A Tessitura dos relatos de professores de língua inglesa na educação básica

Authors

  • Clarita Gonçalves de Camargo Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v4i1.982

Keywords:

Autobiography, English language, Education

Abstract

This research seeks to bring reports of autobiographies as a research tool in an attempt to discuss and understand the trajectory of the teacher, since its formation process, until his performance as reflective teaching. Thus, we believe the contribution of these narratives as an analytical tool to interpret the realities experienced in school. The documentary material, which represent the autobiographies, works as a way to provide a more general context to approximate the object studied, and the specifics that career as a teacher has. Authors like (Garcia, 2003; LIBERAL, 2003; NÓVOA, 1992) has shown that these accounts or biographies are ways to redeem their real teacher initiatives, intentions, concerns, anxieties, inter alia, that hover over the light of its performance , and may offer a more realistic look of what happens within the means of education. In short, from the perspective of these reports, you can get more detailed interpret the trajectory that the teacher, student and the school itself ends up experiencing

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clarita Gonçalves de Camargo, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre pela Universidade Federal de Santa Catarina –UFSC.

References

ARROYO, G. Miguel. Imagens Quebradas. Trajetórias e Tempos de Alunos e Mestres. Vozes 2008

BARROS, 1994 BARROS, L. A. Suporte a ambientes distribuídos para aprendizagem cooperativa. Rio de Janeiro: UFRJ, 1994.

BAKHTIN (1991) Problemas da poética de Dotoiesvisk. Rio de Janeiro Forense

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais – Ensino fundamental– Língua Estrangeira. Brasília: SEF/MEC, 1998.

COX, M.I.P. ASSIS PETERSON A.A.de. O professor de Inglês (entre a Alienação e a Emancipação) Linguagem e Ensino 2001

CELANI, M. A. A formação Contínua do professor de Inglês: Um contexto para reconstrução da prática PUC 1999

FÁTIMA, A. CAMARGO, C. Relatório de estágios docentes UNIANDRADE/PR: monografia de graduação: ( Curso de Letras)2007

FILHO, Almeida. Dimensões Comunicativas de Línguas. Pontes 1998

FREIRE, Paulo. A pedagogia do Oprimido. Paz e Terra. 2005

GARIBALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino do português. São Paulo: Ática, 1999.

NÓVOA, António (org.). Vida de professores. Porto: Porto, 1995.

VIGOTSK, S.L. A Construção do Pensamento e da Linguagem. Fontes 2001

XAVIER, P. Rosely. Ensinar e Aprender Língua Estrangeira: Na Contemporaneidade. Revista

ROTTAVA, L ucia e SANTOS, S. Sulany. Ensino e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras. Em Wielewicki, Hamilton. Formação Docente e Ensino de Línguas: Compatibilizando a Agenda Possível e a Pauta Necesária. 2002

PENNEYCOOK, A. The Cultural Politics of English as an International Language. London and New York: Longman, 1994

SHON, D.A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre. 2000

Published

2014-06-30

How to Cite

CAMARGO, C. G. de. A Tessitura dos relatos de professores de língua inglesa na educação básica . Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 4, n. 1, p. 19–31, 2014. DOI: 10.69969/revistababel.v4i1.982. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/982. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

THEMATIC SECTION