O LÚDICO COMO FERRAMENTA NO ENSINO DA MATEMÁTICA: Boliche Matemático como metodologia de ensino

Mathematical Bowling as a teaching methodology

Authors

Keywords:

Playfulness. Math. Bowling.

Abstract

This article aims to discuss the possibilities and contributions of the use of playfulness as a methodology for teaching mathematics in basic education and how the use of these playful methodologies influences the training of these students, allowing the teacher to have more didactic resources so that the teaching-learning is effective and attractive for all students. We will bring along this project the mathematical bowling activity, where it aims to use a modern methodology in the construction of the students' mathematical logical reasoning and also working on various educational aspects that are extremely important for modern education. The interest in approaching the theme arose in view of the importance of mathematical discipline and the difficulty of students and teachers in absorbing this component. Therefore, we have as a general objective: Investigate how the ludic, games and play influence children's learning with a focus on teaching mathematics. Our research methodology was a bibliographic review, addressing how playfulness provides students with effective learning, making teaching and learning mathematics pleasurable, breaking the complexity taboo carried by the discipline, thus providing autonomy for the individual and contributing to their development, from the interaction between them and the applied context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Magno, Centro Universitário Maurício de Nassau-Pituba

Graduando em Pedagogia pelo Centro Universitário Maurício de Nassau - UNINASSAU; Atualmente é Membro/Voluntário no Centro de Referência em Desenvolvimento e Humanidades da Universidade do Estado da Bahia CRDH/UNEB; Coordenador do Grupo de estudo Pedagogia da Revolução, Educação e Cultura em parceria com o Centro Universitário Maurício de Nassau- PREC/UNINASSAU; Estagiário e Palestrante na Defesa Civil de Salvador/BA-CODESAL nos projetos Defesa Civil nas Escolas-PDCE e no Núcleo Comunitário de Proteção e Defesa Civil Mirim- NUPDEC MIRIM.

References

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil/Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. - Brasília: MEC/SEF, 1998, volume: 1 e 2.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: < 568 http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 02 jun. 2017.

OLIVEIRA, Zilma de Morais Ramos. Educação infantil: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

RODRIGUES, Eliane e Sheila Maria ROSIN. Infância e práticas educativas: Eduem; 2007.

SADOVSKY, Patrícia. O Ensino da Matemática hoje: enfoques, sentidos e desafios. 1 ed. São Paulo-SP: Ática, 2010.

SILVA, Catarina Rosália. A importância do brincar. 2012. Disponível em: http://homemsabio.com.br/artigo.php?id=486. Acesso em: 20 de mar. 202.

VALLE, Luciana de Luca Dalla. Jogos, recreação e educação. Curitiba: Fael, 2010.

Published

2021-08-29

How to Cite

Magno dos Santos Vale, R. (2021). O LÚDICO COMO FERRAMENTA NO ENSINO DA MATEMÁTICA: Boliche Matemático como metodologia de ensino: Mathematical Bowling as a teaching methodology. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 3(1), e202105. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/11843