SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019

revisão sistemática (2013-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p233-252

Keywords:

Integration between branches of education – Integration of professional training-general education – Integration in professional training.

Abstract

This systematic review aims to characterize integration in Brazilian Integrated Secondary Education (EMI), through the meta-synthesis of stricto sensu postgraduate research on the subject. The search for studies for analysis took place in the Bank of Theses and Dissertations of Capes, between the months of July to September 2020, resulting in a set formed by 79 works, after having been verified the pertinence to the inclusion and exclusion criteria in 200 records. The results of this analysis elucidate integration as a perspective under construction, within the scope of the EMI offers contained in the selected studies. As a possibility, the integration affirmed in the studies confirms the scope of the desired emancipatory integral formation. However, it carries with it the contradiction of not moving away from the demands imposed by capital in the class struggle. It concludes, therefore, by the defense of integration as the path to transformation.

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Author Biographies

Ana Claudia Ferreira, Instituto Federal Catarinense

Professora EBTT do Instituto Federal Catarinense - Campus Araquari. Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Tuiuti do Paraná. Pesquisadora filiada ao Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação e Políticas Educacionais - TEPE/UTP e ao Grupo de Pesquisa Saberes, Fazeres e Discursos Docentes/IFC. Fone: (47) 98874-6996.

Maria de Fátima Rodrigues Pereira, Universidade Tuiuti do Paraná

Possui graduação em História pela Universidade de Coimbra (1976), mestrado em Metodologia de Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste/ Unicamp (1999) e doutorado em Filosofia e História da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2007). Atualmente é professora adjunta do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação, da Universidade Tuiuti do Paraná. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, Pesquisa Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, politicas educacionais, trabalho e educação. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa Trabalho, Educação e Políticas Educacionais - TEPE/UTP. Participa do Fórum em Defesa da Formação de Professores no Estado do Paraná como representante da Anfope. Fone: (41) 99688-9696.

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Published

2023-04-13

How to Cite

FERREIRA, A. C.; PEREIRA, M. de F. R. SYSTEMATIC REVIEW ON HIGH SCHOOL EDUCATION INTEGRATED WITH TECHNICIAN - 2013-2019: revisão sistemática (2013-2019). Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 70, p. 233–252, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p233-252. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15793. Acesso em: 18 may. 2024.