PHYSICAL EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION: A PATH OF POSSIBILITIES
DOI:
https://doi.org/10.52579/diapi.vol3.i.a17928Keywords:
Physical Education, Early Childhood Education, Supervised InternshipsAbstract
The report in question deals with a supervised internship experience in the first stage of
basic education - Early Childhood Education -, reinforcing the importance of the presence of
the Physical Education teacher in this space. During the interventions, in addition to games
and games, sports were worked on. The main purpose was to promote a closer relationship
between children and different sports and to contribute to the affective and cognitive-motor
development of children. It could be evidenced that as a discipline Physical Education has a
lot to add in the integral formation of the subject through its object of study, body culture, and
that the internships are a space to promote the theoretical and methodological
systematization of the knowledge acquired in the initial formation by drawing a connection
with the world of work and closing the distance between school and university.
Downloads
References
ANTUNES, Alfredo Cesar. Mercado de trabalho e educação física: aspectos da preparação profissional. Revista de Educação, São Paulo, v. 10, n. 10, p. 141-149, 2007. Disponível em: <http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/educ/article/view/2147/2044>. Acesso em: 30 jan. 2019.
BACCON, Ana Lúcia Pereira; ARRUDA, Sergio de Mello. Os saberes docentes na formação inicial do professor de física: elaborando sentidos para o estágio supervisionado. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 507-524, 2010. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v16n3/v16n3a01>. Acesso em: 30 jan. 2019.
BARBOSA, Crerley Tavares. A importância dos brinquedos cantados e práticas corporais na educação infantil. 2012. 57 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Universidade de Brasília, Universidade Aberta do Brasil, Santana do Ipanema – AL, 2012. Disponível em: <http://bdm.unb.br/handle/10483/5410>. Acesso em: 30 jan. 2019.
BASEI, Andréia Paula. A Educação Física na Educação Infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Iberoamericana de Educación, v. 47, n. 3, p. 1-12, out. 2008. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2730353>. Acesso em: 31 jan. 2019.
CARVALHO, Ana Carla Dias; PINHEIRO, Maria do Carmo Morales; PAULA, Maristela Vicente de. O Estágio na Formação Docente em Educação Física: Problematização Inicial. Cadernos de Formação RBCE, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 9-19, jul. 2011.Disponível em: <http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1253/648>. Acesso em: 31 jan. 2019.
CAVALARO, Adriana Gentilin; MULLER, Verônica Regina. Educação Física na Educação Infantil: uma realidade almejada. Educ. Rev., Curitiba, n. 34, p. 241-250, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602009000200015&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 31 jan. 2019.
FARIAS, ÁLVARO L. P. DE; MAIA, D. F.; OLIVEIRA, M. A. T. DE. LÚDICO E A AFETIVIDADE NO PROCESSO ENSINO APRENDIZAGEM. Cenas Educacionais, v. 2, n. 2, p. 25-41, 31 dez. 2019.
FLORES, F. F.; SILVA, C. S.; SANTOS, L. A. DOS; SOUZA, L. H. R. A EDUCAÇÃO FÍSICA DO CAPS: EXPERIÊNCIAS DO ESTÁGIO EM GUANAMBI - BA. Cenas Educacionais, v. 2, n. 1, p. 169-185, 30 jun. 2019.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Ed. 2000.
LACERDA, Andreza Calhau; SOUZA, Marisa Gonçalves de. A AVALIAÇÃO NA EDUCAÇÃO INFANTIL. In: Anais do Encontro de Pesquisa em Educação e Congresso Internacional de Trabalho Docente e Processos Educativos. Uberaba: Revista Encontro de Pesquisa em Educação, 2013. p. 20-29. Disponível em: <http://www.revistas.uniube.br/index.php/anais/article/view/826/944>. Acesso em: 3 fev. 2019.
MAIA, D. F.; FARIAS, ÁLVARO L. P. DE; OLIVEIRA, M. A. T. DE. JOGOS E BRINCADEIRAS NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA PARA O DESENVOLVIMENTO DA CRIANÇA. Cenas Educacionais, v. 3, p. e8623, 17 maio 2020.
NASCIMENTO, Bruna Dias; VASCONCELOS, Vivian C. P.; GONÇALVES, Michelle Carreirão. Esporte, educação física e educação infantil: estabelecendo novos diálogos. Cadernos de Formação RBCE, v. 1, n. 1, 2009
PAES, Roberto Rodrigues; BALBINO, Hermes Ferreira. A pedagogia do esporte e os jogos coletivos. DE ROSE, D. et al. Esporte e atividade física na infância e adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, p. 73-83, 2009.
ROFATTO, Edvaldo Aparecido. A Brincadeira e os Jogos: Aportes para a Construção do Conhecimento. Revista de Educação, São Paulo, v. 8, n. 8, p. 93-103, 2005. Disponível em: <http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/educ/article/view/2216>. Acesso em: 30 jan. 2019.
SAYÃO, Deborah Thomé. Educação Física na Pré-escola: da especialização disciplinar à possibilidade de trabalho pedagógico integrado. 1996. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis - S, 1996. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/76490/105591.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 31 jan. 2019.
SILVA, Eduardo Jorge Souza da. A Educação Física Como Componente Curricular Na Educação Infantil: Elementos Para Uma Proposta De Ensino. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 26, n. 3, p. 127-142, mai. 2005. Disponível em:<http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/viewFile/164/173>. Acesso em: 31 jan. 2019.
SOUZA, A. S. DE; NERY, M. DE S.; SOUZA, S. A. N.; AZEVEDO, D. P. DE. FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: AS LACUNAS PRESENTES EM SEU PERCURSO FORMATIVO E POSSÍVEIS CAMINHOS DE SUPERAÇÃO. Cenas Educacionais, v. 3, p. e9488, 2 nov. 2020.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Glêice Barreto Lessa, Uriel Vitor Santos Falcão , Amanda Santana de Souza , Marroney de Santana Nery , Denize Pereira de Azevêdo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Direitos Autorais
A submissão de originais para a Diálogos e Perspectivas Interventivas (DIAPI) implica na transferência, pelas(os) autoras(es), dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os manuscritos publicados nesta revista são das(os) autoras(es), com direitos da DIAPI sobre a primeira publicação. As(os) autoras(es) somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando explicitamente a DIAPI como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada nesta revista científica os termos da licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, que permite o uso irrestrito, a distribuição e a reprodução em qualquer meio desde que a publicação original seja corretamente citada.