Multimodal texts and English language teaching: the infographic as a literacy resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v9i2.7519

Keywords:

Infographic, English language teaching, Literacy, Multimodal texts

Abstract

It is possible that multimodal genre texts have been more widely used in English classes, as they are elements present in students' daily life and contribute to their greater engagement in the proposed activities. These texts, being characterized as authentic representation of the language use, provide contact with the different textual formats. They circulate in the current communication media and can be used to promote literacy practices in EL (English Language) classes. The infographic texts, a modal ones that bring together multiple linguistic possibilities. They were chosen from the other genre texts as the object of the present research. And thus, this study sought to gather information about the possible contributions of multimodal texts (focusing on the infographic genre texts) for the teaching of English language. In order to, through this type of text, promote literacy practices capable of expanding the possibilities of interaction to students in the social environment through language. For this, a bibliographic research based on academic scientific publications was carried out on the teaching of EL (ALMEIDA FILHO, 1993; BROWN, 1994), multimodal texts (MARCUSCHI, 2010; ROJO, 2012) infographics (CAIRO, 2008; RIBEIRO, 2016), literacy (KLEIMAN, 1995; MATTOS, 2011) and Didactic Sequence (SD) (DOLZ, NOVERRAZ E SCHNEUWLY, 2004). The objective, then, of identifying the possible uses of the genre text in discourse in English classes. Developing intervention proposals for the subject from itself. Through all the study and the pedagogical suggestions presented, it was possible to confirm the infographic text as a type of multifaceted one can contribute significantly to the construction of several teaching strategies in EL. This research may be useful in leveraging other studies in this knowledge field of other researchers. And also, it’s important for in-training and in-service teachers who are looking through textual genres strategies to promote more meaningful and effective foreign language teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alana Santana Miranda, Universidade do Estado da Bahia

Graduanda em Letras, Língua Inglesa e Literaturas pela UNEB - Universidade do Estado da Bahia, Campus II.

References

ALMEIDA FILHO, J.C.P. de. Dimensões comunicativas no ensino de língua estrangeira. Campinas: Pontes, 1993.

BAZERMAN, C. Gêneros Textuais: Tipificação e Interação. Ângela Paiva Dionísio, Judith Chambliss Hoffganel (orgs). Revisão técnica Ana Regina Vieira et al. São Paulo,SP/ Cortez Editora. 2005.

BRANDÃO, H.H. N. Gêneros do discurso: Unidade e diversidade São Paulo: Polifonia, 2004.Disponível em:http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/1127. Acesso em 06. jan.2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf . Acesso em 02 julho de 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais : terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília :MEC/SEF, 1998. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf. Acesso em 03 de junho de 2019.

BROWN, H. D. Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. Longman .New York, 1994.

BULEGON, A. M.; DRESCHER, C. F.; SANTOS, L.R. dos. Infográficos: possibilidades de atividades de ensino para aulas de física e química. UFSC, Florianópolis. 2017.

CALEGARI, D. A.; PERFEITO, A. M. Infográfico: Possibilidades metodológicas em salas de aula de Ensino Médio. Entretextos, Londrina, v.13, n.1, p. 291-307, 2013.

CORTES, T.P.B.B. et al. A infografia multimídia como recurso facilitador no ensino – aprendizagem em sala de aula. Inter Science Place. Ed. 29, v. 1, junho de 2014.

COSTA, V. M. da; TAROUCO, L. M. R. Infográfico: características, autoria e uso educacional. Novas tecnologias na Educação.CINTED-UFRGS, v.8, n. 3, dezembro, 2010.

DIONISIO, Â.P. Gêneros Textuais e Multimodalidade. In: KARWOSKI, A.C.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K.S.(Or g.) Gêneros textuais, reflexões e ensino. 4 ed. São Paulo: Parábola editorial, 2011.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros Orais e escritos na escola. Trad. e org. ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. São Paulo:Mercado das Letras, 2004.

DONDIS, D. A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

GOMES ,R. Gêneros multissemióticos e ensino: uma proposta de matriz de leitura. Trem de Letras, v. 3, n. 1, 2017.

KANNO, M. e BRANDÃO, R. Manual de Infografia – Folha de São Paulo. Folha de São Paulo, 1998.

KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 2008.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: Definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A.P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M.A., orgs. Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MATTOS, A. M. de A. Novos letramentos, ensino de língua estrangeira e o papel da escola pública no século XXI. Dossiê Especial: Revista X, vol.1, 2011.

NUNES, S.R. O discurso infográfico e a produção de uma posição-sujeito leitor de informação infografada. Revista ECOS. v. 15, n. 2 ,2013.

NUNES, S. R. A geometrização do dizer no discurso do infográfico / Silvia Regina Nunes. -- Campinas, SP : [s.n.], 2012.

PINTO, A.P. Gêneros discursivos e ensino de língua inglesa. In: DIONÍSIO, A.P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M.A., orgs. Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

ROJO, R. H. R. Multiletramentos .In: Educação no Século XXI (v.3) – São Paulo: Fundação Telefônica. 2013.

ROJO, R. H. R. Multiletramentos na escola / Roxane Rojo, Eduardo Moura [Orgs.]. –São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANCHO, J.L.V. La infografia de prensa. Revista Latina de Comunicación Social, 2000. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/artpub/1999/116125/ambitos_a1999-2000n3-4p123.pdf>Acesso em 01 de junho de 2019.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

WEISSMANN, L. Multiculturalidade, transculturalidade, interculturalidade. Construção Pedagógica. Vol.26, nº27. São Paulo, 2018.

Published

2019-12-30

How to Cite

MIRANDA, A. S. Multimodal texts and English language teaching: the infographic as a literacy resource. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 9, n. 2, p. 53–72, 2019. DOI: 10.69969/revistababel.v9i2.7519. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/7519. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION