“I AM NOT OBLIGATED TO BE CULT”

#MEMES' MUSEUM AS SPACE OF EDUCATION, INNOVATION AND SCIENTIFIC DIFFUSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p210-225

Keywords:

Education and Cyberculture, Memes, Meme Museum, Innovation, Scientific Dissemination

Abstract

Memes are artifacts more and more important in the communicational dynamics of digital culture. They make it possible to see many forms to understand the world from network authorship. Its amplitude and spread on the Internet become a kind of public opinion thermometer about several subjects, facts or events. Expressed in many different digital languages (audios, gifs, images, videos), they make success in social digital social networks, in classrooms, face-to-face or remote, in the #MemeMuseum, an online museum, derived from a project of Fluminense Federal University - UFF. Therefore, the objective of this article is to analyze the operation of #MemesMuseum in education, innovation and scientific divulgation, promoting learning in cyberculture. The used method was the qualitative method, descriptive and analytic and the data analysis technique was content analysis technique. This paper concludes that the communicational ambience of cyberculture has allowed the reconfiguration of many phenomena on the digital context and that, in this cyberspace of museum, it is possible to sample a serie of experiences which pervade the presentialities, between the physic and the online, the subjectivities, the cultural performances. These experiences make the #MemesMuseum a environment of dynamic education, innovation and scientific divulgation, in the connectivity era.

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Author Biographies

Kaio Eduardo de Jesus OLIVEIRA, Universidade Tiradentes (UNIT)

Doutor em Educação (PPED-UNIT) Mestre em Educação (PPED-UNIT). Especialista em Tecnologias Educacionais. Participa do Grupos de Pesquisa Educação, Tecnologia da Informação e Cibercultura  - GETIC/UNIT/CNPq e Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais - EDUTEC/UFBA/CNPq.

 

Edvaldo Souza Couto, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Professor Titular na Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia - UFBA. PśDotorado em Educação pela Univerdade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. É lider do Grupo de Pesquisa Educação, Redes Sóciotécnicas e Culturas Digitais - EDUTEC/UFBA/CNPq e um dos Coordenadores do Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias - GEC/UFBA/CNPq. É Bolsista em Produtividade em Pesquisa do CNPq - PQ2.

Cristiane de Magalhães PORTO, Universidade Tiradentes (UNIT)

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestrado em Letras e Linguística pela mesma Instituição. Pesquisadora do Instituto de Tecnologia e Pesquisa (ITP). Professora do Curso de Comunicação Social, Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes (UNIT). Líder do Grupo de pesquisa: Educação, Tecnologia da In- formação e Cibercultura (GETIC/UNIT/CNPq). Participa do Grupo de Pesquisa Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais (EDUTEC/UFBA/CNPq). Bolsista em Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) – Nível 2.

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Published

2021-11-19

How to Cite

OLIVEIRA, K. E. de J.; COUTO, E. S.; PORTO, C. de M. “I AM NOT OBLIGATED TO BE CULT”: #MEMES’ MUSEUM AS SPACE OF EDUCATION, INNOVATION AND SCIENTIFIC DIFFUSION. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 64, p. 210–225, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p210-225. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11734. Acesso em: 22 dec. 2024.