THE INTERFACE BETWEEN SPECIAL EDUCATION AND YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA): AN ANALYSIS OF THE MUNICIPAL EDUCATION PLAN OF FEIRA DE SANTANA - BA, 2016

AN ANALYSIS OF THE MUNICIPAL EDUCATION PLAN OF FEIRA DE SANTANA - BA, 2016

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38090/recs.2595-9980.v6.n10.17563

Keywords:

Plano Municipal de Educação (PME) de Feira de Santana: 2016-2026, Educação Especial, Educação de Jovens e Adultos

Abstract

This article seeks to answer the following concern: How does the Municipal Education Plan (PME) of Feira de Santana: 2016-2026 (Municipal Law nº 3.651, December 16, 2016) systematize the actions in the city in relation to the interface of Special Education and Youth and Adult Education? For that purpose, the objective is: to carry out a survey and analysis of the PME 2016-2026 goals, in Feira de Santana, interconnecting the Special Education and EJA modalities. The methodology is a documentary research, using "content analysis" as a technique, with the purpose of identifying the information, data and existing relationships between documents, examining the goals related to the Special Education modalities and establishing a interface with Youth and Adult Education arranged in the PME. It is concluded that despite the PME of Feira de Santana not being oblivious to the concerns that transit between the modality of EJA and Special Education, some obstacles weaken the assurance of its effectiveness, namely: provision of EJA teaching during the day; insufficient number of professional support for students with disabilities; the access and permanence of adult students and young people with disabilities in the multifunctional resource rooms; financial investment in the modalities; among other aspects that imply the implementation of actions for the educational inclusion of people with disabilities.

 

Keywords: Municipal Education Plan (PME) of Feira de Santana: 2016-2026. Special Education. Youth and Adult Education.

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Author Biographies

Selma dos Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS; Universidade do Estado da Bahia - UNEB.

Professora assistente da Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS. Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade - UNEB. Membro do Grupo de Pesquisa Teoria Social e Projeto Pedagógico – TSPPP. Membro do Núcleo de Pesquisa Formação de Professores – NUFOP/UEFS.

Sandra Kely Machado Bastos Santana, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação na Universidade Federal Fluminense, Mestrado em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana - PPGE/UEFS (2021), Pós Graduação em Ciências da Saúde Aplicadas ao Ensino de Biologia no Ensino Médio pela Universidade Federal da Bahia (1999), Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1997). Atualmente é professora do Centro Integrado de Educação Assis Chateaubriand. Tem experiência e formação na área de Gestão Educacional e Financeira Educacional. Participou como membro da Comissão de Acompanhamento Pedagógico (CAP) do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID 2014-2018). Além de 30 anos em docência para o Ensino Médio. Membro do Núcleo de Pesquisa Formação de Professores – NUFOP/UEFS, membro do Grupo de Pesquisa em Políticas de Educação – GRUPPE/UFF.

Adarita Souza da Silva , Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Professora substituta da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS
Doutoranda do Programa Multi-Institucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento (DMMDC - IFBA, LNCC, SENAI-CIMATEC, UEFS, UNEB e UFBA), Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2014), Especialista em Gestão, Coordenação e Orientação Educacional pela Faculdade Católica de Ciências Econômicas da Bahia (2008), Especialista em Educação Especial pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2009), Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2007). Professora da Educação Básica da rede Municipal de Feira de Santana-BA, Membro do Núcleo de Pesquisa Formação de Professores – NUFOP/UEFS.

 

Published

2023-06-30

How to Cite

SANTOS, S. dos; SANTANA, S. K. M. B.; SILVA , A. S. da. THE INTERFACE BETWEEN SPECIAL EDUCATION AND YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA): AN ANALYSIS OF THE MUNICIPAL EDUCATION PLAN OF FEIRA DE SANTANA - BA, 2016: AN ANALYSIS OF THE MUNICIPAL EDUCATION PLAN OF FEIRA DE SANTANA - BA, 2016. Revista Educação e Ciências Sociais, [S. l.], v. 6, n. 10, p. 80–105, 2023. DOI: 10.38090/recs.2595-9980.v6.n10.17563. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/17563. Acesso em: 22 dec. 2024.