NARRATING AND DECOLONIZING: MEMORIES OF FEMALE CAPOEIRA MASTERS AND EDUCATIONAL PATHS
MEMORIES OF FEMALE CAPOEIRA MASTERS AND EDUCATIONAL PATHS
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n72.p170-188Keywords:
Education. Women. Capoeira. Inclusion. Coloniality.Abstract
This article is a segment of the ongoing doctoral study "Education with hands on the floor: an educational principle based on the memories of female capoeira masters in the State of São Paulo". It aims to recognize and give visibility to historically subalternized memories of women in capoeira. It problematizes the absence, silence and/or erasure of female memories in the collective, discursive, and documentary imagination of capoeira. In this endeavor, it uses inclusive, feminist and decolonial education perspectives mobilized by narratives of (auto)biographical education, produced in interviews-conversations. It concludes that the capoeira is deeply influenced by the effects of gender coloniality, although potentially, for its Afro-Brazilian ancestry of struggle and resistance to processes of ontological violation and human rights, (still) preserves conditions and possibilities to invent itself in order to create inclusive and decolonizing educational processes.
Downloads
References
ARAÚJO, Rosângela Costa. Ginga uma epistemologia feminista. In Seminário Internacional Fazendo Gênero 11& 13 Women’s Words Congress, Florianópolis, (Anais Eletrônicos) Florianópolis v. 11. n.13, n. p. 2017. Disponível em: http://www.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499469814_ARQUIVO_Gingaepistemologiafeminista. Acesso em 31. mar. 2023.
BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: Lembranças dos velhos. 17ª. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. 484 p.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto et al. Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epidêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018, v.1, p. 65-81.
GONÇALVES, Maria Alice Rezende; PEREIRA, Vinicius de Oliveira. Educação e patrimônio: notas sobre o diálogo entre a escola e a capoeira. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros. São Paulo, n.62, Dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rieb/a/K3yKrQpj8GCpKmVsKZ7X6my/?lang=pt. Acesso em 31.mar.2023.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/66. 2008. Acesso em: 20 jan. 2020.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Dossiê - Inventário para Registro e Salvaguarda da Capoeira como Patrimônio Cultural do Brasil. Wallace de Deus Barbosa (Coord.). Brasília: 2007. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Dossi%C3%AA_capoeira.pdf> Acesso em 15 set. 2021.
LIMA, Norma Silvia Trindade de. Capoeira em diáspora: capturas, insurgência e (re) existências por uma educação decolonial e inclusiva. Perspectiva: REVISTA DO CENTRO DE CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO. Florianópolis, v. 39, n. 4, p. 1-17, out./ dez. 2021a. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/67913. Acesso em 5 de mai. 2023.
______. Capoeira: interfaces na educação e cultura. In SPIGOLON, Nima I. et al. Tambores, Urucuns e Enxadas: práticas e saberes contribuindo para a formação humana. Ituiutaba: Barlavento, 2019, p. 248- 261.
______. Inclusão escolar e pertencimento, cruzos a partir da experiência: capoeira e decolonialidade. In MANTOAN, Maria Teresa Egler e LANUTI, José Eduardo de Oliveira Evangelista (Orgs.). Todos pela inclusão – dos fundamentos às práticas. Curitiba: CRV, 2021b. p.121-130.
LUGONES, María. Colonialidad y Género. Tabula Rasa. Bogotá- Colombia, No 9: p. 73- 101, jul./ dic. 2008.
______. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 22 n. (3), p.935- 952. set/ - dez. 2014.
MALDONADO- TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO- TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 27-54.
MIGNOLO, Walter D. Colonialidade. O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v.32, n. 94, p. 1- 18. jun/2017.
MIÑOSO, Yuderkys Espinosa. Fazendo uma genealogia da experiência: o método rumo a uma crítica da colonialidade da razão feminista a partir da experiência história na América Latina. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de; autoras VAREJÃO, Adriana (orgs.). Pensamento Feminista hoje: perspectivas decoloniais - 1. ed. – Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. n.p.
OYÈWÚMÍ, Oyèrónké. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. 1a. Ed. tradução Wanderson Flor do Nascimento. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021. 324 p.
QUIJANO, Aníbal. A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e ciências sociais. In Edgardo Lander (org.). Perspectivas latino- americanas. CLACSO- Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Ciudad AutÛnoma de Buenos Aires, Argentina: ColecciÛn Sur Sur, CLACSO, p.117-142. set. 2005.
SCOTT, Joan. “Gênero: uma categoria útil para análise histórica”. Educação e realidade. Porto Alegre: vol. 20, no 2, p. 1-35, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mayris de Paula Silva, Norma Silvia Trindade de Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017