Aesthetic Experiences: university extension and care to the academic community in the first year of the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol3.i.a14784

Keywords:

University extension, estethics, Humanities, Arts

Abstract

This article aims to describe the “Aesthetic Experiences” course, proposed by the Humanities and Arts teachers of the Department of Education, DEDC-XII, of the Universidade do Estado da Bahia and carried out from September to November 2020. The course happened via the internet through the Microsoft Teams platform to keep in touch with the academic community and the extenal, when the presencial activities were suspended because of the pandemic state caused by the COVID-19. In this context, nine meetings were held with dialogues about art and aesthetics, offering a place for establishing debates about important topics in the context of social isolation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Warley Kelber Gusmão Andrade, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestre em Filosofia  pela Universidade Federal de São Carlos, UFSCAR, Brasil.

Lidia de Teive e Argolo, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal da Bahia, Integrante do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão Paulo Freire (NEPE) UNEB. Professora Assistente  da Universidade do Estado da Bahia.

Adhemar Santos de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia

Doutorando em Filosofia no Programa de Pós-Graduação de Filosofia da Universidade Federal de São Paulo; Mestre em Filosofia pelo PROFilo. Integrante do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão Paulo Freire (NEPE) UNEB; Membro do Grupo de Pesquisa em Filosofia: Ciências Humanas e Outros Sistemas de Pensamento/CNPq onde coordena a linha de pesquisa Filosofia, Educação e Arte; Membro do Grupo de Pesquisa em Filosofia da Diferença da UNIFESP; e, membro do GT Deleuze & Guattari vinculado à ANPOF Professor Substituto na Universidade do Estado da Bahia – UNEB Campus XII, Guanambi.

Ana Cláudia de Oliveira Freitas, Universidade do Estado da Bahia

Mestranda em Artes Visuais pela UFPB/UFPE; Integrante dos Grupos de Pesquisa: NEPE/UNEB nas linhas - Linguagens e Práticas Pedagógicas; Fundamentos Filosóficos, Psicológicos e Sociológicos; GPECAE/UFRPE na linha: Culturas, Arte e Arte/Educação. Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia - Campus XII, Guanambi.

References

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

BAHIA. Decreto Estadual Nº 19.529, de 16 de março de 2020. Regulamenta, no Estado da Bahia, as medidas temporárias para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus. Disponível em: http://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/decreto-no-19529-de-16-de-marco-de-2020. Acesso em 05 jul. 2022.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

MORAES, Vinicius de. Orfeu da Conceição: tragédia carioca. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

ORFEU Negro. Direção de Marcel Camus. Paris, Roma, São Paulo: Dispatfilms/Gemma Films/Tupan Filmes, 1959. (90 min).

ORGANIZAÇÃO Mundial da Saúde declara pandemia de coronavírus: Atualmente, ao menos 115 países têm casos da doença. Agência Brasil, Brasília, 11 de março de 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2020-03/organizacao-mundial-da-saude-declara-pandemia-de-coronavirus. Acesso em: 05 jul. 2022.

Published

2022-10-13

How to Cite

ANDRADE, W. K. G.; DE TEIVE E ARGOLO, L.; DE OLIVEIRA, A. S.; FREITAS, A. C. . de O. Aesthetic Experiences: university extension and care to the academic community in the first year of the COVID-19 pandemic. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 3, p. e14784, 2022. DOI: 10.52579/diapi.vol3.i.a14784. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/14784. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos (FLUXO CONTÍNUO)