O LÚDICO COMO FERRAMENTA NO ENSINO DA MATEMÁTICA: Boliche Matemático como metodologia de ensino
Mathematical Bowling as a teaching methodology
Keywords:
Playfulness. Math. Bowling.Abstract
This article aims to discuss the possibilities and contributions of the use of playfulness as a methodology for teaching mathematics in basic education and how the use of these playful methodologies influences the training of these students, allowing the teacher to have more didactic resources so that the teaching-learning is effective and attractive for all students. We will bring along this project the mathematical bowling activity, where it aims to use a modern methodology in the construction of the students' mathematical logical reasoning and also working on various educational aspects that are extremely important for modern education. The interest in approaching the theme arose in view of the importance of mathematical discipline and the difficulty of students and teachers in absorbing this component. Therefore, we have as a general objective: Investigate how the ludic, games and play influence children's learning with a focus on teaching mathematics. Our research methodology was a bibliographic review, addressing how playfulness provides students with effective learning, making teaching and learning mathematics pleasurable, breaking the complexity taboo carried by the discipline, thus providing autonomy for the individual and contributing to their development, from the interaction between them and the applied context.
Downloads
References
Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil/Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. - Brasília: MEC/SEF, 1998, volume: 1 e 2.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: < 568 http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 02 jun. 2017.
OLIVEIRA, Zilma de Morais Ramos. Educação infantil: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
RODRIGUES, Eliane e Sheila Maria ROSIN. Infância e práticas educativas: Eduem; 2007.
SADOVSKY, Patrícia. O Ensino da Matemática hoje: enfoques, sentidos e desafios. 1 ed. São Paulo-SP: Ática, 2010.
SILVA, Catarina Rosália. A importância do brincar. 2012. Disponível em: http://homemsabio.com.br/artigo.php?id=486. Acesso em: 20 de mar. 202.
VALLE, Luciana de Luca Dalla. Jogos, recreação e educação. Curitiba: Fael, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.