RESEARCH AND GRADUATE STUDIES IN BRAZIL CURRENT: REFLECTIONS ON THE QUADRENNIAL AND MULTIDIMENSIONAL MODEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52579/diapi.vol1.i.a10725

Keywords:

Stricto sensu graduate studies, Evaluation, Indicators, Models

Abstract

This article aims to discuss, through a descriptive and exploratory approach, combined with critical and reflective analysis, the structuring and functioning of the evaluation process of the Stricto sensu Graduate Programs (PPGSS), by the Coordination for the Improvement of Level Personnel Superior (CAPES) in Brazil. Historical aspects are presented, with emphasis on structuring, development and evaluation, managed by CAPES. Alignment parameters to international standards, with dimensions and indicators centered on models from other countries, are guiding the evaluation of PPGSS in the country and, in this context, would the multidimensional model be a solution? Issues aligned with the role and function of Universities and Brazilian postgraduate courses, the absence of equal treatment of research funding by the Government (in its various spheres) and by the Institutions, as well as the appreciation of regional differences are discussed. Such questions are heterogeneous and difficult to resolve, however, to discuss here, a reflection on the promotion of a Stricto sensu Graduate course with quality and greater access to the population, with a view to human qualification.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aníbal de Freitas Santos Júnior, Docente na Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Química pela Universidade Federal da Bahia. Professor no Programa de Pós-graduação em Ciências Farmacêuticas e no Programa de Pós-graduação em Química Aplicada e no Programa de Pós-Graduação Multi-institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento da Universidade do Estado da Bahia.

José Antonio Gabriel Neto , Universidade Federal do Ceará

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Grupo de Pesquisas em Formação Docente, História e Política Educacional

References

BARATA, R. B. A ABRASCO e a pós-graduação stricto sensu em Saúde Coletiva. In: LIMA, N. T.; SANTANA, J. P.; PAIVA, C. H. A. (Eds.) Saúde Coletiva: a ABRASCO em 35 anos de história. Rio de Janeiro: Fiocruz/Abrasco, 2015.

BRASIL. Decreto-lei n. 19.851 de 11 de abril de 1931. Estatuto das universidades brasileiras. Brasília, 1931. Disponível em: http://www.camara.gov.br/internet/
InfDoc/novoconteudo/legislacao/republica/Leis1931vI625p/pdf37.pdf. Acesso
em: 15 ago. 2020.

BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-5540-28-novembro-1968-
359201-publicacaooriginal-1-pl.html Acesso em: 10 nov. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Relatório Técnico DAV - Avaliação Multidimensional de Programas de Pós-Graduação. Brasília, 2019a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/23072020-dav-multi-pdf. Acesso em: 20 out 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Ficha de Avaliação – Grupo de Trabalho. Brasília, 2019b. Disponível em: http://www.prppg.ufpr.br/site/wp-content/uploads/2020/07/10062019_fichaavaliao.pdf. Acesso em: 20 out 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Aprimoramento do Modelo de Avaliação da PG. Documento Final da Comissão Nacional de Acompanhamento do PNPG 2011-2020. Brasilia, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/2018-pnpg-cs-avaliacao-final-10-10-18-cs-final-17-55-pdf. Acesso em: 20 out 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Plano nacional de pós-graduação [PNPG] 2011-2020. v. 1 e 2. Brasília: CAPES, 2010. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/livros-pnpg-volume-i-mont-pdf. Acesso em: 20 dez 2020.

CURY, C. R. J. Os Fora de série na escola. Campinas: Autores Associados, 2005.

FERREIRA, M. M.; MOREIRA, R. L. Capes. 50 anos. Depoimento ao CPDOC/
FGV. Brasília, 2002. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/
download/texto/me001600.pdf. Acesso em: 5 out. 2020.

HORTALE, V. A. Modelo de avaliação CAPES: desejável e necessário, porém, incompleto. Cad. Saúde Pública, v. 19, n. 6, p. 1837-1840, 2003.

MIORANZA, C.; AQUINO, A. F. Modelo Multidimensional de Avaliação da Qualidade Educacional – MULTQUALED. Rev. Iberoam. Educ. , v. 49, n. 6, p. 1-20, 2009.

U-MULTIRANK. U-Multirank Project. 2019. Disponível em: http://twixar.me/5d0n/. Acesso em: 20 out 2020.

Published

2020-12-31

How to Cite

SANTOS JÚNIOR, A. de F. .; GABRIEL NETO , J. A. . RESEARCH AND GRADUATE STUDIES IN BRAZIL CURRENT: REFLECTIONS ON THE QUADRENNIAL AND MULTIDIMENSIONAL MODEL. Diálogos e Perspectivas Interventivas, [S. l.], v. 1, p. e10725, 2020. DOI: 10.52579/diapi.vol1.i.a10725. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/dialogos/article/view/10725. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê - “Arte e Subjetividade: Diálogos Transformadores”