RESEARCH IN FREIREAN POPULAR EDUCATION AT A LATIN AMERICAN UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n76.p82-97Keywords:
Research, Popular Education, Paulo FreireAbstract
This study gives new meaning to the theoretical-methodological field of scientific research in Human, Social Sciences and Education educational and pedagogical elements developed by Freire with popular education. Thus, it aims to analyze the contribution of Freire's popular education to research in higher education, based on Freire's categories present in three studies linked to a popular education research group at a university in the Amazon of Pará. This is a bibliographic-documentary research that has as its reference works by Freire (2015, 2013a, 2013b) and popular education researchers (Brandão, 2006; Streck, 2019; Saul, 2022), based on reports of three studies that appropriated Freire as a theoretical-methodological foundation. Among the results, it stands out that Freire's thinking points to the carrying out of collaborative, critical and dialogical research that allows education actors to be participants in the research process.
Downloads
References
AZEVEDO, Ana D’Árc Martins de; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SOUZA, Sulivan Ferreira de. Trama conceitual – cultura. In: OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos [Orgs.]. Tramas conceituais sobre o pensamento educacional de Paulo Freire. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 45-57.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pesquisa participante e a participação da pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, Carlos R.; STRECK, Danilo R. (Orgs.) Pesquisa Participante: o saber da partilha. 2e. Aparecida: São Paulo: Ideias & Letras, 2006.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 11e. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 12e. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Criando Métodos de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org). Pesquisa participante. 7e. São Paulo: Brasiliense, 1988.
FREIRE, Paulo. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, 2001a.
FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. 2ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2001b.
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 4e. São Paulo: Olho D’Água, 2001c.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido [recurso eletrônico]. 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013a.
FREIRE, Paulo. Medo e ousadia: o cotidiano o professor [recurso eletrônico]. 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013b.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar [recurso eletrônico]. 24. ed. rev. e atual. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 18ª ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2017, 128p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 62 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019, 143p.
FREIRE, Paulo; SHÖR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
GOHN, Maria da Glória Marcondes. A pesquisa nas Ciências Sociais: considerações metodológicas. Caderno CEDES, N.12. São Paulo: Cortez; CEDES, 1987.
HOOKS, Bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. São Paulo: Elefante, 2021, 300 p.
HOOKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019, 384p.
OLIVEIRA, Rosiska Darcy de; OLIVEIRA, Miguel, Darcy de. Pesquisa social e ação educativa: conhecer a realidade para poder transformá-la. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org). Pesquisa participante. 7e. São Paulo: Brasiliense, 1988.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. A dialogicidade na educação de Paulo Freire e na prática do ensino de filosofia com crianças. Movimento: Revista de Educação. Universidade Federal Fluminense. Ano 4. N.7, 2017.
SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Tramas conceituais freireanas: uma construção para o ensino e a pesquisa. In: OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos [Orgs.]. Tramas conceituais sobre o pensamento educacional de Paulo Freire. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p.15-34.
STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. Dicionário Paulo Freire. 4ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019, 508p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Kássya Christinna Oliveira Rodrigues, Teresa Christina da Cruz Bezerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017