A WOMAN INSERTED IN HER TIME
THE WRITINGS OF FRANCISCA CLOTILDE IN THE MAGAZINE A QUINZENA
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p151-165Keywords:
Francisca Clotilde. Moral and religious education. Teacher training.Abstract
The present work seeks to investigate the performance of female teachers for conquest of public space occupied by male figures, either as spectors and school principals or as members of literary associations and various societies who took on the task of directing the course of issues related to education. With Ceará from the last decades of the 19th century as a time frame, the investigation will take the trajectory of Francisca Clotilde, teacher, writer and journalist, always considering the conflictual dynamic that involved her performance in the literate scenario. Their attitude one time constituted reverberations of Catholic conservatism, another time they were modified, even when social roles tried to instill the opposite. These women took the current ideas that designated them the activities in the domestic space, in an attempt to convince them of their importance in the order and harmony of the social structure, and to claim their competence for the practise of functions until then occupied by men, such as those of character administrative, either in Public Instruction, in the Normal School or participation in the debates about the main issues that drove state of affairs at the time.
Downloads
References
CARDOSO, Gleudson Passos. As repúblicas das letras cearenses: literatura, imprensa e política (1873-1904). 2000. Dissertação (Mestrado em História Social). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.
CAVALCANTI, Amaro. Relatório do Dr. Amaro Cavalcanti. Cearense, Ceará, 7 de set. de 1881, Instrução Pública, n. 192, p. 3, 1ª coluna. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=709506&pasta=ano%20188&pesq=&pagfis=14936. Acesso em: 25 de jan. de 2021.
CAVALCANTI, Amaro. Relatório do Dr. Amaro Cavalcanti (Continuação do n.º 196). Cearense, Ceará, 16 de set. de 1881, Instrução Pública, n. 198, p. 3, 3ª coluna. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=709506&pasta=ano%20188&pesq=&pagfis=14958. Acesso em: 25 de jan. de 2021.
DIAS, Maria Odila Leite da Silva. Quotidiano e poder em São Paulo no século XIX. São Paulo: Brasiliense, 1995.
FARIAS, Vanessa Rodrigues. A prática pedagógica de Francisca Clotilde na educação de Aracati. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
GOMES, Angela de Castro. A escola republicana: entre luzes e sombras. In: GOMES, Angela de Castro; PANDOLFI, Dulce Chaves; ALBERTI, Verena. A República no Brasil. Rio de Janeiro: CPDOC, 2002.
HAHNER, June Edith. A escola normal, as professoras primárias e a educação feminina no Rio de Janeiro no fim do século XIX. Revista Gênero, Niterói, v. 10, n. 2, p. 313-332, 1 sem. 2010. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/30882/17970. Acesso em: 20 de fev. de 2021
HAHNER, June Edith. Emancipação do sexo feminino: a luta pelos direitos da mulher no Brasil. 1850-1940. Florianópolis: Ed. Mulheres; Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2003.
LIMA, Francisca Clotilde Barbosa de. Libertador, Ceará, 2 de mar. de 1886, n. 50, Anúncios, p. 1, 2ª coluna. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=229865&pasta=ano%20188&pesq=&pagfis=1922. Acesso em: 10 de jan. de 2021.
LIMA, Francisca Clotilde Barbosa de. A educação moral das crianças na escola. A Quinzena, Ceará, 15 de fev. de 1887, n. 3, p. 22. Disponível em: Acervo da Academia Cearense de Letras. Acesso em: outubro de 2014.
LIMA, Francisca Clotilde Barbosa de. A mulher na família. A Quinzena, Ceará 15 de mar. de 1887, n. 5, p. 40. Disponível em: Acervo da Academia Cearense de Letras. Acesso em: outubro de 2014.
MACHADO, Maria Cristina Gomes; MORMUL, Najla Mehanna e MÉLO, Cristiane Silva. Rui Barbosa e a educação: as lições de coisas e o ensino da cultura moral e cívica. Educação Unisinos, Vol. 18, n. 3, set/dez de 2014. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2014.183.11/4462. Acesso em: 10 de jan. de 2021.
OLINDA, Ercília Maria Braga de. Tinta, papel e palmatória: A escola no Ceará do século XIX. Fortaleza: Museu do Ceará/ Secretaria da Cultura do Estado do Ceará, 2004.
OLIVEIIRA, Almir Leal de. Saber e poder: o pensamento social cearense no final do século XIX. 1998. Dissertação (Mestrado em História), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1998.
PAIVA, Maria Arair Pinto. A elite política do Ceará Provincial. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1979.
PERROT, Michelle. Os excluídos da história: operários, mulheres e prisioneiros. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
STUDART Barão de. Dicionário Bio-bliográfico Cearense. Fortaleza: Typo-Lithographia a vapor, 1910, Tomo I, p. 279.
37ª Sessão Ordinária em 30 de agosto de 1881 (Continuação do n. 202). Gazeta do Norte, Ceará, 22 de set. de 1881, Seção Assembleia Provincial, n. 203, p. 1, 5ª coluna. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=103950&pasta=ano%20188&pesq=&pagfis=1405. Acesso em: 10 de jan. de 2021.
VALDEZ, Alba. Uma grande figura da história educacional cearense. Revista do Instituto do Ceará, Índice José Honório e Leda Boechat (1887-1954), Tomo LXII, p. 166-179, 1952.
VEIGA, Cynthia Greive. Educação estética para o povo. In: LOPES, Eliane; VEIGA, Cynthia; FARIA FILHO, Luciano M. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
VIEIRA, Sofia Lerche e FARIAS, Isabel Maria Sabino de. (Orgs.). Documentos de política educacional no Ceará: Império e República. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Educacional Anísio Teixeira, 2006, v, 3.
VILLELA, Heloisa de O. S. O mestre-escola e a professora. In: LOPES, Eliane; VEIGA, Cynthia; FARIA FILHO, Luciano M. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017