Trajetórias subjetivas na experiência de formação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p158-175

Keywords:

Experiência formativa, Relação com o saber, Transmissão, Formação de professores, Psicanálise

Abstract

Approaching teacher training focusing the subjective division, which prevents the integration of knowledge or the totalization of any educational practices, this article discusses the results of a psychoanalytic-oriented research that intervened in pre-service and in-service teachers. The theoretic premises are supported by the articulation between the relation to knowledge, experience and transmission, as conceived in the field of Psychoanalysis and Education. Byopening the speech to participants in different formats, the research provided moments of suspension of subjective certainties through interventions and remarks, aiming to allow teachers to (re)appropriate the teaching position.
The analysis of the corpus has contemplated the subjective movements in this direction, through what has been named experience reports. Through the narrativization of the interventions and their effects on the participants, the reports have mapped the points around which the construction of a particular knowledge about teaching and the inscription in the subject of something of the order of a transmission was indicated. Thus, the relationship between spaces of speech-listening and the establishment of experience were configured as triggers of formative trajectories marked by subjective investment and, therefore, marked by a significant relation to knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEILLEROT, J.; BLANCHARD-LAVILLE, C.; MOSCONI, N. Pour une clinique du rapport au savoir. Paris: L’Harmattan, 1996.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.

FERREIRA, A. B. H. Dicionário da língua portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2010.

FIGUEIREDO, L. C. Escutar, recordar, dizer: encontros heideggerianos com a clínica psicanalítica. São Paulo: Educ/Escuta, 1994.

FOUCAULT, M. Dits et écrits. Tome II. Paris: Gallimard, 2001.

FRANKE, D; SILVA, J. C. da. Da escuta à escrita: a construção do caso clínico em psicanálise. Psicanálise & Barroco em Revista, v. 10, n. 2, p. 42-61, dez. 2012. Disponível em: http://132.248.9.34/hevila/Psicanalise&barrocoemrevista/2012/vol10/no2/2.pdf. Acesso em: 10 maio 2020.

FREUD, S. Análise terminável e interminável. In: FREUD, S. Edição Standard Brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, vol. 23. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 275-287.

HATCHUEL, F. Savoir, apprendre, transmettre: une approche psychanalytique du rapport au savoir. Paris: La découverte, 2005.

LACADEÉ, P.; MONIER, F. (org.). Le pari de la conversation. Paris: Institut du Champs Freudien: Centre interdisciplinaire su l'Enfant (CIEN), 2000.

¬¬¬¬¬¬¬LACAN, J. O tempo lógico e a asserção da certeza antecipada. In: LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998. p. 197-213.

LACAN, J. O Seminário livro 10: a angústia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

LACAN, J. O seminário livro 17: o avesso da Psicanálise. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 1992.

LACAN, J. O seminário livro 20: mais, ainda. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

LAJONQUIÈRE, L. A palavra e as condições da educação escolar. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 2, p. 455-469, abr./jun. 2013. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade. Acesso em: 02 jun. 2020.

LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e máscaras. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, RS, v. 19, n. 2, p. 4-27, jul./dez. 2011.

LIMA, N. L. Et al. Psicanálise e educação: um tratamento possível para as queixas escolares. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 4, p. 1103-1125, dez. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362015000401103&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 30 abr. 2020.

MILLER, J-A. Os casos raros, inclassificáveis da clínica psicanalítica: a conversação de Arcachon. São Paulo: Biblioteca Freudiana Brasileira, 1998.

MIRANDA, M. P.; VASCONCELOS, R. N.; SANTIAGO, A. L. B. Pesquisa em psicanálise e educação: a conversação como metodologia de pesquisa. In: COLÓQUIO DO LEPSI: PSICANÁLISE, EDUCAÇÃO E TRANSMISSÃO, 6., 2006, São Paulo. Anais eletrônicos […]. São Paulo: LEPSI, 2006. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000032006000100060&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 03 abr. 2020.

PEREIRA, M. R. O nome atual do mal-estar docente. Belo Horizonte: Fino Traço, 2016.

REIS, M. L. O. Da experiência de perda à perda da experiência: um estudo sobre a Erfahrung na teoria psicanalítica, na filosofia e na clínica. 2015. 130 f. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2015.

STOLZMANN, M.; RICKES, S. M. Do dom de transmitir à transmissão de um dom. Revista da Associação Psicanalítica de Porto Alegre, Porto Alegre, ano IX, n. 16, p. 39-51, 1999.

TAVARES, C. N. V. Identidades itine(r)rantes: o (des)contínuo (des)apropriar-se da posição de professor de língua estrangeira. 2010. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem (IEL), Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP, 2010.

TAVARES, C. N. V.; DRIGUETTI, B. O (des)encontro com a experiência docente no projeto ELITI (Ensino de Língua Inglesa para Terceira Idade): efeitos na formação de professores de inglês. Gláuks: Revista de Letras e Artes, v. 18, n. 1, p. 161-183, jan./jun. 2018.

VIEIRA, M. A. Real, simbólico e imaginário: a trindade infernal de Lacan. In: ENCONTRO DO SEMINÁRIO “A TRILOGIA LACANIANA”, 2., 2009, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos [...]. Rio de Janeiro: Escola Brasileira de Psicanálise (EBP), 2009. Disponível em http://www.litura.com.br/curso_repositorio/rsi___ii___os_tres_registros_e_os_tracos_1.pdf. Acesso em: 02 jun. 2020.

VIOLA, D. T. D.; LIMA, N. L; NOBRE, M. R. O resgate da narrativa na cultura digital: a conversação psicanalítica com adolescentes na escola. Subjetividades, v. 20, n. 1, p. 1-13, 2020.

ZANETTI, S. A. S.; KUPFER, M. C. M. O relato de casos clínicos em psicanálise: um estudo comparativo. Estilos da Clínica, São Paulo, v. 11, n. 21, p. 170-185, dez. 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282006000200011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 maio 2020.

Published

2020-12-31

How to Cite

TAVARES, C. Trajetórias subjetivas na experiência de formação. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 29, n. 60, p. 158–175, 2020. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p158-175. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10529. Acesso em: 17 jul. 2024.