Uma Pedagogia das Retomadas

ensinamentos e aprendizagens a partir do povo indígena Anacé

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p248-267

Keywords:

repossessions; Anacé indigenous people; pedagogy of enchantment; territorialized pedagogy

Abstract

The Anacé indigenous people, which has been traditionally ocuppying a territory located West of the capital of Ceará has been impacted by the construction of the Pecém Industrial and Complex Port since the mid 1990s. On the other side, part of the Anacé people have taken back part of their territories in order to guarantee their right to exist. In this context, based on bibliographic, documental, and field research, we investigate the possibility of considering pedagogies of the repossessions, understanding them as powerful spaces for shared learning and the construction of Anacé people, which involves the mediation of the enchanted ones. As observed, the repossessions make it possible to access multiple knowledge from pedagogical contexts of development and learning produced in the political practices of reclaiming territories, memories, and enchanted ones, which connect to territorialized and enchanted knowledge.

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Author Biographies

Luciana Nogueira Nóbrega, Universidade Estadual do Ceará - Uece

Doutoranda em Sociologia pela Universidade Estadual do Ceará, com bolsa do CNPq. Mestre e graduada em Direito pela Universidade Federal do Ceará. Indigenista especializada da Fundação Nacional do Índio, desde 2010. Pesquisadora nas áreas de direitos dos povos indígenas, conflitos socioambientais, direitos humanos e direitos socioambientais, movimento de mulheres, democracia e América Latina. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnicidade da UECE e o Observatório de Direitos Indígenas da UFC.

Lia Pinheiro Barbosa, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Estudos Latino-Americanos pela Universidad Nacional Autónoma de México - UNAM. Professora Adjunta I da Universidade Estadual do Ceará, no Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS), no Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE) e na Faculdade de Educação de Crateús (FAEC). Líder do Grupo de Pesquisa Pensamento Social e Epistemologias do Conhecimento na América Latina e Caribe. Pesquisadora do Conselho Latino-Americano de Ciências Sociais (CLACSO), no GT Economías Feministas Emancipatorias, no GT Herencias y perspectivas del Marxismo e no GT Anticapitalismos y sociabilidades emergentes. Pesquisadora do Programa Alternativas Pedagógicas y Prospectiva Educativa en América Latina (APPeAL-UNAM). Pesquisadora do Laboratório de Estudos em Educação do Campo (LECAMPO). Pesquisadora da Rede Latino-Americana de Pesquisa em Educação do Campo, Cidade e Movimentos Sociais - Rede PECC-MS. Tem experiência na área de Educação, Processos Territoriais e Movimentos Sociais Indígenas e Camponeses na América Latina. Investiga as seguintes temáticas: Pensamento Crítico Latino-Americano, Movimentos Sociais Campesinos e Indígenas, Educação do Campo, Feminismos Latino-Americanos, Epistemologias. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2. 

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Published

2022-08-16

How to Cite

NÓBREGA, L. N.; BARBOSA, L. P. Uma Pedagogia das Retomadas : ensinamentos e aprendizagens a partir do povo indígena Anacé. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 67, p. 248–267, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p248-267. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14018. Acesso em: 22 dec. 2024.