Flow Theory: building games for learning math

Authors

Keywords:

GameGames. Math Education. Flow

Abstract

The game and playing are part of students' daily activities and are instruments that enable self-discovery, motivation, self-confidence, self-esteem, stimulate reasoning, creativity, contributing to the student's physical, cognitive and social health. In this sense, this work focuses on understanding how the Flow Theory can help in the construction of games for learning mathematics. Flow is based on the balance between capacity and challenge, characterized by a deep concentration on a limited set of stimuli that are accepted by the person as relevant, that is, the moment when a person is fully concentrated and absorbed in an activity. These circumstances provide an environment in which curiosity and challenge serve as motivation and facilitate concentration, involvement and, consequently, learning. The results show that it is possible to develop a game favorable to math learning, following the eight characteristics presented in Flow, which are essential to structure situations that promote interaction, development of a learning posture, challenge, opportunity for action and example.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

ANA MARIA ANTUNES DE CAMPOS, DOUTORANDA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA PELA PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO

Doutoranda em Educação Matemática pela PUC-SP. Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP. Pedagoga, Psicopedagoga, Especialista em Ensino Lúdico, Pós-Graduada em Didática e Tendências Pedagógicas. Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade de Guarulhos (2007). Tem experiência na área de Educacional, com ênfase em Ensino e Aprendizagem na Sala de Aula, Formação de Educadores. Pesquisadora em Educação Matemática, Discalculia e Dificuldades de Aprendizagem. Autora de contos, poesias, artigos e livros na área educacional, dentre eles: Discalculia: superando as dificuldades de aprender matemática; Raciocínio Lógico: atividades para auxiliar crianças e adolescentes e Jogos matemáticos: uma nova perspectiva para Discalculia, todos publicado pela Editora WAK. Participante da Coletânea Saci Pererê: Novas HistóriasSonhei que, Por que Comigo, todos publicado pelo Projeto Apparere – Editora Perse. Atualmente é professora de Matemática Titular na Rede Estadual e professora de Educação Básica na Rede Municipal de Guarulhos.

References

COELHO, C. D. S. S. Jogos Matemáticos: uma Alternativa para estimular o processo ensino-aprendizagem. 50 fs. Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – UESC. Ilhéus: Bahia, 2015.
CSIKSZENTMIHALYI, M. Flow: the psychology of optimal experience. 1st ed. Harper Perennial Modern Classiscs, 1990.
_____________. Finding Flow: The Psychology of Engagement With Everyday Life. In: Psychology Today, jul/ago, p. 1-7, 1997.
______________. A descoberta do fluxo: a psicologia do envolvimento com a vida cotidiana. Rio de Janeiro. Rocco, 1999.
______________. Applications of Flow in Human Development and Education. The Collected Works of Mihaly Csikszentmihalyi. Springer International Publishing, 2014a.
______________. Flow and the Foundations of Positive Psychology. The Collected Works of Mihaly Csikszentmihalyi, Springer International Publishing 2014b.
CSIKSZENTMIHALYI, M.; WONG, M. M. Motivation and Academic Achievement: The Effects of Personality Traits and the Quality of Experience. In: CSIKSZENTMIHALYI, M. Applications of Flow in Human Development and Education. The Collected Works of Mihaly Csikszentmihalyi. Springer International Publishing, 2014.
GRANDO, R. C. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 239 fs. Tese de doutorado em educação. Universidade Estadual de Campinas, 2000.
HÖGBERG, J.; HAMARI, H.; WÄSTLUND, E. Gameful Experience Questionaire (GAMAFULQUEST) an instrument for measuring the perceived gamefulness of system use. In: User Modeling and User-Adapted Interaction, v. 29(2), jun.,2019.
HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 2. ed. Tradução João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2000.

KIILI, K. On educational game design: building blocks of Flow experience. Tese de Doutorado em Filosofia, Tampere University of Technology. Tampere, Finland, 2005.
KILLI, K. EVALUATIONS OF AN EXPERIENTIAL GAMING MODEL. In: An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT Environments, v. 2 (2), oct., p. 187-201, 2006.
KISHIMOTO, T. M. Jogos, brinquedo e brincadeiras no Brasil. In: Espacios em Blanco – Serie Indagaciones, n. 4, p. 81-106, jun., 2014.
MENEZES, S. B. D. Jogos matemáticos: aplicando em uma turma de curso técnico em enfermagem. 53fs. Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vitória da Conquista: BA, 2014.
NUNES, M. S. V. Elaboração e desenvolvimento de jogo matemático para aplicações web mobile como auxílio dos processos da matemática financeira. Dissertação de Mestrado Profissional em Computação Aplicada - Universidade Estadual Ceará – UECE, Ceará, 2017.
RODRIGUES, G. S. Uma Proposta de Aplicação de Jogos Matemáticos no ensino básico. Dissertação de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – UNB. Brasília: DF, 2018.
SANTOS, W. O.; GOMES, T. C. S.; SILVA, C. C. V. Towards to flow state Identification, in Educationa Games: asn Empirical Study. In: Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2017). VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2017), p. 702 – 711. 2017.
SILVA, U. M. As frações e os jogos matemáticos: uma relação de interação em turmas do 6º ano do ensino fundamental. 175fs. Dissertação de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática. Universidade Federal de Alagoas, 2015.

Published

2021-08-29

How to Cite

DE CAMPOS, A. M. A. (2021). Flow Theory: building games for learning math. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 3(1), e202102. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/11950