Interculturality and literacy

towards a decolonial school for confronting racism and other oppressions in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p215

Keywords:

Interculturality, Racism, Literacy, Decoloniality

Abstract

This bibliographic research proposes the discussion of concepts, particularly race, literacy, and culture, from a decolonial perspective. In order to expand ideas and broaden the debate, this research aimed to explore indigenous and Afro-Brazilian cultures, with the goal of rethinking the notion of literacy through interculturality, aspiring to envision decolonial pedagogical conceptions. Our main theoretical framework draws upon the works of authors such as Anari Bomfim, Antônio Guimarães, Gersem Luciano, Nilma Lino Gomes, and Walter Mignolo. This work is divided into three parts: 1. School and culture from a decolonial perspective; 2. Indigenous and Afro-Brazilian issues: understanding the past to transform the present and the future; 3. Participation of educational agents in combating prejudices and stereotypes.

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Author Biography

Cleane Medeiros da Costa, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutoranda e Mestre em Crítica Cultural pelo DEPARTAMENTO DE LINGUÍSTICA, LITERATURA E ARTES – DLLARTES, do Campus II – Alagoinhas (Conceito CAPES nota 5.0). Linha de pesquisa 1: Literatura, Produção Cultural e Modos de Vida. Graduada em Licenciatura em História pela UNEB, Campus IV, Jacobina. Organizadora dos livros: EDUCAÇÃO E CRÍTICA CULTURAL: um olhar sobre letramento, inclusão e diversidade, Editora Bordô-Grená, (2020) e POLÍTICAS DA ESCRITA: Cartas, Diários e Crônicas (1960-1980), Bordô-Grená, (2020). Idealizadora e Organizadora do Fórum Internacional de Debates em Literatura e Política: Sujeitos, Artes, Linguagens e violência. Atriz de teatro amador e poetisa. Historiadora e Professora de História, UNEB (2017). Mestre (2020) e Doutoranda em Crítica Cultural-UNEB (2022-2025). Atriz- Rizoma Grupo Teatral.

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Published

2024-06-21

How to Cite

COSTA, C. M. da. Interculturality and literacy: towards a decolonial school for confronting racism and other oppressions in Brazil. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 215–227, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p215. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p215. Acesso em: 21 dec. 2024.