Technology and motivation in the English teaching for young learners: What do teachers say?
DOI:
https://doi.org/10.69969/revistababel.v12i.14139Keywords:
Technological Resources, Motivation, Young LearnersAbstract
This work aims to verify the opinions of teachers about: a) the use of technological resources in teaching English to children; and b) if these resources can act as a motivating element in this process. These aims were achieved through quantitative and qualitative analysis of the data generated by a questionnaire that was answered by six teachers who work as English teachers for young learners at an English school in Belém, located in the state of Pará. Thus, the results show that most teachers use some type of technological resource during their classes, and that all of them believe that the use of these resources motivates their students during the English teaching-learning process.
Downloads
References
ANDRADE, M. Ensino de Língua Inglesa e as Novas Tecnologias: Mediações Pedagógicas e Interação Social. 2014. 38 p. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação) – Práticas Pedagógicas Interdisciplinares, Universidade Estadual da Paraíba, Sousa-PB, 2014. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/6330/1/PDF%20-%20Maria%20de%20Andrade.pdf. Acesso em: 15 nov. 2021.
BARBOSA, E.G. A avaliação da aprendizagem em língua inglesa no primeiro ano do ensino fundamental em escolas públicas do município de Castanhal (PA). 2014. 170 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras e Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2014.
DORNYEI, Z. Teaching and researching motivation. Pearson Education: England, 2001. Disponível em: https://archive.org/details/ilhem_20151031_1015/page/n15. Acesso em: 15 nov. 2021.
FETTERMANN, J. V. Ensinando Inglês para Crianças. Campos dos Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2017.
LIMA, L. J. A. de. O uso do origami nas aulas de inglês para crianças: uma proposta de ensino. In: ALENCAR, L. F. de; SILVA JÚNIOR, F. A. da (orgs.). Reflexões, diálogos e práticas no ensino de língua e literatura. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016. p. 415-436.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P. et al. (org.) Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (orgs). Hipertexto e Gêneros Digitais: novas formas de construção do sentido. 2.ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.
PAIVA, V. L. M. O. O Uso da Tecnologia No Ensino de Línguas Estrangeiras: Breve Retrospectiva Histórica. 2008. Disponível em: https://www.veramenezes.com/techist.pdf. Acesso em: 17 nov. 2021.
RAMOS, M. R.V. O uso de tecnologias em sala de aula. Revista Eletrônica: LENPES – PIBID de Ciências Sociais – UEL, nº. 2, v. 1, jul-dez, Londrina, 2012. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/lenpespibid/pages/arquivos/2%20Edicao/MARCIO%20RAMOS%20-%20ORIENT%20PROF%20ANGELA.pdf. Acesso em: 17 nov. 2021.
SHIMOURA, A. S. Ensino-aprendizagem de língua estrangeira para crianças. In: LIBERALI, F.C. (Org.). Inglês: A reflexão e a prática no ensino. São Paulo: Blucher, Vol. 02, 2012, p. 37-55.
WARSCHAUER, M. Computer-assisted language learning: An introduction. In: S. Fotos (Ed.), Multimedia language teaching. Tokyo: Logos International. 1996.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, porém ao submeter os originais, concordam em transferir a este periódico os direitos da primeira publicação. Isto deve ser informado em caso de nova edição do texto. As produções que derivarem deste material, devem obrigatoriamente citar a fonte. Os textos publicados nesta revista, salvo indicações contrárias, encontram-se sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.