Knowing to recognize

the singularities of native literature for the formation of the cultural reader

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n2.p17

Keywords:

Indigenous Literature. Indigenous Authorship. Basic Education. Cultural Policies. Cultural Reader.

Abstract

This paper aims to reflect on the importance of reading works with native themes and authorship In the educational context, analyzing the role of Cultural Policies In the process of building a cultural and multicultural reader. A disparity is observed In the recognition of Indigenous literature compared to works by non-indigenous authors In basic education. Brazilian laws, such as the 1988 Constitution and Law 11.645 of 2008, guarantee differentiated educational rights for Indigenous peoples and encourage the treatment of Indigenous themes In schools. Therefore, it is up to teachers and school networks to Incorporate works by Indigenous authors Into the curriculum to promote representation, understanding, and reduce stigmas. This proposed work aims to explore how cultural policies related to literature can impact cultural access to literary works by Indigenous authors and contribute to the formation of multicultural readers.

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Author Biographies

Amanda Pereira Ribeiro, Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD

Pós-graduanda em Letras pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Técnica em Informática pelo Instituto Federal de Mato Grosso do Sul – IFMS, licenciada em Letras – Língua Portuguesa e Literatura pela Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD. Egressa do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID e do Programa de Educação Tutorial – PET. Fez parte do Centro Acadêmico de Letras – UFGD.

Célia Regina Delácio Fernandes, Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD

Licenciada em Filosofia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP (1990), mestra em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP (1996), doutora em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP (2004) e pós-doutora em Letras pela Universidade Estadual de Maringá – UEM (2016). É professora titular da Faculdade de Comunicação, Artes e Letras da Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD, onde atua como professora da graduação e da pós-graduação em Letras. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura e Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: formação docente, história da leitura e da escrita, formação de leitores e de escritores, letramento literário, literatura Infantil, literatura Indígena, literatura Infantojuvenil e políticas públicas de leitura. Líder do grupo de pesquisa CEELLE – Centro de Estudos em Ensino, Leitura, Literatura e Escrita – UFGD.

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Published

2024-12-24

How to Cite

PEREIRA RIBEIRO, A.; FERNANDES, C. R. D. Knowing to recognize: the singularities of native literature for the formation of the cultural reader. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 2, p. 17–34, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n2.p17. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n2p17. Acesso em: 21 jan. 2025.