READING IN EJA: ACTIONS AND REFLECTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol3.i.a12321

Keywords:

Reading, Youth and Adult Education, Reading comprehension

Abstract

The reach of reading comprehension opens paths to the world of knowledge, information and entertainment. The cadence in reading enhances the learning of curricular content of the disciplines offered at the most diverse levels of education. For young people and adults, who did not complete their studies at the ideal time, reading becomes an imperative to improve their overall performance, especially in school education. Thus, this bibliographic study aims to approach traditional reading practices and sociointeractionist reading practices, adapting them to the EJA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

ROBSON ALDRIN LIMA MATTOS, Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Brasil.

Doutorado em Educação Matemática pela PUCSP, Brasil.

Elzana Kátia Lima Mattos Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, Brasil.

Doutorado em Línguas e Culturas pela Universidade de Extremadura - UEX, Espanha.

Cláudia Madalena Feistauer, Universidade do Estado da Bahia - UNEB, Brasil.

Doutorado em Letras pela PUCRS, Brasil.

References

BAHIA. Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Política de EJA da Rede Estadual. EJA Educação de Jovens e Adultos – Aprendizagem ao longo da vida. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Resolução nº 3, de 15 de junho de 2010.

BRASIL. Lei nº 9394, de 2018. Lei de Diretrizes e Bases (LDB).

BRASIL. Resolução CNE/CEB n°1, de 05 de julho de 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Disponível em:. Acesso em: 12 jun. 2021.

CHARTIER, A. M. L’École et lalectureobligatoire: histoire et paradoxesdes pratiques d’enseignement de La lecture. Paris: Retz, 2007.

DOLZ, J; SCHENEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Gláis Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004

FEISTAUER, C. M. Um letramento especial: o da Síndrome de Down. In: FERREGUET et al. (org.).Literatura e lingüística: saberes além das fronteiras. Salvador, BA: Eduneb, 2016.

FISCHER, S. R. História da leitura. São Paulo: Ed. da UNESP, 2006.

FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

KLEIMAN, A. Leitura: ensino e pesquisa. 4. ed. Campinas, SP: Pontes, 2011.

LEFFA, V. J. Aspectos da leitura. Porto Alegre: Sagra: DC Luzzatto, 1996.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucena, 2002. p. 19-36.

REVISTA NOVA ESCOLA. Prática de leitura. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/lingua-portuguesa/pratica-pedagogica/pratica-leitura-eja-repertorio-literario-511982.shtml. Acesso: 05 nov. 2017.

RIBEIRO, W. da S. Práticas de leitura no mundo ocidental.Revista Ágora: Salgueiro, PE, v. 3, n. 1, p. 34-46, nov. 2008. 34

ROJO, R. Letramentos digitais – a leitura como réplica ativa. Trab. Ling. Aplic., Campinas, v. 46, n. 1, p. 63-78, Jan./Jun. 2007.

SANTOS-THÉO, Irismar Oliveira. O ato de ler. Revista de educação CEAP – Ano 11 – nº 41 – Salvador, jun/2003.

SILVA, A. da; BARBOSA, M. L. F.; COUTINHO, M. de L. Quando os alunos ainda não sabem ler...algumas reflexões sobre a leitura na alfabetização de jovens e adultos. In: ALBUQUERQUE, E. B. C.; LEAL, T. F. Alfabetização de Adultos em uma perspectiva de letramento. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SOL, M. Sequência didática. Disponível em: http://slideplayer.com.br/slide/345173/2/images/5/interdisciplinaridade+Conhecimentos+pr%C3%A9vios.jpg. Acesso: 05 nov. 2017.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Tradução: Cláudia Schililing. 6. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2006.

TFOUNI, L. V. (org.). Letramento, escrita eleitura. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2010.

UNESCO. Declaração de Hamburgo sobre Educação de Jovens e Adultos in Educação de Jovens e Adultos: uma memória contemporânea (1996 – 2004). Brasília: UNESCO, MEC. 2004.

VÓVIO, C. L. Práticas de leitura na EJA: do que estamos falando e o que estamos aprendendo. REVEJ@: Revista de Educação de Jovens e Adultos, Minas Gerais, v. 1, n. 0, p. 85-96, ago. 2007.

Published

2023-03-31

How to Cite

MATTOS, R. A. L.; FERREIRA, E. K. L. M. .; FEISTAUER, C. M. . READING IN EJA: ACTIONS AND REFLECTIONS. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 3, p. e12321, 2023. DOI: 10.52579/diapi.vol3.i.a12321. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/12321. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos (FLUXO CONTÍNUO)