The formation of the teacher as a reader

cultural mediation and literary curation in educational spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n2.p153

Keywords:

Literary Formation. Cultural Mediation. Right to Literature.

Abstract

This article Investigates the role of literature and cultural mediation In the continuous professional development of primary school teachers, emphasizing the importance of literary reading In their personal and professional growth. The research aims to understand how literature can be effectively Integrated Into the school environment and how literary mediation practices contribute to strengthening literary culture among educators. The study proposes an approach that connects historical, cultural, and pedagogical aspects and discusses contemporary challenges In shaping teachers as readers and cultural mediators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nádia Patrícia Ribeiro, Pontifícia Universidade Católica - PUC/SP

Doutoranda em Literatura e Crítica Literária pela Pontifícia Universidade Católica – PUC-SP, orientanda da Prof Dr Diana Navas, com bolsa CAPES. Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) desenvolvendo a pesquisa: Espaço e Valorização da Literatura na Formação em Serviço de Professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Cursou especialização lato sensu em Cultura e Literatura, cursou também especialização lato sensu em Literatura Brasileira. Graduada em Pedagogia. Professora de Ensino Fundamental na Rede Municipal de Santo André. Seu trabalho tem como foco a educação literária, atuando com crianças dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e desenvolvendo projetos na área de literatura. Sua pesquisa se concentra na formação do professor, formação do leitor, letramento literário, visual e material, educação estética, literatura Infantil e juvenil em diálogo com as outras artes.

References

BOURDIEU, Pierre; DARBEL. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: EdUSP, 2007.

BOURDIEU, Pierre. PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. Elementos para uma Teoria do Sistema de Ensino. Lisboa: Vega, 1992.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In CANDIDO, Antonio.: Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2017.

DELEUZE, Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 2011.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras,1997.

MARTINS, Mirian Celeste. PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios, 2012.

MUNITA, Felipe. Eu, mediador(a). São Paulo: Solisluna, 2024.

PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2009.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura Infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Araci Alves Martins; BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria ZéliaVersiani (orgs). A escolarização da leitura literária. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

Published

2024-12-24

How to Cite

RIBEIRO, N. P. The formation of the teacher as a reader: cultural mediation and literary curation in educational spaces. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 2, p. 153–162, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n2.p153. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n2p153. Acesso em: 21 jan. 2025.