Interculturality and literacy

towards a decolonial school for confronting racism and other oppressions in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p215

Keywords:

Interculturality, Racism, Literacy, Decoloniality

Abstract

This bibliographic research proposes the discussion of concepts, particularly race, literacy, and culture, from a decolonial perspective. In order to expand ideas and broaden the debate, this research aimed to explore indigenous and Afro-Brazilian cultures, with the goal of rethinking the notion of literacy through interculturality, aspiring to envision decolonial pedagogical conceptions. Our main theoretical framework draws upon the works of authors such as Anari Bomfim, Antônio Guimarães, Gersem Luciano, Nilma Lino Gomes, and Walter Mignolo. This work is divided into three parts: 1. School and culture from a decolonial perspective; 2. Indigenous and Afro-Brazilian issues: understanding the past to transform the present and the future; 3. Participation of educational agents in combating prejudices and stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cleane Medeiros da Costa, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutoranda e Mestre em Crítica Cultural pelo DEPARTAMENTO DE LINGUÍSTICA, LITERATURA E ARTES – DLLARTES, do Campus II – Alagoinhas (Conceito CAPES nota 5.0). Linha de pesquisa 1: Literatura, Produção Cultural e Modos de Vida. Graduada em Licenciatura em História pela UNEB, Campus IV, Jacobina. Organizadora dos livros: EDUCAÇÃO E CRÍTICA CULTURAL: um olhar sobre letramento, inclusão e diversidade, Editora Bordô-Grená, (2020) e POLÍTICAS DA ESCRITA: Cartas, Diários e Crônicas (1960-1980), Bordô-Grená, (2020). Idealizadora e Organizadora do Fórum Internacional de Debates em Literatura e Política: Sujeitos, Artes, Linguagens e violência. Atriz de teatro amador e poetisa. Historiadora e Professora de História, UNEB (2017). Mestre (2020) e Doutoranda em Crítica Cultural-UNEB (2022-2025). Atriz- Rizoma Grupo Teatral.

References

BEZERRA, Carina Felix. Modernidade, colonialidade e os corpos indesejáveis: o genocídio negro no Brasil. UFPB, João Pessoa, 2021.

BOMFIM, Anari Braz. Patxohã, “Língua De Guerreiro”: Um Estudo Sobre o Processo de Retomada da Língua Pataxó. UFBA, Salvador, 2012.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988.

FREIRE, Paulo. O processo de alfabetização política. Revista da FAEEBA, Salvador, n. 7, p. 19-32, jan./jun.1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FREITAS, Maria Teresa. Letramento Digital e Formação de Professores. Educação em Revista | Belo Horizonte | v.26 | n.03 | p. 335-352 | dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/N5RryXJcsTcm8wK56d3tM3t/?format=pdf&lang=ptA. Acesso em: 7 jul. 2024.

GOMES. Nilma Lino. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, nº 23, ago. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XknwKJnzZVFpFWG6MTDJbxc. Acesso em: 18 jan. 2024.

GUIMARÃES, Antônio Sergio Alfredo. Racismo e Antirracismo no Brasil. 3ª Ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

LUCIANO, Gersem dos Santos. O Índio Brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, LACED/Museu Nacional, 2006.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência Epistêmica: A Opção Descolonial e o Significado de Identidade em Política. Trad. Ângela Lopes Norte. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, nº 34, p. 287-324, 2008.

MOTA, Tárcio Leonardo Santos. Pontos de Cultura do Litoral Norte e Agreste Baiano: Produções e Conexões Estético Políticas. 2020. Dissertação (Programa de Pós Graduação em Crítica Cultural) – Universidade do Estado da Bahia, Alagoinhas, 2020.

SOARES, Magda Becker. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, nº 25, abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/89tX3SGw5G4dNWdHRkRxrZk/?format=html. Acesso em: 17 jun. 2022.

VASCONCELOS, Luciana Machado de. Interculturalidade. In: Mais Definições em Trânsito. Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007. Disponível em: https://www.cult.ufba.br/maisdefinicoes/INTERCULTURALIDADE.pdf. Acesso em: 05 jan. 2024.

Published

2024-06-21

How to Cite

COSTA, C. M. da. Interculturality and literacy: towards a decolonial school for confronting racism and other oppressions in Brazil. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 215–227, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p215. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p215. Acesso em: 17 jul. 2024.