Resultados finais da pesquisa apegi

(acompanhamento psicanalítico De crianças em escolas, grupos e Instituições)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p176-190

Keywords:

Teoria psicanalítica, Validação de instrumento, Desenvolvimento da criança

Abstract

In this article, the final results of a research for the validation of the APEGI instrument – Psychoanalytical Monitoring of Children in Schools, Groups and Institutions – are presented, as well as the theoretical axes that supported its construction. APEGI is an instrument based on psychoanalytic theory, and seeks to read the subjective constitution process linked to the child’s development. This article describes the second stage of the research, which took place from April to June 2019, in which 37 APEGIs were applied in a Municipal School of Early Childhood Education in São Paulo. Each application was carried out by a pair of researchers, whose applications were compared before a third consensual synthesis was generated. The expectation of validation was confirmed, and APEGI can be considered as an instrument validated through tests of convergent validity between evaluators and of the internal consistency of the instrument. The APEGI instrument proposes a systematization of the psychoanalytic knowledge acquired in more than one hundred years of clinical practice with children, making the case study – psychoanalytical method par excellence – a possible instrument for use in scientific research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIATION PRÉAUT. 2010. Disponível em: http://www. preaut.fr/. Acesso em: 15 nov. 2017.

BERNARDINO, L. M. F. As psicoses não decididas da infância: um estudo psicanalítico. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004.

BERNARDINO, L. M. F. O que a psicanálise pode ensinar sobre a criança, sujeito em constituição. São Paulo: Escuta, 2006.

CARDOSO, D. F. Et al. O IRDI como facilitador das intervenções terapêuticas em um centro de reabilitação física infantil. In: KUPFER, M. C. M.; BERNARDINO, L. M. F.; MARIOTTO, R. M. M. (org.), Psicanálise e ações de prevenção na primeira infância. São Paulo: Escuta, 2012. p. 95-108.

CRESTANI, A. H. Et al. Associação entre tipos de aleitamento, presença de risco ao desenvolvimento infantil, variáveis obstétricas e socioeconômicas. In: JORNADA ACADÊMICA INTEGRADA DA UFSM, 26., 2011, Santa Maria, RS. Anais [...]. Santa Maria, RS: UFSM, 2011. p. 1-3.

DOLTO, F. A imagem inconsciente do corpo. São Paulo: Perspectiva, 1992.

JAQUETTI, R. C.; MARIOTTO, R. M. M. Mau-olhado: efeitos constituintes do laço mãe-bebê a partir de uma cena clínica. Associação Psicanalítica de Curitiba em Revista, v. 25, p. 97-103, 2012.

JERUSALINSKY, A. Considerações acerca da Avaliação Psicanalítica de Crianças de Três Anos – AP3. In: LERNER, R.; KUPFER, M. C. (org.). Psicanálise com crianças: clínica e pesquisa. São Paulo: Escuta, 2008. p. 117-136.

KUPFER, M. C. “O eu real do autista”. In: BERNARDINO, L. M.; ROHENKOHL, C. (org.). O bebê e a modernidade: abordagens teórico-clínicas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002. p. 221-226.

KUPFER, M. C. M.; BERNARDINO, L. M. F.; MARIOTTO, R. M. M. Metodologia IRDI: uma intervenção com educadores de creche. In: KUPFER, M. C. M.; BERNARDINO, L. M. F.; MARIOTTO, R. M. M. (org.). De bebê a sujeito: a metodologia IRDI nas creches. São Paulo: Escuta, 2014. p. 15-23.

KUPFER, M. C.; BERNARDINO, L.; PESARO, M. E. Validação do instrumento “Acompanhamento psicanalítico em escolas, grupos e instituições”: primeiros resultados. Estilos da Clínica, v. 23, n. 3, p. 558-573, 2018.

KUPFER, M. C. M. Et al. Psychological health education in nurseries: off to a good start in the psychic development of children aged zero to eighteen months. Creative Education, v. 6, n. 20, p. 1195-2204, 2015.

KUPFER, M. C. M. Et al. Valor preditivo de indicadores clínicos de risco para o desenvolvimento infantil: um estudo a partir da teoria psicanalítica. Latin American Journal of Fundamental Psychopathology Online, v. 6, n. 1, p. 48-68, 2009.

LACAN, J. Os complexos familiares. In: LACAN, J. Outros escritos. São Paulo: Jorge Zahar, 2003. p. 29-90.

LACAN, J. L’agressivité en psychanalyse. In: LACAN, J. Écrits. Paris: Seuil, 1966. p.101-124.

LAZNIK, M-C. A hora e a vez do bebê. São Paulo: Instituto Langage, 2013.

LERNER, R.; KUPFER, M. C. M. (org.). Psicanálise com crianças: clínica e pesquisa. São Paulo: FAPESP/Escuta, 2008.

MANNONI, M. Um lugar para viver. Lisboa: Moraes, 1978.

MARIOTTO R. M. M. Cuidar, educar e prevenir: as funções da creche na subjetivação de bebês. São Paulo: Escuta, 2009.

MERLETTI, C. K. I.; PESARO, M. E. Corpo e linguagem na operação de surgimento de um sujeito: um caso a partir da AP3. In: KUPFER, M. C.; PINTO, F. C. N. (org.). Lugar de vida, vinte anos depois. Exercícios de educação terapêutica. São Paulo: Escuta, 2010. p. 35-45.

MORAIS, A. S. Usos e apropriações de indicadores clínicos de risco para o desenvolvimento infantil por agentes comunitários de saúde: uma experiência de formação. 2013. 175 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2013.

MOZZAQUATRO, C. de O.; POLLI, R. G.; ARPINI, D. M. Relação mãe-bebê: cuidados e preocupações na construção da vinculação afetiva. In: JORNADA DE PESQUISA EM PSICOLOGIA, 4., 2011, Santa Cruz do Sul, RS. Anais [...]. Santa Cruz do Sul: UNISC, 2011.

REIS, B. P. Indicadores preliminares para a constituição do sujeito leitor/escritor. 2011. 87 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, 2011.

TOCCHIO, A. B. Educação permanente de profissionais de enfermagem da atenção básica à saúde a partir de indicadores clínicos de risco para o desenvolvimento infantil. 2013. 179 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2013.

Published

2020-12-31

How to Cite

KUPFER, M. C. .; BERNARDINO, L. M.; SILVA, D. Resultados finais da pesquisa apegi : (acompanhamento psicanalítico De crianças em escolas, grupos e Instituições). Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 29, n. 60, p. 176–190, 2020. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p176-190. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10506. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)