Playfulness and teacher professional development: (auto)biographic narratives of a teacher who teaches mathematics

Authors

Keywords:

Playfulness, Mathematics Education, Self-writing

Abstract

The objective of this (auto)biographical text is to show (self)training experiences as a teacher who teaches Mathematics at home, through autonomous work with school tutoring in Manaus (AM). By adopting (auto)biographical narratives and self-writing as a methodological guide, I seek to reveal knowledge, training needs and the main challenges linked to the pedagogical practice of Mathematics, adopting playfulness as a science with tutors in the Early Years of Elementary School. As a newly graduated teacher, the narrated textures show that the adoption of playful practices allows the re-signification of the image of the mathematics discipline, overcoming stigmatized views arising from a traditional school education, both on the part of the student and of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Oliveira da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Licenciatura plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Estudante de Pós-graduação em Avaliação Educacional pela Faculdade do Leste Mineiro (FacuLeste). Participou como bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID/CAPES (2018). Realizou em 2021, estudos sobre o trabalho docente na pandemia no contexto da educação manauara, por meio do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC (2021-2022). Atualmente, faz parte do Grupo de Pesquisa em Sociologia Política da Educação (GRUPESPE/UFAM) e desenvolve pesquisa na área de política educacional e avaliação por meio da iniciação científica PIBIC (2022-2023).

Felipe da Costa Negrão, Universidade Federal do Amazonas

Master in Science Education in the Amazon (UEA). Professor at the Department of Methods and Techniques at the Faculty of Education of the Federal University of Amazonas (UFAM). Member of the Research Group on Political Sociology of Education (GRUPESPE). Manaus, Amazonas - Brazil. Email: felipenegrao@ufam.edu.br. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8567946572619249. 

References

MARCELO GARCÍA, Carlos. Desenvolvimento profissional: passado e futuro. Sísifo -Revista das Ciências da Educação. Lisboa, n. 8, p. 7-22, 2009

NEGRÃO, Felipe da Costa. Ressignificando o ensino de Matemática: uma experiência com professores em formação. In: BARBOZA, Pedro Lucio (Org.). Pesquisas em Educação Matemática. Jundiaí: Paco Editorial, 2019.

ONUCHIC, Lourdes de La Rosa.; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema. Rio Claro (SP), v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011.

PAIXÃO, Cristhian Corrêa da.; GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. A formação e o conhecimento nas abordagens (auto)biográficas: elementos norteadores de uma narrativa autobiográfica de formação. In: GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver (Org.). Formação de professores de ciências e matemáticas: desafios do século XXI. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013. p. 267-275.

PASSEGGI, Maria da Conceição.; SOUZA, Elizeu Clementino de. O movimento (auto)biográfico no Brasil: Esboço de suas configurações no campo educacional. Revista Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017.

PRADO, Guilherme do Val Toledo.; FRAUENDORF, Renata Barroso Siqueira.; CHAUTZ, Grace Carolina Chaves Buldrin. Inventário de pesquisa: uma possibilidade de organização de dados da investigação. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 03, n. 08, p. 532-547, maio/ago. 2018.

SILVA, Camila Ferreira da.; ARAGÃO, Roberth Cavalcante.; SILVA, Caroline Oliveira da.; SANTOS, Miriane Feitoza dos. Governança educacional em um dos epicentros da pandemia. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, Naviraí, v. 10, n. 22, p. 126-143, 2023.

Published

2023-10-05

How to Cite

Oliveira da Silva, C., & da Costa Negrão, F. (2023). Playfulness and teacher professional development: (auto)biographic narratives of a teacher who teaches mathematics. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 4(01), e202328. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/18495