PEDAGOGY OF RESISTANCE AND SOCIO-ENVIRONMENTAL DISCOURSE. ANOTHER LEADING ROLE OF EDUCATION FIELD.
PEDAGOGY OF RESISTANCE AND SOCIO-ENVIRONMENTAL DISCOURSE. ANOTHER LEADING ROLE OF EDUCATION FIELD.
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p123-137Keywords:
Movimento dos atingidos; Educação; Campo socioambiental; Práxis político-pedagógica.Abstract
This work analyzes educational formats and pedagogical practices that were constituted in the context of resistance and conflict utilized by the movement of the affected ones from the Tucuruí Hydroelectric Power Plant – UHE Tucurui, giving meaning to the education field and its socio-environmental dimension in a political struggle setting. The politicization of educational experiences that became effective as political-pedagogical praxis in the territorialities of Baixo Tocantins, in the Amazon of Pará. With a qualitative approach, a documentary research is used, which includes the transcription of K-7 tapes with original interviews with local leaders and other documents that bring narratives and records that integrate historical memories of these struggles, focusing particularly on the educational dimension that the documents reveal. The results indicate the environmental normalization of struggles and the politicization of educational procedures based on the materiality of work experiences, cultural practices and other alternatives related to the production of existence. It contributes to a rural education project.
Keywords: Movement of the affected ones, Education, Socio-environmental field, Political-pedagogical praxis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017