NARRATING AND DECOLONIZING: MEMORIES OF FEMALE CAPOEIRA MASTERS AND EDUCATIONAL PATHS

MEMORIES OF FEMALE CAPOEIRA MASTERS AND EDUCATIONAL PATHS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p170-188

Keywords:

Education. Women. Capoeira. Inclusion. Coloniality.

Abstract

This article is a segment of the ongoing doctoral study "Education with hands on the floor: an educational principle based on the memories of female capoeira masters in the State of São Paulo". It aims to recognize and give visibility to historically subalternized memories of women in capoeira. It problematizes the absence, silence and/or erasure of female memories in the collective, discursive, and documentary imagination of capoeira. In this endeavor, it uses inclusive, feminist and decolonial education perspectives mobilized by narratives of (auto)biographical education, produced in interviews-conversations. It concludes that the capoeira is deeply influenced by the effects of gender coloniality, although potentially, for its Afro-Brazilian ancestry of struggle and resistance to processes of ontological violation and human rights, (still) preserves conditions and possibilities to invent itself in order to create inclusive and decolonizing educational processes.

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Author Biographies

Mayris de Paula Silva , Unicamp, Programa de Pós-graduação em Educação /PPGE, Doutoranda.

 

 

Norma Silvia Trindade de Lima, Unicamp, Faculdade de Educação, Docente.

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas -
FE/UNICAMP; Departamento de Ensino e Práticas Culturais - DEPRAC, Linha de
pesquisa (8): Linguagem e Arte em Educação, Grupo de pesquisa Educação, Linguagem
e Práticas Culturais - PHALA/campo de pesquisa: Educação e (re)existências em
práticas culturais afro-diaspóricas. Integrante e graduada (professora) em capoeira pelo
Instituto Brasileiro de Esporte, Cultura e Arte, IBECA (2018). Principais temáticas de
estudos/publicação: educação, inclusão, diferença, capoeira, práticas culturais afro-
diaspóricas, (de)colonialidade. Psicóloga pela Universidade Santa Úrsula (1985),
Psicodramatista-Didata pelo Instituto de Psicodrama e Psicoterapia de Grupo de
Campinas (1997), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas
(1998), Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2003) e Pós-
doutora pela UFRJ/PPGBIOS, linha de pesquisa Filosofia Popular Brasileira,
Laboratório Encruzilhadas Filosóficas (2023).

 

 

 

https://orcid.org/0000-0001-6728-4675
Endereço CV: https://lattes.cnpq.br/4999266005000077

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Published

2023-11-17

How to Cite

DE PAULA SILVA , M. .; TRINDADE DE LIMA, N. S. NARRATING AND DECOLONIZING: MEMORIES OF FEMALE CAPOEIRA MASTERS AND EDUCATIONAL PATHS: MEMORIES OF FEMALE CAPOEIRA MASTERS AND EDUCATIONAL PATHS. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 72, p. 170–188, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p170-188. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/17595. Acesso em: 23 dec. 2024.