MATHEMATICS AND ART, CREATIVITY EVERYWHERE

Authors

Keywords:

Teaching learning. Ludic. Art. Math.

Abstract

The article presented is a bibliographical review with theoretical discussions in which the objective is to encourage the reader to use non-traditional/conventional means of stimulating the interest of the autistic child to the “fantastic world of mathematics”, in order to outline an idea/possibility of practice of interdisciplinary teaching with the combination of art and mathematics and, thus, stimulate the learning of the autistic child. Avoid a gradual repression of the child's imagination and feeling, and provide a liberating education, against the supremacy of using logical and rational methods limiting human thought. A world surrounded by perverse adults with their dark and disenchanting world receive children who lived in the enchanted world of kindergarten for a restricted and shocking elementary school education. The act of learning, in this moment of crisis in education and values, has become a simply instrumental process, leaving behind its main objective, being pleasure and enchantment in teaching and learning. Art and playfulness are presented as a positive possibility for many anxieties that affect teachers who teach mathematics and students. It also represents an attempt to highlight art and play in the dimension of human development and integrality. Educating and being educated by art and playfulness is to allow learning experiences in the personal and collective scope, above all pleasurable and stimulating.

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Author Biographies

Estéfano Stange Portella, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

Formação em Direito e Arte Visual. Atua como advogado e professor de arte no ensino regular da rede pública  em Vila Velha no Estado do Espírito Santo, Brasil. Mestrando no IFES do programa EDUCIMAT na perspectiva da educação inclusiva no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, em Vitória-ES. Orientador: Edmar Reis Thiengo. Título prévio da pesquisa em andamento: AMA-Autismo, Matemática e Arte: Apropriação do conceito de números por meio da arte visual. Faz parte do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática Inclusiva (GPEMI) e contribui com pesquisas desenvolvidas na área da Educação Matemática para alunos autistas. Atualmente trabalha com adolescentes em conflito com a lei, como educador social.

Edmar Reis Thiengo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Espírito Santo, em Vitória-ES, Brasil, onde atua como professor do Curso de Licenciatura em Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - EDUCIMAT/Ifes. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes, mesma instituição onde tornou-se Mestre em Educação, desenvolvendo pesquisas na área de História da Matemática; Licenciado em Ciências e Matemática pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Carangola - MG. Membro da Comissão Permanente de Ações Afirmativas dos Programas de Pós-Graduação do IFES; foi Coordenador do Curso de Licenciatura do Ifes - campus Vitória (2015-2019); foi Coordenador do Programa de Residência Pedagógica (2018-2019); foi Coordenador da Área de Matemática (2019-2021). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática Inclusiva (GPEMI), desenvolvendo pesquisas em torno do ensino de Matemática a estudantes com necessidades educativas especiais tais como o surdo, cego, baixa visão, síndromes cromossômicas, autismo, deficiência intelectual, altas habilidades/superdotação. Líder do Grupo de Pesquisa Educação, História e Diversidades (GPEHDi), desenvolvendo pesquisas na área da Educação e Diversidades, particularmente gênero e sexualidade, políticas e práticas pedagógicas. Membro do Grupo de Trabalho 13 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - GT13 da SBEM: Diferença, Inclusão e Educação Matemática.

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Published

2021-08-29

How to Cite

Portella, E. S., & Thiengo, E. R. (2021). MATHEMATICS AND ART, CREATIVITY EVERYWHERE. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 3(1), e202126. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/12302