PHYSICAL EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION: A PATH OF POSSIBILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol3.i.a17928

Keywords:

Physical Education, Early Childhood Education, Supervised Internships

Abstract

The report in question deals with a supervised internship experience in the first stage of
basic education - Early Childhood Education -, reinforcing the importance of the presence of
the Physical Education teacher in this space. During the interventions, in addition to games
and games, sports were worked on. The main purpose was to promote a closer relationship
between children and different sports and to contribute to the affective and cognitive-motor
development of children. It could be evidenced that as a discipline Physical Education has a
lot to add in the integral formation of the subject through its object of study, body culture, and
that the internships are a space to promote the theoretical and methodological
systematization of the knowledge acquired in the initial formation by drawing a connection
with the world of work and closing the distance between school and university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Glêice Barreto Lessa, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Brasil.

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

Uriel Vitor Santos Falcão , Universidade Estadual de Feira de Santana, Brasil.

Graduando pelo curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual de Feira de Santana, Brasil.

Amanda Santana de Souza , Universidade Estadual de Feira de Santana, Brasil.

Graduada pelo curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual de Feira de Santana, Brasil.

Marroney de Santana Nery , Universidade Estadual de Feira de Santana, Brasil.

Graduando pelo curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual de Feira de Santana, Brasil.

Denize Pereira de Azevêdo , Universidade Estadual de Feira de Santana, Brasil.

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil.

References

ANTUNES, Alfredo Cesar. Mercado de trabalho e educação física: aspectos da preparação profissional. Revista de Educação, São Paulo, v. 10, n. 10, p. 141-149, 2007. Disponível em: <http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/educ/article/view/2147/2044>. Acesso em: 30 jan. 2019.

BACCON, Ana Lúcia Pereira; ARRUDA, Sergio de Mello. Os saberes docentes na formação inicial do professor de física: elaborando sentidos para o estágio supervisionado. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 507-524, 2010. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v16n3/v16n3a01>. Acesso em: 30 jan. 2019.

BARBOSA, Crerley Tavares. A importância dos brinquedos cantados e práticas corporais na educação infantil. 2012. 57 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) – Universidade de Brasília, Universidade Aberta do Brasil, Santana do Ipanema – AL, 2012. Disponível em: <http://bdm.unb.br/handle/10483/5410>. Acesso em: 30 jan. 2019.

BASEI, Andréia Paula. A Educação Física na Educação Infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Iberoamericana de Educación, v. 47, n. 3, p. 1-12, out. 2008. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2730353>. Acesso em: 31 jan. 2019.

CARVALHO, Ana Carla Dias; PINHEIRO, Maria do Carmo Morales; PAULA, Maristela Vicente de. O Estágio na Formação Docente em Educação Física: Problematização Inicial. Cadernos de Formação RBCE, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 9-19, jul. 2011.Disponível em: <http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1253/648>. Acesso em: 31 jan. 2019.

CAVALARO, Adriana Gentilin; MULLER, Verônica Regina. Educação Física na Educação Infantil: uma realidade almejada. Educ. Rev., Curitiba, n. 34, p. 241-250, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602009000200015&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 31 jan. 2019.

FARIAS, ÁLVARO L. P. DE; MAIA, D. F.; OLIVEIRA, M. A. T. DE. LÚDICO E A AFETIVIDADE NO PROCESSO ENSINO APRENDIZAGEM. Cenas Educacionais, v. 2, n. 2, p. 25-41, 31 dez. 2019.

FLORES, F. F.; SILVA, C. S.; SANTOS, L. A. DOS; SOUZA, L. H. R. A EDUCAÇÃO FÍSICA DO CAPS: EXPERIÊNCIAS DO ESTÁGIO EM GUANAMBI - BA. Cenas Educacionais, v. 2, n. 1, p. 169-185, 30 jun. 2019.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Ed. 2000.

LACERDA, Andreza Calhau; SOUZA, Marisa Gonçalves de. A AVALIAÇÃO NA EDUCAÇÃO INFANTIL. In: Anais do Encontro de Pesquisa em Educação e Congresso Internacional de Trabalho Docente e Processos Educativos. Uberaba: Revista Encontro de Pesquisa em Educação, 2013. p. 20-29. Disponível em: <http://www.revistas.uniube.br/index.php/anais/article/view/826/944>. Acesso em: 3 fev. 2019.

MAIA, D. F.; FARIAS, ÁLVARO L. P. DE; OLIVEIRA, M. A. T. DE. JOGOS E BRINCADEIRAS NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA PARA O DESENVOLVIMENTO DA CRIANÇA. Cenas Educacionais, v. 3, p. e8623, 17 maio 2020.

NASCIMENTO, Bruna Dias; VASCONCELOS, Vivian C. P.; GONÇALVES, Michelle Carreirão. Esporte, educação física e educação infantil: estabelecendo novos diálogos. Cadernos de Formação RBCE, v. 1, n. 1, 2009

PAES, Roberto Rodrigues; BALBINO, Hermes Ferreira. A pedagogia do esporte e os jogos coletivos. DE ROSE, D. et al. Esporte e atividade física na infância e adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, p. 73-83, 2009.

ROFATTO, Edvaldo Aparecido. A Brincadeira e os Jogos: Aportes para a Construção do Conhecimento. Revista de Educação, São Paulo, v. 8, n. 8, p. 93-103, 2005. Disponível em: <http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/educ/article/view/2216>. Acesso em: 30 jan. 2019.

SAYÃO, Deborah Thomé. Educação Física na Pré-escola: da especialização disciplinar à possibilidade de trabalho pedagógico integrado. 1996. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis - S, 1996. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/76490/105591.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 31 jan. 2019.

SILVA, Eduardo Jorge Souza da. A Educação Física Como Componente Curricular Na Educação Infantil: Elementos Para Uma Proposta De Ensino. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 26, n. 3, p. 127-142, mai. 2005. Disponível em:<http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/viewFile/164/173>. Acesso em: 31 jan. 2019.

SOUZA, A. S. DE; NERY, M. DE S.; SOUZA, S. A. N.; AZEVEDO, D. P. DE. FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: AS LACUNAS PRESENTES EM SEU PERCURSO FORMATIVO E POSSÍVEIS CAMINHOS DE SUPERAÇÃO. Cenas Educacionais, v. 3, p. e9488, 2 nov. 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

Published

2023-07-14

How to Cite

BARRETO LESSA, G.; SANTOS FALCÃO , U. V.; SANTANA DE SOUZA , A.; DE SANTANA NERY , M.; PEREIRA DE AZEVÊDO , D. PHYSICAL EDUCATION IN CHILDHOOD EDUCATION: A PATH OF POSSIBILITIES. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 3, p. e17928, 2023. DOI: 10.52579/diapi.vol3.i.a17928. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/17928. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Relato de Experiência