Dificultades de los estudiantes de posgrado en la preparación del TCCPREPARACIÓN DEL TCC: EL RETO DE LA INVESTIGACIÓN
el reto de la investigación
DOI:
https://doi.org/10.52579/diapi.vol5.i2.a21295Palabras clave:
Educación, Pesquisa, UniversidadResumen
This article presents the results of a survey conducted on the difficulties faced by undergraduate students enrolled in the course that the author of the article teaches, called the Final Course Project, in the Pedagogy course at the UFPE Education Center. The objective was to understand the main reasons that, according to the perceptions of these participants, make it difficult to develop a research project, as well as to write the final article. The research methodology was qualitative, configured as a field study, analyzed and interpreted through the content analysis technique. The theoretical framework was based on the constructs of authors in the field of research methodology and critical theory of education as interrelated processes. The results demonstrate that the most profound difficulties are located in academic writing and in the scarce research practice throughout the entire educational process, including at the university.
Descargas
Citas
Demo, Pedro. Praticar Ciência: Metodologias do Conhecimento Científico. São Paulo: Saraiva, 2001.
Dunbar, N; Brooks, C; Miller K. Oral Communication skills in higher education. Innovative High Educ. nº 31, 2006.
Esteban, M. Paz. Pesquisa Qualitativa em Educação. Porto Alegre: ARTMED, 2010.
Freire, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
Gerber, I. Concisão empática: escrever para que, para quem, quanto? Jornal de Psicanálise, Nº 35, p.206. 2002.
Jovchelovitche S, Bauer MW. Entrevista Narrativa. In: Bauer MW, Gaskell G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
Marchand, Daniel E Cassol, Mauriceia. Impactos da percepção comunicacional e da timidez autorreferidos na avaliação ao falar em público de estudantes universitários. Revista Codas, nº 35. Rio Grande do Sul, 2023.
Meira, Ana Cláudia dos S. A escrita científica no divã. São Paulo: Blucher, 2024.
Montenegro, Sandra. Pedagogias da Diferença: uma outra cartografia da educação e do ser. Apontamentos de aula, 2012.
Santiago, Maria Eliete. Escola Pública de Primeiro Grau: Da compreensão à intervenção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997
Santos, Aparecida de F. Tiradentes dos. Pedagogia do Mercado: neoliberalismo, trabalho e educação no século XXI. Rio de Janeiro: Ibis Libri, 2012.
Saul, Ana Maria. Paulo Freire. São Paulo: Educ, 2012
Souza, João Francisco. Atualidade de Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2004
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Sandra Montenegro
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-CompartirIgual 4.0.
Direitos Autorais
A submissão de originais para a Diálogos e Perspectivas Interventivas (DIAPI) implica na transferência, pelas(os) autoras(es), dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os manuscritos publicados nesta revista são das(os) autoras(es), com direitos da DIAPI sobre a primeira publicação. As(os) autoras(es) somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando explicitamente a DIAPI como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada nesta revista científica os termos da licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, que permite o uso irrestrito, a distribuição e a reprodução em qualquer meio desde que a publicação original seja corretamente citada.