THE USE OF COOPERATIVE GAMES AS A PEDAGOGICAL STRATEGY IN THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol1.i.a9985

Keywords:

Cooperative Games, Inclusion, Physical Education

Abstract

The work seeks to discuss how the Physical Education teacher can better include students with intellectual disabilities through the use of Cooperative Games. The problem of this investigation is presented: how does the use of Cooperative Games contribute to the inclusion of students with intellectual disabilities in Physical Education classes at a Municipal School in Salvador-BA? In the general objective, we sought to understand how the Cooperative Games contribute to the inclusion of students with intellectual disabilities in Physical Education classes at a Municipal School in Salvador-BA. The methodology of this work is based on action research, with systematic observation, semi-structured interview, field diary, games and photographic record as a research tool for a 4th grade elementary school class in a public municipal school in São Paulo. Savior. As a theoretical contribution, the studies of Brotto (2013), Correia (2006) and Soler (2005) were used in discussions on Cooperative Games, and for Special and Inclusive Education, scientific articles, dissertations, theses and legal devices were selected. The final result is that the Cooperative Games contribute to the inclusion of students with intellectual disabilities in Physical Education classes, as it encourages the participation of all, contributing to the development of inclusive attitudes such as respect, solidarity and dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Ribeiro dos Santos, Docente na Secretaria Municipal de Educação de Salvador

Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional e em Educação Especial e Inclusiva. Graduado em Educação Física e em Pedagogia. Membro do grupo de pesquisa Programa de Educação Inclusiva. 

Patrícia Carla da Hora Correia, Docente no Programa de Pós-graduação em Educação de Jovens e Adultos

Doutora em Educação. É coordenadora do grupo de Pesquisa Programa de Educação Inclusiva, faz parte do Grupo de Pesquisa Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais e do grupo Educação, Etnicidade e Desenvolvimento Regional.

References

ABRAHÃO, Sérgio Roberto. A relevância dos jogos cooperativos na formação dos professores de Educação física: uma possibilidade de mudança paradigmática. 2004. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2004. Disponível em: < https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884 /27945/R%20-%20D%20%20SERGIO%20ROBERTO%20ABRAHAO.pdf?sequence =1&isAllowed=y>. Acesso em: 1 de junho. 2018.

BLANCO, Marcilene Regina. Jogos Cooperativos e Educação Infantil: limites e possibilidades. 2007. 181 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: < http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis /48/48134/tde-10122007-155211/pt-br.php>. Acesso em: 1 de junho. 2019.

AMERICAN ASSOCIATION ON MENTAL RETARDATION. Retardo mental: definição, classificação e sistemas de apoio. Tradução M. F. Lopes. 10. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_11051

_versa ofinal_site.pdf >Acesso em 18 de ago. de 2020.

BROTTO, Fábio Otuzi. Jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. 4. ed. São Paulo: Palas Athenas, 2013.

CIVITATE, Héctor. 505 Jogos cooperativos e competitivos. 4 ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2012

CORREIA, Marcos Miranda. Trabalhando com jogos cooperativos. 4. ed. Campinas: Papirus, 2006.

DUBOC, Thaís Oliveira. A percepção dos Estudantes Acerca da Inclusão dos Alunos com Deficiência nas Aulas de Educação Física. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador 2019. Disponível em: < http://www.saberaberto.uneb.br/handle/20. 500.11896/1010>. Acesso em: 15 de jul. de 2020.

FERRI, Marta Helena Suzin Marini. Jogos cooperativos: recurso de inclusão na Educação Física. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste de Santa Catarina. Joaçaba, 2012. Disponível em: < https://sucupira.capes.gov.br/ sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=113820>. Acesso em: 1 de junho. 2019.

FERNÁNDEZ-RÍO, Javier. et al. Atividades e jogos cooperativos. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.

FIDALGO, MARIO CERDEIRA. Cartografia dos jogos cooperativos nas aulas de Educação Física. 2015. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br /sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2501944>. Acesso em: 22 de junho. 2019.

FRANCISCO, patrícia Andreia Martins. Promoção de competências sociais através de Jogos Cooperativos na criança com Síndrome de Asperger: estudo de caso. 2014. 236 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto Politécnico de Coimbra. Coimbra, 2012. Disponível em: < https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/12724/1/ PATRICIA_FRANCISCO.pdf>. Acesso em: 1 de junho. 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996

FURTADO, O. L. P. DA C.; MORATO, M. P.; GUTIERREZ, G. L.; ALVES, M. L. T. A participação de jovens com deficiência visual em aulas de Educação Física: experiências na rede regular e em instituições especializadas. Pensar a Prática, v. 22, 18 abr. 2019.

LOUREIRO, Renan; VARGAS, Leandro Silva; CARVALHO, Nathan Ono. Jogos cooperativos como ferramenta de inclusão social da pessoa com deficiência intelectual. XIX Conbrace VI Conice: ANAIS DO XIX CONGRESSO BRASILEIRO | CONBRACE IV CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE DO ESPORTE, [s.l], p. 1-10, 2015. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2015/6conice/paper/download/7357/3664. Acesso em: 25 jul. 2020.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A.. Pesquisa em educação: Abordagens Qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U, 2017.

MENDONÇA, Débora de; FLAITT, Maura da Silva. Educação física adaptada. São Paulo: Ciranda Cultural, 2013.

MONTEIRO, Fabricio Pomponet. Transformação das aulas de Educação Física: uma intervenção através dos jogos cooperativos. 2006. 222 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas 2006. Disponível em:. Acesso em: 1 de junho. 2019.

MOREIRA, LAURA MARTINS. Jogos cooperativos e autorregulação da aprendizagem nas aulas de Educação Física. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – da Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, Minas Gerais, 2017. Disponível em: < https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalho Conclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5374450 >. Acesso em: 22 de junho. 2020.

NASCIMENTO, Graciele Seleguim; SCAPIM, Kelly Cristina de Moura; SILVEIRA, Cláudia Alexandra Bolela. Inclusão escolar e jogos cooperativos: uma possibilidade de atuação do psicólogo escolar no processo de socialização e integração. Revista da SPAGESP - Sociedade de Psicoterapias Analíticas Grupais do Estado de São Paulo, São Paulo, vol. 11, n. 2, p. 51-63, jul./dez. 2010. Disponível em: < http://pepsic. bvsalud.org/pdf/rspagesp/v11n2/v11n2a08.pdf>. Acesso em: 1 de junho. 2020.

OLIVEIRA, Vinícius Carlos de; FISCHER, Julianne. Práticas pedagógicas na Educação Física: cooperando e dançando de mãos dadas, buscando a inclusão escolar. Revista Professore, Santa Catarina, v. 4, n. 3, p. 157-176, fev. 2016. Disponível em: < http://periodicos.uniarp.edu.br/professare/article/view/845> Acesso em: 17 de junho. 2020.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 14. ed. rev. ampl. Cortez: São Paulo, 2016.

SILVEIRA, J. da; SERON, B. B. The Inserção de escolares com deficiência nas aulas de Educação Física: percepções dos professores de Educação Física das escolas da Rede Municipal de Florianópolis. Conexões, Campinas, SP, v. 17, p. e019041, 2020. DOI: 10.20396/conex.v17i0.8657908. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8657908. Acesso em: 5 ago. 2020.

SIKORA, Giseli. et al. O ensino dos Jogos Cooperativos e a inclusão escolar: contribuições a partir dos pressupostos de Jean Piaget. Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, Marília,vol. 9, n. 2, pp. 89-111, ago./dez. 2017. Disponível em: . Acesso em: 22 de jun. 2020.

SOLER, Reinaldo. Educação Física inclusiva na escola: em busca de uma escola plural. Rio de Janeiro: Sprint, 2005.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

Published

2020-12-12

How to Cite

SANTOS, R. R. dos .; CORREIA, P. C. da H. THE USE OF COOPERATIVE GAMES AS A PEDAGOGICAL STRATEGY IN THE INCLUSION OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 1, p. e9985, 2020. DOI: 10.52579/diapi.vol1.i.a9985. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/9985. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - “La gestión organizacional desde la innovación y la visión integral”