Psicanálise, infância e educação infantil contemporânea em giros planetários

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p31-41

Keywords:

Psicanálise e educação, Criança, Educação infantil, Tecnologias digitais, Pandemia

Abstract

This article is the result of studies and researches in psychoanalysis which are supported by theoretical methodological assumptions in the interfaceon education and psychoanalysis through two research groups certified by CNPq on contemporary childhood in dissertations and theses built at the university. It discusses the relationship with the body and children’s learning in the context of the pandemic planetary crisis, inserts listening, traversed by the school and tensions present in the family environment as well as the reality that places the subject at the service of the uninterrupted enjoyment of consumer objects, leaving no room for subjectivity to emerge. The new temporospatial configurations for children born in the era of digital technologies subtract free play and are marked by hyperconnection, which is one of the faces of the symptom resulting from the language conveyed on flat screens, obeying the logic of instantaneity. Therefore, it is up to the child’s parents and educators to encourage the temporal arising of the subjective condition of the act of educating

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Tradução de Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2009.

ALMEIDA, S. F. C. A ética do sujeito no campo educativo. In: ALMEIDA, S. F. C. de. Psicologia escolar: ética e competências na formação e atuação profissional. Campinas, SP: Alínea, 2003. p. 179-194.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

DOLTO. F. Prefácio. In: MANNONI, Maud. A primeira entrevista em psicanálise. Rio de Janeiro: Elsevier, 1980.

FOUCAULT, M. Les rapports de pouvoir passent à L’intérieur des corps. In: FOUCAULT, M. Dits et Écrits II (1976-1988). Paris: Gallimard, 2001. p. 228-236.

FREUD, S. Análise terminável e interminável. In: FREUD, S. Moisés e o monoteísmo, esboço de psicanálise e outros trabalhos. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 275-287. (Edição Standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, vol. 23).

FREUD, S. Novas conferências introdutórias sobre psicanálise. Rio de Janeiro: Imago, 1976. p. 341-345. (Edição Standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, vol. 22).

HEIDEGGER, M. Conferências e escritos filosóficos/Martin Heidegger. Tradução e notas Ernildo Stein. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991. (Os Pensadores, nº 5).

JERUSALINSKY, A. Psicanálise e desenvolvimento infantil: um enfoque transdisciplinar. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2007.

KIERKEGAARD, S. A. O conceito de angústia. Trad. Álvaro Luiz Montenegro Valls. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

KUPFER, M. C. M. Educação para o futuro. Psicanálise e educação. São Paulo: Escuta, 2000.

LACAN, J. Outros escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

LACAN, J. O tempo lógico e a assenção de certeza antecipada: um novo sofisma. In: LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998. p. 197-213.

LACAN, J. O Seminário 6: o desejo e sua interpretação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2016.

LACAN, J. O Seminário 5: as formações do inconsciente. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

LACAN, J. O Seminário 2: o eu na teoria de Freud e na técnica da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

LACAN, J. O Seminário 11: Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

LEBRUN, Jean-Pierre. Un monde sans limite: malaise dans la subjectivation. Paris: Érès, 2009.

LEBRUN, Jean-Pierre. La perversionordinaire. Paris: Flammarion, 2015. (Coll. “Champs”).

MOREL, G. Clinique du suicide. Paris: Érès, 2004.

ORNELLAS, L. Por uma educação psicanaliticamente orientada. In: ORNELLAS, M. L. S et al. (org.). Entre-linhas: educação, psicanálise e escuta. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 137-144.

ORNELLAS, M. L. S. Psicanálise & educação: o que falta em um está no outro? Salvador: Edufba, 2019.

ORNELLAS, M. L. S.; ORNELLAS, L. Tempos de quarentena: morte e vida anunciadas. In: Revasf – Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, v. 10, n. 42, p. 17-35, set./dez. 2020.

ROUDINESCO, E. A família em desordem. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

SERRES, M. Petite Poucette. Paris: Editions de Noyelles, 2012.

TSEU, L. Tao Te King, Traduction Claude Larre. Paris: Les Carnets DDB, 1994.

Published

2020-12-31

How to Cite

ORNELLAS, L. .; ORNELLAS , M. de L. Psicanálise, infância e educação infantil contemporânea em giros planetários. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 29, n. 60, p. 31–41, 2020. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p31-41. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10495. Acesso em: 30 jun. 2024.

Most read articles by the same author(s)