RATIONAL BINGO: A PLAYFUL APPROACH IN TEACHING DIFFERENT REPRESENTATIONS OF RATIONAL NUMBERS
Keywords:
Bingo dos Racionais, Números Racionais, Ludicidade, Jogos educativosAbstract
This work aims to report an application, as a participant in the Pedagogical Residency Program (PRP) at UFPE, of the educational game “Rational Bingo” as a strategy for teaching rational numbers in an 8th year class at a public school. teaching. The motivation for this approach arose from the perception that it was necessary to diversify the strategies for teaching rational numbers, since students were not motivated by the approaches adopted until then. In this sense, the Rational Bingo game was chosen for its ability to involve different representations of this numerical set, such as: fractional numbers, decimal numbers, percentage rates and natural and pictorial language, allowing a more playful and comprehensive approach to the content. During implementation in the classroom, over the course of 120 minutes, students were divided into pairs and carried out activities that involved discussions about the content and written productions. This not only encouraged critical thinking but also promoted collaboration among students. After application, we found that using this game as a pedagogical tool proved to be advantageous for promoting a more dynamic approach, as, through it, students were able to explore different representations of rational numbers and developed reasoning skills, providing valuable insights to improve future implementations. In short, this work highlights how the incorporation of educational games can benefit the teaching of mathematical content, providing student engagement and, therefore, guidance for lesson redesign.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF. 1997
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática/Secretaria de Educação Fundamental– 5ª a 8ª séries. Brasília: MEC/SEF, 1998.
GITIRANA, Verônica; TELES, Rosinalda; BELLEMAIN, Paula; CASTRO, Airton; CAMPOS, Iolanda; LIMA, Paulo; BELLEMAIN, Frank. Jogos com Sucata na Educação Matemática. Recife: Nemat: Ed. Universitária da UFPE, 2018.
IORA, Maisa. Aspectos históricos das diferentes representações dos números racionais. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mariana Karoline, Rogerio Ignácio da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.