SCHOOL CHALLENGES WITH CHILDREN AND ADOLESCENTS VICTIMS OF SEXUAL VIOLENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol3.i.a15313

Keywords:

Sexual Violence, Children, Adolescent, School

Abstract

The various forms of violence against children and adolescents is a subject that has been debated in various spaces, including school, legal and family. The main objective of this article is to analyze the role of the school community in identifying cases of sexual violence with children and adolescents, in addition to demonstrating the importance of psychological follow-up to the victim and family members. The theoretical framework included the contributions of authors such Penco (2015) among others who supported this research. The methodology used during the production of this article was the qualitative bibliographic nature, having as research question to analyze the challenges of educators in combating sexual violence? Finally, this research aims to highlight the need for continued training for education professionals and the importance of psychologist and social worker in the monitoring of families in private and public municipal and state school units. In addition to highlighting the importance of awareness actions for the entire population.    

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Millena Carneiro Lima, Universidade Estácio de Sá - Brasil

Especialista em Direito do Processo do Trabalho e Direito Previdenciário pela Universidade Estácio de Sá -UNESA.

Adriana Santos Costa, Conselho Municipal de Educação de Feira de Santana

Especialista em Gestão Escolar pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci.

Erica Pastor de Araújo, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Aluna especial do Mestrado Profissional em Intervenção Educativa e Social (MPIES), UNEB.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 05 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 13/09/2022.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 13/09/2022.

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov. br. Acesso em: 10/09/2022.

BRASIL. Lei 11829, de 25 de novembro de 2008. Altera a Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990 - Estatuto da Criança e do Adolescente, para aprimorar o combate à produção, venda e distribuição de pornografia infantil, bem como criminalizar a aquisição e a posse de tal material e outras condutas relacionadas à pedofilia na internet. Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 13/09/2022.

BRASIL. Lei n. 9.970, de 17 de maio de 2000. Institui o dia 18 de maio como o Dia Nacional de Combate ao Abuso e à Exploração Sexual de Crianças e Adolescentes. Brasília, DF, 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov. br. Acesso em: 10/09/2022.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n. 9.970, de 17 de maio de 2000. Institui o dia 18 de maio como o Dia Nacional de Combate ao Abuso e à Exploração Sexual de Crianças e Adolescentes. Brasília, DF, 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov. br. Acesso em: 10/09/2022.

BRASIL. Ministério da Justiça. Plano Nacional de Enfrentamento da Violência Sexual Infantojuvenil Brasília, DF, 2006.

BRINO, R.; WILLIAMS, L. Concepções da professora acerca do abuso sexual infantil. 2003

CANDAU, V. M. F. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Rio de Janeiro. 2015.

CARVALHO, H. C. M. et al. Educação Sexual na Formação e Professores: Caminhos para prevenção da violência sexual contra crianças e adolescentes. 2021.

COELHO, C. S.; AMORIM, I. B.; CASTRO, S. D. B. Desafios da família na atualidade: perspectivas sobre a educação e religião. Religare, 2019.

DEMO, P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2011.

DUBET, François. Mutações cruzadas: a cidadania e a escola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v 16, n. 47, p. 289-305, maio/ago. 2011.

GABEL, M. Crianças vítimas de abuso sexual. São Paulo: Summus Editorial,1997.

NEVES, A. M. S. et al. Abuso sexual contra a criança e ao adolescente: reflexões interdisciplinares. Temas em Psicologia. vol. 18, n° 1, 2010.

PENCO, A. O projeto “escola que protege” em Dourados/MS : prevenção da violência sexual infanto-juvenil no âmbito educacional. Dourados, MS. UFGD, 2015.

SOARES, C. M. Psicopedagogia Clínica X Dificuldades na Aprendizagem: Consequências do Abuso Sexual de Crianças Institucionalizadas. Disponível em: <http://www.Psicopedagogia.com.br, 2009.

VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2001.

VIODRES, S. R. RISTUM, M. Violência sexual: caracterização e análise de casos revelados na escola. Estud. psicol. (Campinas) [online], vol.25, n.1, pp.11-21, 2008.

VOLNOVICH, J.R. Abuso sexual na infância. Rio de Janeiro: Lacerda, 2005.

Published

2022-10-14

How to Cite

LIMA, M. C. .; COSTA, A. S. .; DE ARAÚJO, E. P. . SCHOOL CHALLENGES WITH CHILDREN AND ADOLESCENTS VICTIMS OF SEXUAL VIOLENCE. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 3, p. e15313, 2022. DOI: 10.52579/diapi.vol3.i.a15313. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/15313. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático EDUCAÇÃO E CIDADANIA: REFLEXÕES E PRÁTICAS PEDAGÓGICAS