Frequência escolar na educação infantil:

percepções das famílias e dos profissionais da educação1

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p287-307

Keywords:

Early childhood education, School attendance, Social vulnerability, Municipal schools of early childhood education, Belo Horizonte

Abstract

In a survey conducted in 2016 and 2017, it was intended to know the reasons, the influencing factors and the justifications for the infrequency of children in early childhood education, from the perspective of families and education professionals in the context of three Municipal Schools of Early Childhood Education. Education of Belo Horizonte / MG, chosen according to the Municipal Human Development Index of the neighborhood. The class diaries of the classes were analyzed and 233 questionnaires were applied to family members, which were also interviewed together with the education professionals (principals, coordinators, teachers and educational technique). It was found that the main
reason for the infrequency is the child’s illness. Impairing factors related to housing conditions, employment, and the constitution of families (headed by women, teenage mothers) were also found, showing that school attendance is higher among children living in socially vulnerable situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, Katia S.; ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. Creches com qualidade para a educação e o desenvolvimento integral da criança pequena. Psicologia, Ciência e Profissão, v. 19, n. 2, p. 64-69, 1999.

BABIUK, Graciele Alves. Famílias monoparentais femininas, políticas públicas em gênero e raça e serviço social. SEMINÁRIO NACIONAL DE SERVIÇO SOCIAL, TRABALHO E POLÍTICA SOCIAL, 1., 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/180860. Acesso em: 01 maio 2018.

BELO HORIZONTE. Histórias de bairros [de] Belo Horizonte: Regional Norte/coordenador, Raphael Rajão Ribeiro. Belo Horizonte: Arquivo Público da Cidade, 2011.

BIZZOTTO, Luciana Maciel. #RESISTEIZIDORA: controvérsias do movimento de resistência das Ocupações da Izidora e apontamentos para a justiça urbana. 180 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) – Escola de Arquitetura, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 2015.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 29 mar. 2017.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 29 mar. 2017.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n. 12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília, DF, 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/L12796.htm. Acesso em: 29 mar. 2017.

CAMPOS, Maria Malta. A Educação Infantil como direito. In: CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. Insumos para o debate 2 – Emenda Constitucional n. 59/2009 e a educação infantil: impactos e perspectivas. São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação/Instituto C&A, 2010. p. 8-13.

CHAMBOREDON, Jean-Claude; PRÉVOT, Jean. O ofício de criança: definição social da primeira infância e funções diferenciadas da escola maternal. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 59, p. 32-59, nov. 1986.

DIDONET, Vital. Nota de esclarecimento sobre a PEC 277/2008. 2009. Disponível em: http://www.omepms.org.br/web/site/misc_print_txt.php?chn=3&txt=1246394940. Acesso em: 05 fev. 2018.

GIL, Antônio C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES. Nilma Lino. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira: desafios, políticas e práticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 1, p. 109-121, jan./abr. 2011.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo demográfico 2010. Família e domicílio. Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/imprensa/ppts/00000010435610212012563616217748.pdf. Acesso em: 07 jul. 2017.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2016. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: http://www.ibge.gov.br. Acesso em: 03 mar. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2018. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: http://www.ibge.gov.br. Acesso em: 03 mar. 2019.

MARANHÃO, Damaris Gomes; SARTI, Cynthia Andersen. Creche e família: uma parceria necessária. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 133, p. 171-194, abr. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742008000100008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 08 jun. 2018.

MONTEIRO, Agostinho dos Reis. O pão do direito à Educação. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 24, n. 84, p. 763-789, set. 2003.

MOTTA, Eduardo Marcheti Pereira Leão da. Medindo a desigualdade socioespacial: os aglomerados subnormais em Belo Horizonte. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM PLANEJAMENTO URBANO E REGIONAL (ANPUR), 17., 2017, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. São Paulo: ANPUR, 2017. Disponível em: http://anais.anpur.org.br/index.php/anaisenanpur/article/view/2376. Acesso em: 01 ago. 2019.

PEDRAZA, Dixis Figueroa; QUEIROZ, Daiane de; SALES, Márcia Cristina. Doenças infecciosas em crianças pré-escolares brasileiras assistidas em creches. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, p. 511-528, fev. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232014000200511&lng=en&nrm=iso. Acesso: 01 maio 2018.

PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO (PNUD). Índice de Desenvolvimento Humano Municipal Brasileiro. Brasília, DF: PNUD/Ipea/FJP, 2013. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/130729_AtlasPNUD_2013.pdf. Acesso em: 07 jul. 2017.

RAPOPORT, Andrea; PICCININI, Cesar Augusto. O ingresso e adaptação de bebês e crianças pequenas à creche: alguns aspectos críticos. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 14, n. 1, p. 81-95, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722001000100007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 01 maio 2018.

SILVA, Maria Beatriz de Oliveira Vasconcelos. “Ele precisa muito estar aqui, é bom ele estar aqui!”: frequência escolar na Educação Infantil. 2018. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 2018.

SZYMANSKI, Heloisa. Entrevista reflexiva: um olhar psicológico sobre a entrevista em pesquisa. In: SZYMANSKI, Heloisa (org.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília, DF: Plano, 2002. p. 9-64.

VIEIRA, Lívia M. F. Obrigatoriedade escolar na educação infantil. Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 5. n. 9, p. 245-262, jul./dez. 2011.

XIMENES, Daniel de Aquino. Vulnerabilidade social. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário de verbetes: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. Disponível em: http://gestrado.net.br/index.php?pg=dicionario-verbetes&id=235. Acesso: 30 out. 2017.

Published

2020-12-31

How to Cite

SILVA, M. B. . .; VIEIRA, L. . . Frequência escolar na educação infantil: : percepções das famílias e dos profissionais da educação1. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 29, n. 60, p. 287–307, 2020. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p287-307. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10517. Acesso em: 21 nov. 2024.