"I MADE MYSELF A RESEARCHER BEFORE I BECAME TRANS"

(RE)EXISTENCES IN THE SCIENTIFIC FIELD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p220-234

Keywords:

Research, Gender, Trajectory, Field-scientific

Abstract

Historically, trans people have had their presence made impossible in the most varied spaces, as is the case of the scientific field. Based on this finding, the present article presents an excerpt from a master's research, which aims to weave interlocutions with the narrative of a trans researcher, related to his trajectory of constitution as a researcher. For this, an online interview was conducted, with the aid of a semi-structured script, in which the narratives were understood as a discursive modality. The narratives were organized into: Narrative axis 1: Production of gender and constitution as a researcher; and Narrative axis 2: Difficulties, prejudices, and resistances. By dialoguing with the researcher's narrative, it was possible to think about the marks that the gender transition process promoted in its constitution in the field of research, as well as the difficulties, prejudices and resistances present throughout its professional and academic trajectory.

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Author Biographies

Yasmin Teixeira Mello, Universidade Federal do Rio Grande - Furg

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Mestra em Educação em Ciências (2021) pelo Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Graduada em Ciências Biológicas - Licenciatura (2018) e Bacharelado (2019) pela Universidade Federal de Pelotas. Atuou como Educadora Social na Prefeitura Municipal de Pelotas. Atualmente é integrante do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (Gese) da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Bolsista de doutorado CAPES. Atua na linha de pesquisa Discursos, Culturas e Subjetividade na Educação em Ciências. Tem experiência nas áreas de Ensino de Ciências e Gênero e Ciência.

Joanalira Corpes Magalhães, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação em Ciências, pelo PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (Associação Ampla FURG, UFRGS E UFSM) (2012). Mestre em Educação em Ciências pela UFRGS (2009) e graduada em Ciências Biológicas- Licenciatura e Bacharelado na FURG (2006). Pós-doutorado em Educação, na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) (2017). Atualmente é Professora Associada do Instituto de Educação, da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professora do PPG Educação em Ciências: química da vida e da saúde (FURG). Pesquisadora e vice-líder do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (GESE). Pesquisadora do Grupo de Investigación en Educación y Sociedad - GIES, composto pelas seguintes instituições Universidad de Castilla-La Mancha, Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Universidad de Córdoba, Instituto Politécnico de Coimbra - Escola Superior de Educação. Coordenadora da Especialização Educação para a sexualidade: dos currículos escolares aos espaços educativos da Furg. Temáticas de pesquisa: gêneros, sexualidades, corpos, artefatos culturais, gênero e ciência.

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Published

2023-11-17

How to Cite

TEIXEIRA MELLO, Y.; CORPES MAGALHÃES, J. "I MADE MYSELF A RESEARCHER BEFORE I BECAME TRANS": (RE)EXISTENCES IN THE SCIENTIFIC FIELD. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 72, p. 220–234, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p220-234. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17612. Acesso em: 23 dec. 2024.