NARRATING AND DECOLONIZING: MEMORIES OF FEMALE CAPOEIRA MASTERS AND EDUCATIONAL PATHS

MEMORIES OF FEMALE CAPOEIRA MASTERS AND EDUCATIONAL PATHS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p170-188

Keywords:

Education. Women. Capoeira. Inclusion. Coloniality.

Abstract

This article is a segment of the ongoing doctoral study "Education with hands on the floor: an educational principle based on the memories of female capoeira masters in the State of São Paulo". It aims to recognize and give visibility to historically subalternized memories of women in capoeira. It problematizes the absence, silence and/or erasure of female memories in the collective, discursive, and documentary imagination of capoeira. In this endeavor, it uses inclusive, feminist and decolonial education perspectives mobilized by narratives of (auto)biographical education, produced in interviews-conversations. It concludes that the capoeira is deeply influenced by the effects of gender coloniality, although potentially, for its Afro-Brazilian ancestry of struggle and resistance to processes of ontological violation and human rights, (still) preserves conditions and possibilities to invent itself in order to create inclusive and decolonizing educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayris de Paula Silva , Unicamp, Programa de Pós-graduação em Educação /PPGE, Doutoranda.

 

 

Norma Silvia Trindade de Lima, Unicamp, Faculdade de Educação, Docente.

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas -
FE/UNICAMP; Departamento de Ensino e Práticas Culturais - DEPRAC, Linha de
pesquisa (8): Linguagem e Arte em Educação, Grupo de pesquisa Educação, Linguagem
e Práticas Culturais - PHALA/campo de pesquisa: Educação e (re)existências em
práticas culturais afro-diaspóricas. Integrante e graduada (professora) em capoeira pelo
Instituto Brasileiro de Esporte, Cultura e Arte, IBECA (2018). Principais temáticas de
estudos/publicação: educação, inclusão, diferença, capoeira, práticas culturais afro-
diaspóricas, (de)colonialidade. Psicóloga pela Universidade Santa Úrsula (1985),
Psicodramatista-Didata pelo Instituto de Psicodrama e Psicoterapia de Grupo de
Campinas (1997), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas
(1998), Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2003) e Pós-
doutora pela UFRJ/PPGBIOS, linha de pesquisa Filosofia Popular Brasileira,
Laboratório Encruzilhadas Filosóficas (2023).

 

 

 

https://orcid.org/0000-0001-6728-4675
Endereço CV: https://lattes.cnpq.br/4999266005000077

References

ARAÚJO, Rosângela Costa. Ginga uma epistemologia feminista. In Seminário Internacional Fazendo Gênero 11& 13 Women’s Words Congress, Florianópolis, (Anais Eletrônicos) Florianópolis v. 11. n.13, n. p. 2017. Disponível em: http://www.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499469814_ARQUIVO_Gingaepistemologiafeminista. Acesso em 31. mar. 2023.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembranças dos velhos. 17ª. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. 484 p.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto et al. Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epidêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018, v.1, p. 65-81.

GONÇALVES, Maria Alice Rezende; PEREIRA, Vinicius de Oliveira. Educação e patrimônio: notas sobre o diálogo entre a escola e a capoeira. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros. São Paulo, n.62, Dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rieb/a/K3yKrQpj8GCpKmVsKZ7X6my/?lang=pt. Acesso em 31.mar.2023.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/66. 2008. Acesso em: 20 jan. 2020.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Dossiê - Inventário para Registro e Salvaguarda da Capoeira como Patrimônio Cultural do Brasil. Wallace de Deus Barbosa (Coord.). Brasília: 2007. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Dossi%C3%AA_capoeira.pdf> Acesso em 15 set. 2021.

LIMA, Norma Silvia Trindade de. Capoeira em diáspora: capturas, insurgência e (re) existências por uma educação decolonial e inclusiva. Perspectiva: REVISTA DO CENTRO DE CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO. Florianópolis, v. 39, n. 4, p. 1-17, out./ dez. 2021a. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/67913. Acesso em 5 de mai. 2023.

______. Capoeira: interfaces na educação e cultura. In SPIGOLON, Nima I. et al. Tambores, Urucuns e Enxadas: práticas e saberes contribuindo para a formação humana. Ituiutaba: Barlavento, 2019, p. 248- 261.

______. Inclusão escolar e pertencimento, cruzos a partir da experiência: capoeira e decolonialidade. In MANTOAN, Maria Teresa Egler e LANUTI, José Eduardo de Oliveira Evangelista (Orgs.). Todos pela inclusão – dos fundamentos às práticas. Curitiba: CRV, 2021b. p.121-130.

LUGONES, María. Colonialidad y Género. Tabula Rasa. Bogotá- Colombia, No 9: p. 73- 101, jul./ dic. 2008.

______. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 22 n. (3), p.935- 952. set/ - dez. 2014.

MALDONADO- TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO- TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 27-54.

MIGNOLO, Walter D. Colonialidade. O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v.32, n. 94, p. 1- 18. jun/2017.

MIÑOSO, Yuderkys Espinosa. Fazendo uma genealogia da experiência: o método rumo a uma crítica da colonialidade da razão feminista a partir da experiência história na América Latina. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de; autoras VAREJÃO, Adriana (orgs.). Pensamento Feminista hoje: perspectivas decoloniais - 1. ed. – Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. n.p.

OYÈWÚMÍ, Oyèrónké. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. 1a. Ed. tradução Wanderson Flor do Nascimento. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021. 324 p.

QUIJANO, Aníbal. A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e ciências sociais. In Edgardo Lander (org.). Perspectivas latino- americanas. CLACSO- Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Ciudad AutÛnoma de Buenos Aires, Argentina: ColecciÛn Sur Sur, CLACSO, p.117-142. set. 2005.

SCOTT, Joan. “Gênero: uma categoria útil para análise histórica”. Educação e realidade. Porto Alegre: vol. 20, no 2, p. 1-35, 1995.

Published

2023-11-17

How to Cite

DE PAULA SILVA , M. .; TRINDADE DE LIMA, N. S. NARRATING AND DECOLONIZING: MEMORIES OF FEMALE CAPOEIRA MASTERS AND EDUCATIONAL PATHS: MEMORIES OF FEMALE CAPOEIRA MASTERS AND EDUCATIONAL PATHS. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 72, p. 170–188, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p170-188. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17595. Acesso em: 27 jul. 2024.