THE CLOSING OF CAMPO SCHOOLS AND THE IMPACTS ON THE RURAL TERRITORY

Authors

  • Adriana Almeida Veiga Universidade Tuiuti do Paraná
  • Rosangela Cristina Kosinski lima Universidade Tuiuti do Paraná
  • Tamiris Pontifícia Universidade Católica do Paraná- PUC
  • Ana Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.38090/recs.2595-9980.v5.n9.7

Abstract

ABSTRACT

 

The present study deals with school closures and the impacts on the rural territory. The medium and long-term effects for a territory were reported by a local resident from a case study where she participated in the closing process and narrated, in addition to the process, the effects experienced after the event that marked her personal life story, professional as well as that of the entire community. With the general objective of analyzing the effects of school closures for the rural community, it has as specific objectives: to enumerate the economic interests of school closure; characterize the closure process and its consequences and summarize the extent to which communities can resist these processes. The methodology consists of the theoretical foundation in education authors who research rural education and the closure of schools such as Pereira (2017), Mazur (2016), Schmitz (2015), among others and also the case study where we used if the technique of data collection from the questionnaire sent by the whatsapp application with the local resident. The problem revolves around the question: What are the effects of closing schools on the rural territory? It was concluded that the closing of schools contributes to the rural exodus, to the expansion of large estates and the “peripherization” of the countryside and small properties. Furthermore, it stagnates the processes of agricultural development, causes the extermination of local culture and social impoverishment.

 

Keywords: Rural Education. School closures. Agribusiness expansion. Impacts. Economic interests.

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Author Biographies

Adriana Almeida Veiga, Universidade Tuiuti do Paraná

Mestranda em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná

Rosangela Cristina Kosinski lima, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná (2020).Integrante do NUPECAMP (Núcleo de Pesquisa em Educação do Campo, Movimentos Sociais e Práticas Pedagógicas). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1995).Possui graduação em Direito pela Universidade do Vale do Itajaí (2010), e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (1985) Atualmente desenvolve pesquisa e extensão em projetos acerca de práticas pedagógicas, politicas educacionais e gestão escolar.

Tamiris, Pontifícia Universidade Católica do Paraná- PUC

Doutoranda em Educação pela Universidade Católica do Paraná. Mestre em Educação (2017). Especialista em Pedagogia Social (2015). Graduada em Pedagogia (2011). Atualmente é professora da Faculdade Educacional da Lapa. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, com estudos voltados a História da Educação e principalmente História da Educação Infantil no Estado do Paraná e no município da Lapa PR.

Ana, Universidade Federal do Paraná

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná -UNIOESTE (2009-2012) e Letras pela Faculdade Educacional-FAEL. (2021). Atua na área da Educação com ênfase em Educação do Campo. Especialista em Educação do Campo e Agroecologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2015), e Realidade Brasileira pela Universidade Federal do Paraná-Setor Litoral (2019). Técnica em Agente Cultural com ênfase em dança, Instituto Federal do Paraná (2013). Atua como professora efetiva na educação básica, anos iniciais e como pedagoga nos anos finais. Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná-UFPR

Published

2022-03-01

How to Cite

VEIGA, A. A.; LIMA, R. C. K. .; MORGADO, T. A. B. .; SANTOS , A. C. dos . THE CLOSING OF CAMPO SCHOOLS AND THE IMPACTS ON THE RURAL TERRITORY. Revista Educação e Ciências Sociais, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 136–147, 2022. DOI: 10.38090/recs.2595-9980.v5.n9.7. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/13616. Acesso em: 22 dec. 2024.