Reading, oral and written comprehension in English literature at an English teacher´ s graduation course: a social discursive practice with flash fiction story

Authors

  • Rafael da Silva dos Santos Universidade do Estado da Bahia/Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v8i2.5475

Keywords:

Textual genre, Flash fiction, Reading and production, Discursive social practice, Intercultural competence

Abstract

The present article presents the results of the scientific initiation research from the project "Discursive social practices in English language classes: readers and producers of oral genres and present summaries". This project aims to investigate and analyze the use of discursive genres by students of the Literature, English Language and Literature Course, of Universidade do Estado da Bahia, campus II, Alagoinhas, to understand and develop linguistic skills and an intercultural competence with students. It was highlighted the scientific interest of a relation of learning with the reading, the understanding of senses and the production of genres that are not dominant or used insufficiently. The methodological perspective is qualitative collaborative, the studies evolve with dialogues on the meanings of the texts in the formation of the English teacher, as the mediation of texts as speeches during English classes with the vision, understanding and production of flash fiction in English language. In this way, the dialogue with the students participating in the research was a device that led us to design answers to research questions: How can reading and understanding flash fiction in the English language the development of intercultural competence? How is the production of flash fiction in the English language a mediating factor for discursive social practices? The research was inspired by scholars who base the understanding of the phenomena inherent to our research object, considering the following theoretical categories: oral and written textual genres, reading, comprehension and textual production, flash fiction, social discursive practice and intercultural competence, theoretical formulations developed by scholars, such as: Bakhtin (2003), Busnardo (2010), Casto (2002), Dourado; Poshar (2010), Ibiapina (2008), Mendes (2010), Moisés (2012), Piglia (2004), Schneuwly e Dolz (2010), Siqueira (2008), Spalding (2008).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael da Silva dos Santos, Universidade do Estado da Bahia/Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia

Graduando do curso de Letras, Língua Inglesa e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia. Atuou como professor temporário/estagiário de Inglês no Colégio Estadual de Alagoinhas. Foi bolsista de Iniciação Cientifica/PICIN. Atualmente é bolsista de Iniciação Cientifica/FAPESB. Interessado na área da educação.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4ª ed. Tradução de: Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BUSNARDO, Joanne. Contextos pedagógicos e conceitos de cultura no ensino de língua estrangeira. In: SANTOS, Percilia; ALVAREZ, Maria Luisa Ortiz. (Orgs). Língua e Cultura no contexto de português, língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.

CALVINO, I. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CASTO, Pamelyn. Flashes on the Meridian: Dazzled by Flash Fiction. 2002. Disponível em:<http://www.writing-world.com/fiction/casto.shtml>. Acesso em 20 de abril de 2018.

DOURADO, Maria Regina; POSHAR, Heliane Andrade. A cultura na educação lingüísticano mundo globalizado. In: SANTOS, Percilia; ALVAREZ, Maria Luisa Ortiz. (Orgs). Língua e Cultura no contexto de português, língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.

EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. Malê Edições. Belo Horizonte, 2011.

FREEDMAN, A. 1993. Show and tell? The role of explicit teaching in the learning of new genres. Research in the Teaching of English 27: 222-251.

FREIRE, Marcelino. Os cem menores contos brasileiros. Ateliê Editorial. São Paulo, 2004.

IBIAPIANA, I. M. L de M. (Org.). Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líder Livro Editora, 2008.

MENDES, Edleise. Por que ensinar língua como cultura? In: SANTOS, Percilia; ALVAREZ, Maria Luisa Ortiz. (Orgs). Língua e Cultura no contexto de português, língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes Editores, 2010.

MOISÉS, M. O conto. In: MOISÉS, M. A criação literária. São Paulo: Cultrix, 1990.p.15-54.

NOLL, João Gilberto. Mínimos, múltiplos comuns. Record. Rio de Janeiro, 2003.

PEREIRA DE QUEIROZ, M.I. Relatos Orais: Do Indizível ao Dizível. In: VON SIMON, O.M. (org.). Experimentos com História de Vida (Itália-Brasil). São Paulo: Vértice, 1988.

PIGLIA, R. Formas Breves. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros Orais e escritos na escola. 2. ed. Campinas-SP: Mercado das Letras, 2010.

SIQUEIRA, D. S. O desenvolvimento da consciência cultural crítica como forma de combate à suposta alienação do professor brasileiro de inglês. Inventário, Salvador,n. 4, jul. 2008. Disponível em: <http://www.inventario.ufba.br/04/04ssiqueira.htm>. Acesso em: 21. Novembro. 2017.

SPALDING, M. Os cem menores contos brasileiros do século e a reinvenção do miniconto na literatura brasileira contemporânea. Dissertação. (Mestrado em Letras)-Instituto de Letras. Universidade Federal do rio Grande do sul, 2008.

SHAPARD, Robert. Vestal Review. Launched in March of 2000. http://www.vestalreview.org/ acessado em 27 de Fevereiro de 2018.

TREVISAN, Dalton. Ah, é?. Record. 1991.

Published

2018-12-16

How to Cite

SANTOS, R. da S. dos. Reading, oral and written comprehension in English literature at an English teacher´ s graduation course: a social discursive practice with flash fiction story. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 8, n. 2, p. 97–110, 2018. DOI: 10.69969/revistababel.v8i2.5475. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/5475. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION