Public policies and digital education

digital literacy in the context of the Escola TECH Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n2.p293

Keywords:

Digital literacy. Public policies. TECH School Project. Digital inclusion.

Abstract

This article explores the Integration of digital literacy In education, highlighting the importance of public policies and the implementation of the Escola TECH Project In public schools In Aracaju. Initially, the evolution of the concept of literacy was embroidered, which now Includes the critical ability to Interpret and Interact with digital Information. The theories of Buckingham (2006) and Freire (1989) emphasize the importance of critical and contextual reading. Kenski (2012) and Moran (2006) highlight that digital technologies In education Increase engagement and prepare students for the digital society. This article presents Law 14,533 of 2023, which establishes the National Digital Education Policy (PNED), promoting a critical, ethical and responsible attitude towards digital media. In this panorama, the Escola TECH Project is presented as a practical Initiative to reduce digital exclusion, providing technological Infrastructure and continuous training, modernizing public education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isolina Bôto Corrêa, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Sergipe (2001), concluí o mestrado em Linguística na mesma Instituição (2018) e atualmente estou em fase de doutorado em Linguística. Atuo como professora na Secretaria de Educação de Sergipe e no SENAI Departamento Regional de Sergipe. Minha experiência é extensa na área de Educação, com ênfase em Administração Educacional. Na Linguística, meu foco é especialmente em temas como educação continuada, argumentação, fraseologia e tradições discursivas.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Dicionário escolar da língua portuguesa. São Paulo: MEC, 2023.

BUCKINGHAM, David. Educação para a mídia: alfabetização, aprendizado e cultura contemporânea. Cambridge: Polity Press, 2006.

BUCKINGHAM, David. Educação para a mídia: alfabetização, aprendizado e cultura contemporânea. Cambridge: Polity Press, 2006.

FERREIRO, Emília. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 1986.

FOUCAMBERT, Jean. A leitura em questão. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

INFANTE, Ulisses. Introdução à teoria dos signos. São Paulo: Editora Ática, 2000.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da Informação. Campinas: Papirus, 2012.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2006.

Published

2024-12-24

How to Cite

CORRÊA, I. B. Public policies and digital education: digital literacy in the context of the Escola TECH Project. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 2, p. 293–303, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n2.p293. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n2p293. Acesso em: 21 jan. 2025.