SCHOOLING AND PRECARIZATION OF YOUNG AND ADULT WORKERS IN THE PERIPHERY OF FLUMINENSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n76.p373-390

Keywords:

Precariousness, Work-Education, EJA, . Grande Iguaçu-RJ, School trajectories

Abstract

This article sought to promote reflection on the precariousness of work and its relationship with the schooling process of working-class youth living in the Greater Iguaçu region – RJ. Provided a brief contextualization and reflection on the way local government operates. It dealt with the particularity of work and the new morphology of the working class. It analyzed the implications of the life production process and formal schooling of peripheral youth. As theoretical-methodological support, historical-dialectical materialism is the reference. Open data and contributions from Harvey, Antunes, Cantor, Lefebvre, Poulantzas and other authors were used. He concluded that with the inauguration of the Lula government (2023), this opens up the possibility of action by the progressive field in the space in dispute against the commodification of education and from this context it will be possible to create intersectoral public educational policies that promote education committed to popular youth, as well as an EJA not characterized as a space to hide evaluation indices of regular education.

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Author Biographies

Marcos Vinicius Reis Fernandes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ Doutorando

Doutorando pelo Programa em Políticas Públicas e Formação Humana (PPFH), na Linha de Pesquisa Estado e Política Pública, pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais (PPG-EDU) na Linha Políticas, Direitos e Desigualdade pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Pós-graduado no Curso de Especialização em Educação de Jovens e Adultos (EJA) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) e no Curso de Especialização em Ciências Sociais e Educação Básica pelo Colégio Pedro II. Graduado em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro (ISERJ/FAETEC). Membro dos Grupos de Estudos e Pesquisas: Políticas Públicas e Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores (PPEJAT - UERJ), Educação de Jovens e Adultos: contextos, sujeitos e práticas (EJA CONSUPRA - IFRJ) e Grupo THESE - Projetos Integrados de Pesquisa em Trabalho, História, Educação e Saúde (UFF/UERJ/FIOCRUZ). Atualmente é professor da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME-Rio) e Tutor em curso de Graduação (CEDERJ-UNIRIO). Áreas de Interesse: EJA, Desigualdades Sociais, Movimentos Sociais, Políticas Públicas, Direitos, Estado e Sociedade, Trabalho e Educação.

Eveline Bertino Algebaile, Universidade do Estado do Rio de Janeiro/Professora Associada

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense, nas áreas de Trabalho e Educação e de Políticas Públicas e Movimentos Sociais, com Pós-Doutorado na Universidade de Valência, Espanha (Bolsa Capes 2009-2010). Professora Associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), na área de Políticas Públicas e Educação. Integra o corpo docente da Faculdade de Formação de Professores de São Gonçalo e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana (PPFH/UERJ). Membro dos Grupos de Estudos e Pesquisas: Grupo de Pesquisa em Educação, Trabalho e Formação de Professores - GEPET (URCA), Grupo THESE - Projetos Integrados de Pesquisa em Trabalho, História, Educação e Saúde (UFF/UERJ/FIOCRUZ) e Rede Latino Americana Espaço e Economia - ReLAEE (UERJ). Tem experiência na área de Políticas Públicas e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas nos contextos capitalistas dependentes; política social e educação pública; formulação, implementação e expansão de políticas referidas a direitos. Procientista UERJ e pesquisadora do Programa de Internacionalização Capes PrInt do PPFH/UERJ.

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Published

2024-12-13

How to Cite

FERNANDES, M. V. R.; ALGEBAILE, E. B. SCHOOLING AND PRECARIZATION OF YOUNG AND ADULT WORKERS IN THE PERIPHERY OF FLUMINENSE. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 76, p. 373–390, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n76.p373-390. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/19794. Acesso em: 18 dec. 2024.