RURAL PUBLIC SCHOOL IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL POLICIES: CHALLENGES TO THE FORMATIVE PRACTICES OF THE EARTH’S SCHOOL PROGRAM IN BRAZIL AND IN THE PARAENSE AMAZON

ddesafios as práticas formativas do Programa Escola Da Terra no Brasil e na Amazônia Paraense

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p299-314

Keywords:

Políticas educacionais;Educação do Campo; Seriação; Formação de professores; Interdisciplinaridade.

Abstract

This article have their origin in the formative, investigative and intervention activities carried out by the Study and Research Group on Rural Education in the Amazon-GEPERUAZ through the Earth’s School Program. They are based on an analysis of the context of public schools in the countryside, particularly the multi-grade rural schools and the challenges that arise in the implementation of the Earth’s School Program in the Amazonian region in the midst of the setbacks of educational policies. The methodology involved bibliographic, documentary studies and field research. We point in the discussion the context, principles and challenges to the teachers' forming practices within the scope of the Earth’s School Program carried out in Brazil and in the Amazon of Pará; highlighting the control, fragmentation and hierarchy of time, space and knowledge at school imposed by the monograde teaching model, as a basis for sustaining its hegemony; as well as some signs that converge to confront and deconstruct this hegemony, based on the transgression process of this hegemonic model, which materializes in rural and quilombola schools, under the organization of (multi)grade education.

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Author Biographies

Salomão Mufarrej Hage, UFPA

Doutor em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com a realização de Doutorado Sanduíshe na Universidade de Wisconsin-Madison, nos Estados Unidos. É professor do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará e docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Linguagens e Saberes da Amazônia. É bolsista produtividade do CNPq, coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia, e integra a Coordenação do Fórum Paraense de Educação do Campo. Email: salomao_hage@yahoo.com.br

HELLEN DO SOCORRO DE SILVA, UFPA

Doutora em Educação e Professora da Universidade Federal do Pará - UFPA, Campus Universitário de Cametá/PA, do Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura e da Faculdade de Educação do Campo. Vice Lider do Grupo de Pesquisa- GESOL: Grupo de Estudos em Educação do Campo, Agroecologia e Economia Solidária. Email: hellenaraujo@ufpa.br

Maria Natalina Mendes Freitas, UFPA

Doutora em Educação e Docente efetiva da Universidade Federal do Pará/Campus Universitário de Bragança; Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Infância e Cotidiano / NEPEIC- Campus Bragança/UFPA. Membro do Grupo de Pesquisa e Extensão "De Bubuia Amazônica - Infâncias, Territórios Rurais e Processos Educativos e Culturais. Email: mnfreitas@ufpa.br.

Published

2021-10-19

How to Cite

HAGE, S. M.; SILVA, H. D. S. D.; FREITAS, M. N. M. RURAL PUBLIC SCHOOL IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL POLICIES: CHALLENGES TO THE FORMATIVE PRACTICES OF THE EARTH’S SCHOOL PROGRAM IN BRAZIL AND IN THE PARAENSE AMAZON: ddesafios as práticas formativas do Programa Escola Da Terra no Brasil e na Amazônia Paraense. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 61, p. 299–314, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p299-314. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10096. Acesso em: 17 jul. 2024.