Bilingual-english in Graduate Programs in education in Brazil and Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v12i.14095

Keywords:

Basic education, Elementary education, Bilingualism

Abstract

Bilingual education has become an emerging phenomenon in globalized society and in the field of Brazilian education. This article aims to identify and analyze the studies on bilingual-english education in Brazil and Colombia found in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and in repositories of Colombian Higher Education Institutions. Of bibliographic character, the literature review analyzed, qualitatively, the academic production, in a timeless way in Brazil and Colombia. From a total of 167 dissertations and 63 theses, two studies were identified that dealt with teaching and learning in English as a second language in the Early Years of Elementary Education. The results indicate that there are few studies in the field of education, highlighting that bilingual education is an emerging demand in the field of research in the PPGs of Education to make contributions to Basic Education schools in Brazil and Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CAVALCANTI, M. Estudos sobre educação bilíngue e escolarização em contextos de minorias linguísticas no Brasil. D.E.L.T.A., v. 15, n. Especial, p. 385-417, 1999.

CRYSTAL, D. English: a status report. Spotlight. September, 2011. p. 28-33. Disponível em: . Acesso em: 03 set. 2021.

GARCÍA, O. Bilingual Education in the 21st Century: a global perspective. MA, USA, Wiley-Blackwell, 2009.

GERES. Grupo de Estudos Relacionados aos Estudantes. Disponível em: http://pesquisageres.blogspot.com/. Acesso em 13 fev.2021.

GUIDO, M. G. English as a Língua Franca in Migrants’ Trauma Narratives. University of Salento Lecce, Italy. Palgrave. Macmillan, 2018.

JANTSCH, A. P.; BIANCHETTI, Lucídio. Interdisciplinariedade: para além da filosofia do sujeito. 9ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

MAURANEN, A. English as a global língua franca, changing language in changing global academia. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/283098122_English_as_a_global_lingua_franca_Changing_language_in_changing_global_academia. Acesso em: 04 set.2021.

MELLO, H. A. B. Educação bilíngue: uma breve discussão. Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n.1, p. 118-140, 2010.

MEGALE, A. H. Educação bilíngue de línguas de prestígio no Brasil: uma análise dos documentos oficiais. The Especialist. v. 39, n. 2, 2018.

MEGALE, A. H. (Org.). Educação Bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019.

MORAES, M. C. O Paradigma Educacional Emergente. 11ª ed. Campinas, SP: Papirus, 1997.

MOURA, S. A. Com quantas línguas se faz um país? Concepções e práticas de ensino em uma sala de aula na educação bilíngue. São Paulo, USP, 2009, 141p. Dissertação. (Mestrado em Educação).

MONTEIRO, K. F. Centros de aprendizagem: transdisciplinaridade na educação bilíngue. Ponta Grossa, UEPG, 2017, 135p. Dissertação. (Mestrado em Educação).

ROVELLI. C. Sete Breves Lições de Física. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

Published

2022-12-24

How to Cite

FELICETTI, V. L.; VEIGA, C. de F. R. da . Bilingual-english in Graduate Programs in education in Brazil and Colombia. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 12, p. e14095, 2022. DOI: 10.69969/revistababel.v12i.14095. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/14095. Acesso em: 23 nov. 2024.