Decoloniality and formation of the cultural reader

memories, affections, bodies and movements in literary productions, desmemória

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n2.p103

Keywords:

Desmemory. Decoloniality. formation of the cultural reader. Lesbian Narratives.

Abstract

This study is about an analysis of Thalita Coelho’s novel Desmemória, with a specific focus on the complex dynamics of memory and affection. Through a decolonial lens, it aims to explore the labyrinthine Intricacies of the narrative, uncovering how the plot challenges hegemonic constructs of bodies, memory, affection and identity. Additionally, the study seeks to comprehend how Individual and collective experiences, linked to historical, cultural events, or personal traumas, as well as identity formation, are shaped, contested, and reimagined within a framework that centers decolonial Interpretations of these representations. The discussions are grounded In the works of Intellectuals from decolonial epistemologies, who advocate a rupture from all forms of oppression perpetuated by Euro-USA-centric ideologies. Moreover, the study aspires to Investigate how cultural and historical representations In the work can be (de)constructed through a decolonial perspective, aiming to understand the role of these representations In identity formation, power relations, and the alternative worldviews that literature uniquely offers to the cultural development of the reader.

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Author Biographies

Bruno Silva Nascimento, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutorando em Estudos de Linguagens pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul; Pesquisador do Grupo de Pesquisa: Educação crítica, criativa e ética por Linguagens, Transculturalidades e Tecnologias (UFMS/CNPq). Professor de Língua Inglesa da Rede Pública de Ensino de Campo Grande, Mato Grosso do Sul.

Maria Jeane Souza de Jesus Silva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestra em Educação e Diversidade (PPGED/UNEB). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas (Multi)letramentos, Educação e Tecnologias (GEPLET). Professora de Língua Portuguesa e Redação da Rede Pública de Ensino de Monte Santo/BA.

Franciellen Santos Francese, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui graduação em Letras – Português e Literatura pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2023) e em Arte Dramática (SENAC 2013). Atua há 10 anos no teatro como contadora de histórias e palhaçaria de rua. Durante sua jornada universitária, dedicou-se a explorar as Interseções entre teatro e literatura, culminando em uma pesquisa de dois anos financiada pela CNPQ sobre a dramaturgia de Benjamim Santos. Pretende continuar seus estudos na área de dramaturgia, buscando contribuir para o reconhecimento e valorização desse campo no meio acadêmico.

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Published

2024-12-24

How to Cite

NASCIMENTO, B. S.; SILVA, M. J. S. de J.; FRANCESE, F. S. Decoloniality and formation of the cultural reader: memories, affections, bodies and movements in literary productions, desmemória. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 2, p. 103–118, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n2.p103. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n2p103. Acesso em: 21 jan. 2025.