Technology and motivation in the English teaching for young learners: What do teachers say?

Authors

  • Sarah Brito Gomes Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC)
  • Leonardo Jovelino Almeida de Lima Universidade Estadual do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v12i.14139

Keywords:

Technological Resources, Motivation, Young Learners

Abstract

This work aims to verify the opinions of teachers about: a) the use of technological resources in teaching English to children; and b) if these resources can act as a motivating element in this process. These aims were achieved through quantitative and qualitative analysis of the data generated by a questionnaire that was answered by six teachers who work as English teachers for young learners at an  English school in Belém, located in the state of Pará. Thus, the results show that most teachers use some type of technological resource during their classes, and that all of them believe that the use of these resources motivates their students during the English teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sarah Brito Gomes, Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC)

Possui graduação em Letras Habilitação em Língua Inglesa pela Universidade Federal do Pará (UFPA) e Pedagogia pela Universidade de São Paulo (UNICID). Atualmente é Professora de Língua Inglesa na Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC). Ministrou as disciplinas Fonética e Fonologia, Morfologia, Metodologia do Ensino de Língua Inglesa, Inglês I e Inglês II no curso de Letras Língua Inglesa na Universidade do Estado do Pará (UEPA). Possui Especialização em Ensino de Língua Inglesa (UCAM) e Ensino de Inglês para Crianças (UEL). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Inglesa e em Educação Especial Inclusiva

Leonardo Jovelino Almeida de Lima, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

Possui graduação em Letras com Habilitação em Língua Inglesa na Universidade Federal do Pará (2018) e Especialização em Literatura Inglesa pela Faculdade São Luis (2019). Mestrando do programa de Letras - Linguística da Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Foi responsável pelo projeto de extensão universitária Playful: Proyecto Trilingue, que atuou no ensino da língua inglesa e espanhola para crianças e adolescentes residentes na comunidade do Fama, Outeiro, Pará. Autor do livro de contos Não existe fim" e outros textos literários publicados em antologias.

References

ANDRADE, M. Ensino de Língua Inglesa e as Novas Tecnologias: Mediações Pedagógicas e Interação Social. 2014. 38 p. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação) – Práticas Pedagógicas Interdisciplinares, Universidade Estadual da Paraíba, Sousa-PB, 2014. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/6330/1/PDF%20-%20Maria%20de%20Andrade.pdf. Acesso em: 15 nov. 2021.

BARBOSA, E.G. A avaliação da aprendizagem em língua inglesa no primeiro ano do ensino fundamental em escolas públicas do município de Castanhal (PA). 2014. 170 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Letras e Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2014.

DORNYEI, Z. Teaching and researching motivation. Pearson Education: England, 2001. Disponível em: https://archive.org/details/ilhem_20151031_1015/page/n15. Acesso em: 15 nov. 2021.

FETTERMANN, J. V. Ensinando Inglês para Crianças. Campos dos Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2017.

LIMA, L. J. A. de. O uso do origami nas aulas de inglês para crianças: uma proposta de ensino. In: ALENCAR, L. F. de; SILVA JÚNIOR, F. A. da (orgs.). Reflexões, diálogos e práticas no ensino de língua e literatura. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016. p. 415-436.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P. et al. (org.) Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (orgs). Hipertexto e Gêneros Digitais: novas formas de construção do sentido. 2.ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

PAIVA, V. L. M. O. O Uso da Tecnologia No Ensino de Línguas Estrangeiras: Breve Retrospectiva Histórica. 2008. Disponível em: https://www.veramenezes.com/techist.pdf. Acesso em: 17 nov. 2021.

RAMOS, M. R.V. O uso de tecnologias em sala de aula. Revista Eletrônica: LENPES – PIBID de Ciências Sociais – UEL, nº. 2, v. 1, jul-dez, Londrina, 2012. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/lenpespibid/pages/arquivos/2%20Edicao/MARCIO%20RAMOS%20-%20ORIENT%20PROF%20ANGELA.pdf. Acesso em: 17 nov. 2021.

SHIMOURA, A. S. Ensino-aprendizagem de língua estrangeira para crianças. In: LIBERALI, F.C. (Org.). Inglês: A reflexão e a prática no ensino. São Paulo: Blucher, Vol. 02, 2012, p. 37-55.

WARSCHAUER, M. Computer-assisted language learning: An introduction. In: S. Fotos (Ed.), Multimedia language teaching. Tokyo: Logos International. 1996.

Published

2022-12-24

How to Cite

GOMES, S. B.; LIMA, L. J. A. de. Technology and motivation in the English teaching for young learners: What do teachers say?. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 12, p. e14139, 2022. DOI: 10.69969/revistababel.v12i.14139. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/14139. Acesso em: 21 nov. 2024.