Linguistic law and the right to development

basis for critical linguistic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n2.p119

Keywords:

Language Law. Right to Development. Linguistic Education.

Abstract

In a plurilingual country like Brazil, recognizing, guaranteeing and protecting the teaching and use of spoken languages ​​means promoting justice and social well-being. This article aims to reflect on language teaching, based on theoretical reflections on the challenges and perspectives that may arise, considering the principle of development, for the protection of linguistic rights of social minorities In Brazil In the educational sphere, since that, we understand that these can represent a paradigm shift In the way of doing Language Education. The methodology applied was qualitative and exploratory In nature, through the analysis of documents and bibliographic theories. We conclude that a critical Linguistic Education, strengthened under the support of Linguistic Law and the principle of fraternity, can be considered as a policy of emancipation In favor of social justice.

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Author Biography

Januária Pereira da Silva Rocha, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL) pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) na área de Estudos Linguísticos Linguagem: Linguística Aplicada. Bolsista pela Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Mestra em Letras pelo Programa de Pós-graduação em Letras – PPGL/UFS (2022). Graduada em Letras Português e Espanhol pela UFS (2020). Cursando uma especialização em Direitos Humanos e Movimentos Sociais pela Faculdade Focus. Graduada em licenciatura plena em Educação Física pela UFS (2004). Graduada em Direito pela Faculdade Estácio de Sá, polo de Aracaju (2024).

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Published

2024-12-24

How to Cite

ROCHA, J. P. da S. Linguistic law and the right to development: basis for critical linguistic education. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 2, p. 119–137, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n2.p119. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n2p119. Acesso em: 21 jan. 2025.