MATHEMATICS AND ART, CREATIVITY EVERYWHERE
Keywords:
Teaching learning. Ludic. Art. Math.Abstract
The article presented is a bibliographical review with theoretical discussions in which the objective is to encourage the reader to use non-traditional/conventional means of stimulating the interest of the autistic child to the “fantastic world of mathematics”, in order to outline an idea/possibility of practice of interdisciplinary teaching with the combination of art and mathematics and, thus, stimulate the learning of the autistic child. Avoid a gradual repression of the child's imagination and feeling, and provide a liberating education, against the supremacy of using logical and rational methods limiting human thought. A world surrounded by perverse adults with their dark and disenchanting world receive children who lived in the enchanted world of kindergarten for a restricted and shocking elementary school education. The act of learning, in this moment of crisis in education and values, has become a simply instrumental process, leaving behind its main objective, being pleasure and enchantment in teaching and learning. Art and playfulness are presented as a positive possibility for many anxieties that affect teachers who teach mathematics and students. It also represents an attempt to highlight art and play in the dimension of human development and integrality. Educating and being educated by art and playfulness is to allow learning experiences in the personal and collective scope, above all pleasurable and stimulating.
Downloads
References
ALVES, Helena Susana Pires. Ensinar matemática através da arte: um incentivo ao gosto pela matemática? 166 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Educação). Universidade Aberta, Lisboa, Portugal. 2013. http://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/2759
BRASIL. Política Nacional de Alfabetização. Brasília/DF. 2019. https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/71137476/do1e-2019-04-11-decreto-n-9-765-de-11-de-abril-de-2019-71137431
DORNELES, B.V., CORSO, L.V., COSTA, A.C. The search for the relationship between the difficulties in reading and mathematics: a study of students from 3rd to 6th grade elementary schools. In: Mathematics in different settings [:] proceedings, 2010;4:351.
DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. Fundamentos estéticos da educação. Campinas, Papirus, 1988.
GUSMÃO, Lucimar Donizete. Educação matemática pela arte: defesa da educação da sensibilidade no campo da matemática. 153 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR. 2013. http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/modules/mydownloads01/singlefile.php?cid=149&lid=7483
LUCKESI, Cipriano Carlos.(org) Educação e Ludicidade. Salvador UFBA/FACED, 2000.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Caminhos pedagógicos da inclusão. http:/www.educacaoonline.pro.br. Acesso em: 21 março 2006.
McCloskey, M., Caramazza, A., & Basili, A. Cognitive mechanisms in number processing and calculation: Evidence from dyscalculia. Brain and Cognitive, 4,171-196. doi:10.1016/0278-2626(85)90069-7, 1985.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo, cultura e formação de professores. Revista Educar, Curitiba, Editora da UFPR, n. 17, p. 39-52, 2001.
READ, Herbert. A redenção do robô: meu encontro com a educação através da arte. Trad. Fernando Nuno. São Paulo: Summus, 1986.
READ, Hebert. Educação pela arte. Trad. Valter Lellis Siqueira. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
RIZZI, Leonor; HAYDT, Regina Célia Cazaux. Atividades lúdicas na educação da criança: subsídios práticos para o trabalho na pré-escola e nas séries iniciais do 1º grau. São Paulo: Ática, 1987.
SILVA, Paulo Adilson da, & Santos Flávia Heloísa dos. Discalculia do Desenvolvimento: Avaliação da Representação Numérica pela ZAREKI-R. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27(2),169-177. doi:10.1590/S0102-37722011000200003, 2011.
TEIXEIRA. Rosanny Moraes de Morais. O lugar do desenho no ensino das artes visuais com alunos autistas: um estudo de caso. 219 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais). Universidade de Santa Catarina, Florianópolis, SC. 2010. http://www.tede.udesc.br/handle/tede/846
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.