A Tessitura dos relatos de professores de língua inglesa na educação básica
DOI:
https://doi.org/10.69969/revistababel.v4i1.982Keywords:
Autobiography, English language, EducationAbstract
This research seeks to bring reports of autobiographies as a research tool in an attempt to discuss and understand the trajectory of the teacher, since its formation process, until his performance as reflective teaching. Thus, we believe the contribution of these narratives as an analytical tool to interpret the realities experienced in school. The documentary material, which represent the autobiographies, works as a way to provide a more general context to approximate the object studied, and the specifics that career as a teacher has. Authors like (Garcia, 2003; LIBERAL, 2003; NÓVOA, 1992) has shown that these accounts or biographies are ways to redeem their real teacher initiatives, intentions, concerns, anxieties, inter alia, that hover over the light of its performance , and may offer a more realistic look of what happens within the means of education. In short, from the perspective of these reports, you can get more detailed interpret the trajectory that the teacher, student and the school itself ends up experiencing
Downloads
References
ARROYO, G. Miguel. Imagens Quebradas. Trajetórias e Tempos de Alunos e Mestres. Vozes 2008
BARROS, 1994 BARROS, L. A. Suporte a ambientes distribuídos para aprendizagem cooperativa. Rio de Janeiro: UFRJ, 1994.
BAKHTIN (1991) Problemas da poética de Dotoiesvisk. Rio de Janeiro Forense
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais – Ensino fundamental– Língua Estrangeira. Brasília: SEF/MEC, 1998.
COX, M.I.P. ASSIS PETERSON A.A.de. O professor de Inglês (entre a Alienação e a Emancipação) Linguagem e Ensino 2001
CELANI, M. A. A formação Contínua do professor de Inglês: Um contexto para reconstrução da prática PUC 1999
FÁTIMA, A. CAMARGO, C. Relatório de estágios docentes UNIANDRADE/PR: monografia de graduação: ( Curso de Letras)2007
FILHO, Almeida. Dimensões Comunicativas de Línguas. Pontes 1998
FREIRE, Paulo. A pedagogia do Oprimido. Paz e Terra. 2005
GARIBALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino do português. São Paulo: Ática, 1999.
NÓVOA, António (org.). Vida de professores. Porto: Porto, 1995.
VIGOTSK, S.L. A Construção do Pensamento e da Linguagem. Fontes 2001
XAVIER, P. Rosely. Ensinar e Aprender Língua Estrangeira: Na Contemporaneidade. Revista
ROTTAVA, L ucia e SANTOS, S. Sulany. Ensino e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras. Em Wielewicki, Hamilton. Formação Docente e Ensino de Línguas: Compatibilizando a Agenda Possível e a Pauta Necesária. 2002
PENNEYCOOK, A. The Cultural Politics of English as an International Language. London and New York: Longman, 1994
SHON, D.A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre. 2000
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, porém ao submeter os originais, concordam em transferir a este periódico os direitos da primeira publicação. Isto deve ser informado em caso de nova edição do texto. As produções que derivarem deste material, devem obrigatoriamente citar a fonte. Os textos publicados nesta revista, salvo indicações contrárias, encontram-se sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.