Collaborative learning mediated by SSC blended learning device

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p238-260

Keywords:

SSC Device, Blended learning, Teaching and learning process, Information and Communication Digital Technologies

Abstract

This research doctoral tesis took place within the Postgraduate Education Program of the Federal University of Sergipe. The main objective is to understand the hybrid teaching-learning processes through the SSC device in the final years of elementary school. The Textual Discourse Analysis (ATD), based on Moraes and Galiazzi (2016), culminated in emerging categories. The research participating subjects included 39 students and two teachers from two municipal public schools in Aracaju/SE and São Leopoldo/RS. The analyses confirmed the link between hybrid teaching and learning processes, which favored collaborative knowledge development, as it caused disruptions in teachers' pedagogical practice. Therefore, the SSC hybrid teaching device supports the forwarding of collaborative and dialogical teaching-learning processes. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheilla Silva Conceição, Secretaria da Educação do Estado de Sergipe / Secretaria Municipal de Educação de Aracaju

PEDAGOGA (UFS). MASTER AND DOCTORATE IN EDUCATION (Federal University of Sergipe). Teacher of basic education of the State network of Sergipe. He is part of the Team of the Center for Improvement and Continuing Education Training in the Municipality of Aracaju (CEAFE). Member of GEPIED-UFS / CNPQ.

Henrique Nou Schneider, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Doutor em Engenharia de Produção e Sistemas (UFSC). Professor na Universidade Federal de Sergipe. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Informática na Educação – GEPIED/UFS/CNPq

References

ALONSO, C. M.; GALLEGO, D. J.; HONEY, P. Los estilos de aprendizaje: procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbão: Ediciones Mensajero, 1999.
ARDOINO, Jacques. Para uma pedagogia socialista. Brasília: PLANO Editora, 2003.
BRÜSEKE, Franz Josef. A modernidade técnica: contingência, irracionalidade e possibilidade. Florianópolis: Insular, 2010.
CANDAU, Vera Maria (Org). Magistério: construção cotidiana. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
CASTELLS, M. O poder da comunicação. Tradução de Vera Lúcia Mello Joscelyne; revisão de tradução de Isabela Machado de Oliveira Fraga. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
CONCEIÇÃO, Sheilla Silva da. Por que se faz mau uso das tecnologias? Contributos de Kant em Aufklärung. In: SCHNEIDER, Henrique Nou; CARVALHO, Geovânia Nunes (ORGs). Por que se faz mau uso das tecnologias digitais na atualidade. Curitiba: Appris, 2018.
CONCEIÇÃO, Sheilla Silva da. Processos híbridos de ensino-aprendizagem: uma análise por meio do dispositivo SSC. São Cristóvão, SE, 2020, 295p. Tese (doutorado em educação), Universidade Federal de Sergipe.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 1. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de janeiro: Ed. 34, 1995. 94 p.
DEWEY, J. Experiência e educação. Tradução de Anísio Teixeira. 2. Ed. São Paulo: Editora Nacional, 1976. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/40493334/dewey-john-experiencia-e-educacao. Acesso em: 12 jan. 2020.
DI FELICE, Massimo. Net-ativismo: da ação social para o ato conectivo. 1ª ed. São Paulo: Paulus Editora, 2017.
DI FELICE, Massimo. Paisagens pós-urbanas: o fim da experiência urbana e as formas comunicativas do habitar. São Paulo: Annablume, 2009.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. Petrópolis: Vozes, 1972.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 8. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1980.
FREIRE, Paulo. Pedagogia como prática da liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.
GADAMER, H-G. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Revisão da tradução de Ênio Paulo Giachini 3.ed. Petropólis: Vozes, 1999.
GALIAZZI, Maria do Carmo. Educar pela pesquisa. Editora; UNIJUI, 2003.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Tradução: Maria Cristina Gularte Monteiro; revisão técnica: Adolfo Tanzi Neto, Lilian Bacich. Porto Alegre: Penso, 2015.
IZQUIERDO, Iván. Motivação e Formação de Memórias. In: SANTOS, Bettina Steren dos; CARREÑO, Angel Boza (orgs.). A motivação em diferentes cenários. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. 320p.
KENSKI, Vani Moreira. Das salas de aula aos ambientes virtuais de aprendizagem. In: Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2012. – 8. ed..
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro (RJ): Editora 34, 1994. 149 p.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Salvador: Ed UFBA, 2012.
LÈVY, Pierre. As Tecnologias das Inteligências: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução Carlos Irineu da Costa. 6. ed. São Paulo, Editoras 34. 1998.
LÈVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999, 272p.
LUHMANN, Niklas. Sistemas sociais: esboço de uma teoria geral. São Paulo: Vozes, 2016. 573p.
MAFFESOLI, M. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades pós-modernas. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. De máquinas e seres vivos: autopoiese - a organização do vivo. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/04.pdf. Acesso em: 10 de fev 2019.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Ed Unijuí, 2016. 264 p.
MORIN, Edgar. O método 3: conhecimento do conhecimento. Trad. Juremir Machado da Silva. 5ª ed. Porto Alegre: Sulina, 2015. 286p.
NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. In. Os professores e a sua formação. Nóvoa, A.(org.) 2. ed. Portugal: Publicações Dom Quixote, 1995.
OSORIO, G. L. A. Interacción en ambientes híbridos de aprendizaje: metáfora del contínuum. Editorial UOC. Barcelona: 2011.
PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. 2v. 1328p.
PRENSKY, Mark. From digital natives to digital wisdom: hopeful essays for 21st century learning, foreword by Milton Chen. 2012.
VIGOTSKI, Lev Semyonovitch. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, Lev Semyonovitch. Pensamento e Linguagem. 4. ed. São Paulo. Martins Fontes, 2008.
VIGOTSKI, Lev Semyonovitch. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Editora WMF. Martins Fontes, 2009.

Published

2023-01-29

How to Cite

CONCEIÇÃO, S. S.; SCHNEIDER, H. N. Collaborative learning mediated by SSC blended learning device. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 69, p. 238–260, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p238-260. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11494. Acesso em: 21 nov. 2024.