Black literature in the English language classroom: teaching English and building the individual as a critical and sensitive social being with the short story “Girl” by Jamaica Kincaid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v13i.18831

Keywords:

Literary critical literacy, Black literature teaching, Humanization

Abstract

For some time in traditional foreign language teaching, literature occupied the place of teaching object used in the translation method. With the changes in teaching methodology, the literary text has lost its importance in English classrooms. However, literature is resurging and asking for space in this context in conformity with the official documents of education that attribute to the teaching of foreign languages the development of knowledge for the exercise of citizenship. This research aims to analyze the use of literary texts in the English language classroom that through this literacy process facilitates the construction of the student's formative character, collaborating in the reflection about his social practices and actions as a critical and sensitive individual. The short story "Girl" by the black writer Jamaica Kincaid is presented as an alternative object of study, bringing attention to relevant discussions of post-modernity, such as the colonization process, which is responsible for a great part of the identity formation of several peoples. Based on the assumptions of literature as a "humanizing" text (CANDIDO, 2012), transgressive (COSSON, 2016; HOOKS, 2017), and transformative (GONÇALVES; SPECHT, 2018) the research highlights linguistic, cultural, social, and spiritual learning factors of literary texts, contributing to the formation of a society based on equity, solidarity, and respect.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maeles Carla Geisler, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Graduada em Letras/Inglês na FURB (Fundação Universidade Regional de Blumenau - 2019/2023). Participa do grupo de pesquisa GELLCT (Grupo de Estudos em Literatura, Linguagens, Cultura e Tradução) da FURB. É professora de Língua Inglesa na Educação Básica atuando no Ensino Médio em Blumenau/SC.

Marta Helena Cúrio de Caetano, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Graduada em Letras pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2002). Especialista em Metodologia do Ensino em Língua Portuguesa/Estrangeira e Metodologia no Ensino de Língua Inglesa pelo Centro Universitário Internacional (2009). Mestra em Teoria Literária pelo Centro Universitário Campos de Andrade (2016). Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Fundação Universidade Regional de Blumenau. Atuou como coordenadora de área do Subprojeto Interdisciplinar de Linguagens do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) da Fundação Universidade Regional de Blumenau. É professora de Língua Inglesa na Educação Básica atuando no Ensino Fundamental (anos finais) e Ensino Médio na Escola Sagrada Família e na High School no Colégio Bom Jesus Santo Antônio, em Blumenau/SC. É docente na Educação Superior atuando no curso de graduação em Letras e no Laboratório de Línguas da Fundação Universidade Regional de Blumenau. É coordenadora no FURB Idiomas (FURB). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa para Estrangeiros e Língua Inglesa, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura norte-americana, teoria literária, cinema (adaptação), fonética da língua inglesa, análise crítica do discurso, ensino e aprendizagem em língua estrangeira e tradução/versão de textos, internacionalização, currículo.

References

ARAÚJO, Alyne Ferreira de; DIAS, Daise Lilian Fonseca; LOPES, Francisco Edson de Freitas. O uso de literatura no contexto de sala de aula de língua inglesa. SINALGE – IV Simpósio Nacional de Linguagens e Gêneros Textuais, Campina Grande – PB, 2017. Available at: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/27557. Access on Jan. 10th, 2023.

AZEVEDO, Mail Marques de. A expansão da representatividade do “eu” no discurso autobiográfico de Jamaica Kincaid. Revista Letras, Curitiba, n. 75/76, p. 93-109, Maio/Dez. 2008. Available at: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/27557. Access on Jan. 10th, 2023.

BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

BALEIRO, Rita. “Literary Literacy: Why Read Literary Texts in the English Language Classes”, e-TEALS: An e-journal of Teacher Education and Applied Language Studies n 1 (2010): 1-12. Available at: https://ojs.letras.up.pt/index.php/et/article/view/4062/3806. Access on Jun. 04th, 2022.

BERTONHA, Giovanna. Letramento literário crítico: uma proposta para o ensino transgressivo de literatura nas aulas de língua inglesa no ensino médio. 2021. These – Universidade Estadual de Campinas – Campinas – SP. Available at: http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/1164385. Access on Nov. 12th, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Available at: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Access on Jan. 10th, 2023.

CAETANO, M. H. C.; GEISLER, M. C. de. “Olhar negro” e “Traços de Antonieta”: a memória na dimensão do sensível em obras de poetas negros catarinenses. REVISTA DE LETRAS - JUÇARA, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 177-190, 2022. Available at: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2790. Access on Jan. 10th, 2023.

CANDIDO, Antonio. O direito à Literatura. Aldo de Lima (org). Recife: ed. Universitária da UFPE, 2012. Available at: https://editora.ufpe.br/books/catalog/download/372/382/1125?inline=1. Access on Jan. 10th, 2023.

COLLIE, Joanne; SLATER, Stephen. Literature in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2016.

CUNHA, Rubens da; MARTINS, Waleska Rodrigues de Matos Oliveira. Mornas eram as noites e Mulheres sagradas: uma travessia transatlântica entre Dina Salústio e Aidil Araújo Lima. Criação & Crítica. USP: São Paulo, v. 27, 2020. Available at: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/171766. Access on Jan. 10th, 2023.

CUTI (Luiz Silva). Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

FANON, Frantz. Black skin, white masks. Translated by Charles Lam Markmann. London: Pluto Press, 1986.

GILROY, Paul. O Atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Tradução de Cid Knipel Moreira. 1º ed. São Paulo: Ed. 34, 2001.

GONÇALVES, Davi Silva; SPECHT, André Luís. Sobre o uso de literatura na sala de aula de língua inglesa: percepções e potencialidades. Linguagens & Cidadania, v. 20, jan./dez. 2018. Available at: https://periodicos.ufsm.br/LeC/article/view/32298. Access on October 11th , 2022.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Tradução Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de janeiro: Ed Puc Rio, 2016.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 2º ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

KILOMBA, Grada. Plantation Memories: Episodes of everyday racism. Münster: UNRAST, 2010.

LAGO, Neuda Alves do; LIMA, Talles Henrique Alves de. A imbricada relação entre língua e literatura: o texto literário na sala de aula de língua estrangeira. Revista SoLetras, n. 26, jul. – dez. 2013. Available at: https://repositorio.bc.ufg.br/bitstream/ri/19701/3/Artigo%20-%20Talles%20Henrique%20Alves%20de%20Lima%20-%202013.pdf. Access on Jan. 3rd, 2023.

LAZAR, Gillian (2009 [1993]). Literature and Language Teaching: A Guide for Teachers and Trainers. Cambridge University Press: Cambridge.

MATOS, Ivânia Maria Costa; VASCONCELOS, Ana Emília Pereira. A literatura na sala de aula no ensino fundamental. Tropos: comunicação, sociedade e cultura. v. 7, n. 1, 2018. Available at: https://periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/1810. Access on Jan. 10th 2023.

RAMOS, E.; KINCAID, J. "Girl", de Jamaica Kincaid. Cadernos de Literatura em Tradução, [S. l.], n. 8, p. 121-126, 2007. Available at: https://www.revistas.usp.br/clt/article/view/49431. Access on Jan. 10th, 2023.

SILVA, Márcia Maria Oliveira. O feminismo pós-colonialista de Jamaica Kincaid: rumo à liberdade. Dissertação. Universidade Federal de Pernambuco, 2012. Available at: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/11628/1/C%c3%b3pia%20de%20Dissertacao_Marcia_Silva_versaofinal_sempag.pdf. Access on Jan. 10th, 2023.

VARGAS LLOSA, M. A importância da literatura. Substantivo Plural. Outubro, 2010.

Published

2023-12-30

How to Cite

MAELES CARLA GEISLER; MARTA HELENA CÚRIO DE CAETANO. Black literature in the English language classroom: teaching English and building the individual as a critical and sensitive social being with the short story “Girl” by Jamaica Kincaid. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 13, p. e18831, 2023. DOI: 10.69969/revistababel.v13i.18831. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/18831. Acesso em: 23 nov. 2024.