RESEARCH IN FREIREAN POPULAR EDUCATION AT A LATIN AMERICAN UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n76.p82-97

Keywords:

Research, Popular Education, Paulo Freire

Abstract

This study gives new meaning to the theoretical-methodological field of scientific research in Human, Social Sciences and Education educational and pedagogical elements developed by Freire with popular education. Thus, it aims to analyze the contribution of Freire's popular education to research in higher education, based on Freire's categories present in three studies linked to a popular education research group at a university in the Amazon of Pará. This is a bibliographic-documentary research that has as its reference works by Freire (2015, 2013a, 2013b) and popular education researchers (Brandão, 2006; Streck, 2019; Saul, 2022), based on reports of three studies that appropriated Freire as a theoretical-methodological foundation. Among the results, it stands out that Freire's thinking points to the carrying out of collaborative, critical and dialogical research that allows education actors to be participants in the research process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Universidade do Estado do Pará

Pós-doutora em Educação pela PUC-RJ. Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP e UNAM-UAM-Iztapalapa- México. Docente e pesquisadora do PPGED e Coordenadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire e da Cátedra Paulo Freire da Amazônia da Universidade do Estado do Pará. Bolsista produtividade do CNPq2. Brasil. E-mail: nildeapoluceno@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3458-584X

Kássya Christinna Oliveira Rodrigues, Universidade Federal do Oeste do Pará

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará (PPGED/UEPA). Docente na Universidade Federal do Oeste do Pará (Ufopa). Integrante do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire- Nep/Uepa; Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação Especial e Processos Inclusivos/Ufopa. E-mail: kassyaor@gmail.com ORCID:https://orcid.org/0000-0003-2433-9167.

Teresa Christina da Cruz Bezerra, Universidade do Estado do Pará

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará (PPGED/UEPA). Docente do curso de Terapia Ocupacional da Universidade da Amazônia – UNAMA. Integrante do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire- NEP/UEPA. Mestre em Gerontologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Graduada em Terapia Ocupacional pela UEPA. E-mail: cruzbezerrat@gmail.com ORCID:https://orcid.org/0000-0001-7494-0239.

References

AZEVEDO, Ana D’Árc Martins de; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SOUZA, Sulivan Ferreira de. Trama conceitual – cultura. In: OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos [Orgs.]. Tramas conceituais sobre o pensamento educacional de Paulo Freire. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 45-57.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pesquisa participante e a participação da pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, Carlos R.; STRECK, Danilo R. (Orgs.) Pesquisa Participante: o saber da partilha. 2e. Aparecida: São Paulo: Ideias & Letras, 2006.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 11e. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 12e. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Criando Métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org). Pesquisa participante. 7e. São Paulo: Brasiliense, 1988.

FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, 2001a.

FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. 2ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2001b.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 4e. São Paulo: Olho D’Água, 2001c.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido [recurso eletrônico]. 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013a.

FREIRE, Paulo. Medo e ousadia: o cotidiano o professor [recurso eletrônico]. 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013b.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar [recurso eletrônico]. 24. ed. rev. e atual. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 18ª ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2017, 128p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 62 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019, 143p.

FREIRE, Paulo; SHÖR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. A pesquisa nas Ciências Sociais: considerações metodológicas. Caderno CEDES, N.12. São Paulo: Cortez; CEDES, 1987.

HOOKS, Bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2021, 300 p.

HOOKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019, 384p.

OLIVEIRA, Rosiska Darcy de; OLIVEIRA, Miguel, Darcy de. Pesquisa social e ação educativa: conhecer a realidade para poder transformá-la. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org). Pesquisa participante. 7e. São Paulo: Brasiliense, 1988.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. A dialogicidade na educação de Paulo Freire e na prática do ensino de filosofia com crianças. Movimento: Revista de Educação. Universidade Federal Fluminense. Ano 4. N.7, 2017.

SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Tramas conceituais freireanas: uma construção para o ensino e a pesquisa. In: OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos [Orgs.]. Tramas conceituais sobre o pensamento educacional de Paulo Freire. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p.15-34.

STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. Dicionário Paulo Freire. 4ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, 508p.

Published

2024-12-13

How to Cite

APOLUCENO DE OLIVEIRA, I.; OLIVEIRA RODRIGUES, K. C.; BEZERRA, T. C. da C. RESEARCH IN FREIREAN POPULAR EDUCATION AT A LATIN AMERICAN UNIVERSITY. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 76, p. 82–97, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n76.p82-97. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/20656. Acesso em: 5 jan. 2025.