1), 2019. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03. Acesso em: 13 de dezembro de 2021.
Couto, A. C. A questão racial e a geografia escolar crítica: caminhos para uma educação antirracista. Revista GeoSertões, 5(10), 207–225. 2021.
Cruz, A. C. J. O debate contemporâneo do antirracismo: implicações teóricas e políticas para a educação. Revista de Educação PUC-Campinas, 21(3), 335. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.24220/2318-0870v21n3a3443. Acesso em: 13 de dezembro de 2021.
Feitosa Filho, C. B.; Neves, F. J. M. O currículo escolar a serviço da educação antirracista. Revista Com Censo, 8 (3): 50-57, 2021. Disponível em: http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/1034/708. Acesso em: 23 de dezembro 2022.
Herculano, S. Racismo Ambiental, o que é isso? Univerisdade federal Fluminense. 2017. Disponivel em: www.professores.uff.br/seleneherculano/textos. Acesso em: 10 de janeiro 2022.
Lima, A. B. Um ensaio crítico sobre o racismo no Brasil. Revista Espaço Acadêmico, 18(208), 83–93, 2018.
Macedo, A. A gestão escolar democrática e a implementação da educação antirracista na escola. Revista Espaço Acadêmico, 16 (187), 106–120, 2016.
Madureira, D. O que é Educação antirracista? Nova Escola. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/19855/o-que-e-educacao-antirracista, 2020. Acesso em: 10 de janeiro 2022.
Nunes, S. da S. Racismo no Brasil: Tentativas de disfarce de uma violência explícita. Psicologia USP, 17, 89–98. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-65642006000100007. Acesso em: 10 de janeiro 2022.
OLIVEIRA, L. de. Diversidade e Currículo: Caminhos e perspectivas para a construção de uma educação antirracista, 2010.
Onofre, J. A. Repensando a questão curricular: Caminho para uma educação anti- racista. Práxis Educacional, 4(4), 103–122, 2008
Santos, D. J. da S., Palomares, N. B., Normando, D., QUINTÃO, C. C. A. Raça versus etnia: Diferenciar para melhor aplicar. Dental Press Journal of Orthodontics, 15(3), 121–124. https://doi.org/10.1590/S2176-94512010000300015. Acesso em: 13 de janeiro 2022.
Sales, M. R., Nascimento, D. S. Educação é um direito de todos? Os desafios da prática docente nas periferias em tempos de pandemia. Revista Interinstitucional Artes de Educar, 6(4), 18–31. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.12957/riae.2020.52369. Acesso em 10 de janeiro 2022.
Silva, A. P.; Ferreira, T. L. R.; Silva, L. L.; Lemos, A. P.; Bastos, C. F. Racismo ou injúria racial? Revista Desenvolvimento Social, 9(2), 79–97. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Célia Hipólito, Jurema Hughes Sento Sé, Susana Costa, Sónia Mairos Baptista Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) as this can increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).