Creation of games with fractions of Elementary School students in a post-pandemic context

Authors

  • Natália Pedroza UERJ
  • Daniel Cunha
  • Diego Monteiro
  • Erick Cargnel
  • Jean Felipe de Assis

Keywords:

Ludicidade, Jogos, Frações, Ensino de Matemática

Abstract

This work reports on an activity carried out with 6th-grade students from a Public Institution in Rio de Janeiro during the year 2022, which marked the transition from remote to in-person learning. In this context, the present text aims to describe how a playful initiative can promote academic and social benefits. The activity involved students creating games that revolved around the topic of fractions. The theoretical foundation for using games in mathematics education as a pedagogical strategy is discussed. Finally, the report discusses the benefits observed in the students' learning process and highlights the positive impact of the activity on social interaction among the participants, aligning with the guidelines of the BNCC (National Common Curricular Base) and the PCNs (Curricular Parameters National).

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNARDI, Tamires Pastore; MEGID, MABA. O ensino de frações no ensino fundamental I: livros paradidáticos, culinária, jogos e tecnologias. ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, v. 12, p. 1-12, 2016. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/6651_3731_ID.pdf. Acesso em: 09 set. 2023

BIFFI, Darcy de Liz et al. Conceito de Frações através do Estudo dos Registros de Representação. 2001. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/82076. Acesso em: 09 set. 2023

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília. MEC/SEMTEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 09 set. 2023

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/a-area-de-matematica. Acesso em: 09 set. 2023

DA SILVA, Deisy Gabrielly Trajano et al. O lúdico como recurso didático para o ensino de frações no 6º ano do Ensino Fundamental. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, p. e2729119791-e2729119791, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9791. Acesso em: 09 set. 2023

DUVAL, Raymond; THADEU, Méricles. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/25344/. Acesso em: 09 set. 2023.

FAGUNDES, Ana Paula de Oliveira Veiga et al. Relato de experência - O uso de jogo no ensino de matemática: uma possibilidade. Cadernos de Educação, v. 20, n. 41, p. 145-163, 2021. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/cadernosdeeducacao/article/view/1036663. Acesso em: 09 set. 2023.

KRANZ, Bárbara Elisa; DE ASSIS OLGIN, Clarissa. Jogos didáticos no ensino de frações nos anos finais do Ensino Fundamental. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Barbara-Kranz/publication/355174428_Jogos_didaticos_no_ensino_de_fracoes_nos_anos_finais_do_Ensino_Fundamental/links/6164338fae47db4e57c2135c/Jogos-didaticos-no-ensino-de-fracoes-nos-anos-finais-do-Ensino-Fundamental.pdf. Acesso em: 09 set. 2023.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A séria busca no jogo: do lúdico na matemática. Educação Matemática em Revista, v. 2, n. 3, p. 17-24, 1994. Disponível em: http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/article/view/1323/732. Acesso em: 09 set. 2023.

PREVÊ, Deison Teixeira; SHENECKEMBERG, Cleder Marcos; MUNHOZ, Regina Helena. Lúdico no ensino de frações. Revista BOEM, v. 2, n. 2, p. 88-99, 2014. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/3970. Acesso em: 09 set. 2023.

RAUPP, Andréa Damasceno; GRANDO, Neiva Ignês. Educação matemática: em foco o jogo no processo ensino-aprendizagem. Ensinar e aprender matemática: possibilidades para a prática educativa. Ponta Grossa: Editora UEPG, p. 63-83, 2016. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/dj9m9/pdf/brandt-9788577982158.pdf#page=64. Acesso em: 09 set. 2023.

Published

2023-10-06

How to Cite

Pedroza, N., Cunha, D., Monteiro, D., Cargnel, E., & de Assis, J. F. (2023). Creation of games with fractions of Elementary School students in a post-pandemic context . Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01), e202340. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18498

Most read articles by the same author(s)