Which language and why?: the right and the reasons for choosing a foreign language in High School at Colégio de Aplicação of UFS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v13i.18090

Keywords:

High School, Foreign languages, Right and reasons for choice

Abstract

This article aims at analyzing what high school students at Colégio de Aplicação (Laboratory School) of the Federal University of Sergipe (CODAP/UFS) think about the law and the reasons for choosing a foreign language at this stage. The research was developed in the context of an undergraduate research project in high school at CODAP/UFS with the application of a questionnaire. The research project followed a theoretical-methodological framework that dialogues with the agenda of contemporary Applied Linguistics with regard to studies on education, interculturality and language policies. The research project was qualitative and interpretive in nature. The results showed the appreciation of plural linguistic contact at CODAP/UFS and the recognition of the respondents, i. e. the high school students, on the importance of being able to choose a foreign language in High School. Among the reasons mentioned are personal interest, the influence of the media or family and the relationship with the professional future or with university admission exams such as ENEM. In addition, the heterogeneity of the group and their responses confirmed that it is not fair to generalize the conclusions and that it is necessary to respect the subjectivities regarding the choice of a language and broaden the perspectives on education in foreign languages in public schools.

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Author Biographies

Antônio Carlos Silva Júnior, Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe (CODAP/UFS)

Professor de língua espanhola do Colégio de Aplicação (CODAP) da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura (PPGLinC) da Universidade Federal da Bahia de mestre em Letras (Estudos Linguísticos) pela Universidade Federal de Sergipe.

João Antônio de Santana Venâncio, Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe (CODAP/UFS)

Estudante da 3ª série do Ensino Médio do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe (CODAP/UFS). Foi bolsista voluntário do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica no Ensino Médio com apoio do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Maria Clara Lima Morais, Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe (CODAP/UFS)

Estudante da 3ª série do Ensino Médio do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe (CODAP/UFS). Foi bolsista voluntária do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica no Ensino Médio com apoio do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

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Published

2023-11-30

How to Cite

SILVA JÚNIOR, A. C.; VENÂNCIO, J. A. de S.; MORAIS, M. C. L. Which language and why?: the right and the reasons for choosing a foreign language in High School at Colégio de Aplicação of UFS. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 13, p. e18090, 2023. DOI: 10.69969/revistababel.v13i.18090. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/18090. Acesso em: 21 nov. 2024.