Naval Battle on the Cartesian Plane
Keywords:
Game, Naval battle, MathematicsAbstract
Mathematical games have a great contribution to the teaching and learning process. These, when used for pedagogical purposes, help teachers, in their teaching, with learning. This article aims to work on a workshop with students in the first year of high school/technical education at a state school in the city of XXXX. This workshop will be carried out by a scholarship holder from the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships Subproject – Pibid Matemática XXXX. The game worked with the students will be Naval Battle in the Cartesian Plane and aims to make students able to identify coordinates in the Cartesian plane, locate points and the distance between two points, and from there, associate the result of any function to the Cartesian plane. , providing students with familiarization with the Cartesian plane and developing skills such as observation, analysis, raising hypotheses, searching for assumptions, reflection, decision making, argumentation and organization, in addition to promoting the facilitation of teaching and learning of this content, in a way more direct and efficient. This game is a resource for teaching and learning mathematics in Flat Analytical Geometry, aiming to verify whether these games bring significant results to the construction of students' knowledge.
Downloads
References
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf
SANTOS, I. N. dos. Explorando conceitos de geometria analítica plana utilizando tecnologias da informação e comunicação: uma ponte do ensino médio para o ensino superior construída na formação inicial de professores de matemática. 2011. 165 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática). Universidade Federal de Ouro Preto.
MARTIMIANO, P. C. (2013). Da batalha naval à geometria analítica. UFSCAR, São Carlos. Disponível em:https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/5951/5504.pdf?sequence=1&isAllowed=y
GRANDO, Regina Célia. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. Tese (Doutorado Em Educação) — Universidade Estadual de Campinas, Faculdade De Educação, Campinas — SP, 2000. Disponível em:
http://matpraticas.pbworks.com/w/file/fetch/124818583/tese_grando(1).pdf . Acesso em 20 ago 2023
ORTEGA, Rodrigo. Como Surgiu o Jogo Batalha Naval. Disponível em http://mundoestranho.abril.com.br/materia/como-surgiu-o-jogo-batalha-naval
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marilena RebeloCoelho, Nathália da Costa Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.