O PLANO DE FORMAÇÃO

POSSIBILIDADES E DESAFIOS NO PROCESSO FORMATIVO DA ESCOLA FAMÍLIA AGRÍCOLA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38090/recs.2595-9980.v5.n8.99

Abstract

The article presents the training plan of Escola Familia Agricola Rosalvo da Rocha Rodrigues – EFAR, with the intention of investigating the implications of the training plan in the training process developed by the school. As foundations, the study is structured through critical historical theory to carry out the document analysis and aims to understand the implications of the training plan in the training of students, in relation to the curriculum, teaching practice and the risks of knowledge fragmentation in school curriculum planning. Analysis that points out the importance of reflecting on the curricular organization in the alternation methodology and the school's social commitment in the transfer of the cultural heritage of humanity to students, highlighting the risks of mysticism and romanticism to the detriment of scientific, artistic and philosophical knowledge. The results show that training via alternation pedagogy allows students to appropriate the scientific knowledge accumulated by history, but with clarity of who are the subjects who are in training, preserving their history, their knowledge and their experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

RICARDO ALVES, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Graduado em Agronomia pela Universidade Federal de Mato Grosso (2006) .

CÉLIA PIATTI, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Graduada em Pedagogia - Licenciatura Plena - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ituverava, com especialização em Administração Escolar e Orientação Educacional. Mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (2006) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2013). Coordenadora do grupo de estudos e pesquisa em formação de professores (GEPFORP). Professora da UFMS, lotada na Faed (Faculdade de Educação).

Published

2022-09-28

How to Cite

ALVES, R.; PIATTI, C. O PLANO DE FORMAÇÃO: POSSIBILIDADES E DESAFIOS NO PROCESSO FORMATIVO DA ESCOLA FAMÍLIA AGRÍCOLA. Revista Educação e Ciências Sociais, [S. l.], v. 5, n. 8, p. 128–150, 2022. DOI: 10.38090/recs.2595-9980.v5.n8.99. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/13632. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático