Teaching mathematics in the early years: (auto)biographical crossings of a teacher in training
Keywords:
Initial formation, Mathematics Education, Self-writingAbstract
This (auto)biographical text aims to present the teacher constitution movement, through experiences arising from the field of Supervised Internship in the Initial Years of Elementary School. As a methodological framework, I adopt self-telling as a starting point for the composition of (auto)biographical narratives that portray becoming a teacher who teaches Mathematics, stitching together formative journeys throughout the undergraduate course in Pedagogy with entry into the field of pedagogical work – the school. By telling you about yourself, I gather clues of a dynamic, challenging teaching that requires (me) an awareness of incompleteness and continuous learning to better present myself to a class of students. In rescuing one's own experiences, the text draws conclusions about the importance of telling oneself for learning how to teach, so that this telling makes it possible to reflect on one's own academic and professional journey, providing opportunities for other perspectives on the teaching profession.
Downloads
References
BRUM, Eliane. Meus desacontecimentos: A história da minha vida com as palavras. 2 ed. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2017.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014. (Coleção Educação: Experiência e Sentido).
MARCELO GARCÍA, Carlos. Desenvolvimento profissional: passado e futuro. Sísifo -Revista das Ciências da Educação. Lisboa, n. 8, p. 7-22, 2009
NEGRÃO, Felipe da Costa. Ressignificando o ensino de Matemática: uma experiência com professores em formação. In: BARBOZA, Pedro Lucio (Org.). Pesquisas em Educação Matemática. Jundiaí: Paco Editorial, 2019.
NEGRÃO, Felipe da Costa.; GONZAGA, Amarildo Menezes.; AZEVEDO, Rosa Oliveira Marins.; ANIC, Cinara Calvi. Aprendizagem da docência e formação de professores que ensinam matemática: uma revisão de literatura. Reamec - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá - MT, v. 11, n. 1, p. e23038, 2023.
PRADO, Guilherme do Val Toledo.; FRAUENDORF, Renata Barroso Siqueira.; CHAUTZ, Grace Carolina Chaves Buldrin. Inventário de pesquisa: uma possibilidade de organização de dados da investigação. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 03, n. 08, p. 532-547, maio/ago. 2018.
SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia. In: REIS, Graça.; OLIVEIRA, Inês Barbosa de.; BARONI, Patrícia. (Orgs.). Dicionário de Pesquisa Narrativa. Rio de Janeiro, RJ: Ayvu, 2022. p. 21-34.
ZABALZA, Miguel A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rafayana Coelho de Matos , Felipe da Costa Negrão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.